Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

A+ R A-
06-02-2008

Visualiser glæden

Bedøm
(0 stemmer)

Af Irma Lauridsen.
Artiklen er baseret på bogen:
"Tænk dig til det hele.
Visualisering - guide og ideer"

Visualiser glæden



Føler du dig trådt på, ensom eller ulykkelig? Er du inde i sådan en periode, så visualiser glæden, og du vil tiltrække den. Fordi dine indre billeder er med til at skabe din virkelighed, fysisk som psykisk. Har du først tiltrukket glæden vil den vokse og give mindre og mindre plads til ulykkelige følelser.
Vrede tanker eller stress og anspændthed kan dog hæmme dig i at visualisere og på den måde gøre noget godt for dig selv. Det kan være et uhensigtsmæssigt skjold du holder op foran dig - en slags stopklods. En lukket port der på den måde prøver at beskytte dig og dine sårede følelser. Den port skal forsigtigt og kærligt åbnes så du kan bearbejde de svære følelser og få dem væk og forhindringen kan fjernes. Du kan komme igennem den lidt efter lidt, først og fremmest ved at have viljen til det.



Forhindring
Er der en forhindring mod at give slip på vrede eller sorg for at du kan slappe af og visualisere? Da prøv i starten at hviske et ord, eller en bestemt sætning gentagne gange, for at neutralisere eller mindske de følelser. Det kan for eksempel være: 'Min vrede forsvinder. Min vrede fordamper' (prøv i indre billeder om du kan se den dampe ud af din hud). 'Jeg er ikke bange for følelser. Jeg må føle og reagere som jeg vil, det kan bare komme frem helt af sig selv. Jeg er åben lige nu. Jeg vil se gode, rare billeder. Jeg kan falde til ro.'
Det kan være indgangen til afslapning og din visualisering. Vær tålmodig med dig selv. Mærk efter hvordan du har det, og giv dit indre barn omsorg og accept, uanset hvordan det reagerer. Lad det hele ske som det passer til din psyke - på en kærlig måde. Vær ikke bange for de reaktioner der kan komme op til overfladen. De vil forsvinde så du nu bliver fri til at visualisere glæden frit.



Negative tanker
Har du negative anspændte tanker og følelser omkring dig selv, andre, ting der er sket - eller situationer du tror du kommer ud i, kan du ændre det gennem visualisering. Ved at bestemme at du nu vil tænke på - og se - det hele på en anden måde. Ved at gentage visualiseringen, at udvikle den, men samtidig at lade den have det samme tema. Det kan være tilgivelse, forståelse, accept af andres måde at være på, uanset om du forstår den eller ej, accept af dig selv, ro, fred, kærlighed, hvad som helst.
Kald på de følelser, bestem at de skal tage plads i dig og virke der. Se det ske, og det vil fremme alt godt og forandre din nuværende situation, hvis det er det du ønsker. Kald på glæden. Sig ordene: 'Jeg vil gerne have glæden ind i mig så den kan vokse. Glæden skal fylde det hele i mig.' Det, du siger -tænker tit nok, tror din hjerne på - og skaber. Uanset om det er godt eller skidt. På den måde kan du programmere din bevidsthed til glæde og succes.
Giv nu plads til at glæden og følelsen af overskud kan fylde dig op og overskygge det triste og svære. Og vid at det vil ske når du ønsker det og fokuserer på det - og ser indre billeder af dig selv midt i glædelige situationer. Eller du bare åbner for følelsen af harmoni og velvære.



Hvordan ser glæden ud for dig?
Er det familien der sidder sammen i haven en rolig søndag eftermiddag? Et menneske der giver dig et varmt knus? En person der har brug for dig og ønsker din nærhed? Måske en stille dag i fuldstændig harmoni hvor du er helt alene i naturen og føler du er ét med den?
Hvad du end kunne ønske, kan du bare visualisere det frem. Find lidt ro af og til, mens du arbejder glæden ind, enten i den ugennemsigtige boble der tidligere er beskrevet, eller bare hvor du nu befinder dig, uden at blive forstyrret, måske alene ved at tænke ordet: Glæde! Du kan også bestemme at hver gang noget trist eller negativt kommer ind, og det ikke er noget du behøver tage dig af, overskriver du det på din indre computer med ordet: Glæde. Og finder et glædeligt, smukt billede frem bag dine øjne, holder det fast et stykke tid og suger det til dig.
Slip så mange af de triste, vrede og mørke tanker som muligt, og koncentrer dig om at kalde de billeder, lyde og følelser frem der kan give dig glæde.
Hertil kan du også bruge den orange farve der symboliserer glæde og varme.



Visualiser en farve
Se præcis den farve du har brug for, mens du ligger på en eng en vidunderlig lun sommerdag. Måske er det orange morgenfruer. Eller orange valmuer. Se at du er fuldstædig dækket af duftende orange blomster
Er den orange ikke lige dig i denne situation, kan du i stedet bruge den grønne. Mærk hvad der føles bedst for dig. Når du efterhånden får større følelse med dine svingninger og behov, vil du let kunne mærke hvilken farve du skal kalde frem. Og du vil meget hurtigt kunne mærke at den virker.
Den grønne er lige så god til formålet, den er fyldt med liv, kærlighed og medfølelse. Skab eventuelt grønne planter til at omgive dig. Store, grønne blade der hænger ind over dig, imens du ligger på en blød græsplæne. Men du kan til enhver tid også vælge at visualisere uden at bruge nogen farve som forstærkning. Det er jo ikke stensikkert at en bestemt farve i en given situation vil være et plus for netop dig.



Skab en ændring
Zoom ind på billedet af det menneske der trådte på dig eller gjorde dig ked af det, hvis det er den slags følelser du har. Begynd nu at visualisere det du ønsker skal ske. Så du kan skabe en ændring der fjerner det kolde og tunge, og i stedet sende mere glæde ind i din bevidsthed. Se billeder af gode situationer sammen med den person. Både det gode I oplevede før den negative situation, og positive ting du gerne vil have skal komme fremover.
Lad de billeder overskygge de negative billeder der har gjort dig vred og ked af det.
Se nu på hans/hendes ansigt. Se det menneske du ikke mere ønsker ufred med. Du kan se han også er ked af det og træt af situationen.
Visualiser at vedkommende begynder at gå dig i møde, kigger på dig med et venligt ansigt og siger undskyld. Lover at alt bliver godt igen. Fortæller at han/hun holder af dig og ønsker at være sammen med dig. Søg i tankerne de situationer og resultater du allerhelst vil opleve. Hold de billeder fast. Se at du tager imod den person, og at du bliver rolig og gladere. Får overskud og mere glæde.
Er du ulykkelig over flere ting, kan du tage dem en efter en og bearbejde dem ved at visualisere de situationer frem du ønsker skal erstatte det du er ulykkelig over. Se enkelthederne så tydeligt som muligt så din indre film bliver overbevisende. Gør det flere gange på samme måde. Samme tema, men hvor du måske udvider en smule gang på gang indtil det negative bliver utydeligt.
Du kan f.eks. udvide billedet med en god kontakt til flere af de mennesker du ønsker at være sammen med. Lad dem sige noget af det du gerne vil høre dem sige. Se dem med venlige, imødekommende ansigter.



Husk dig selv
Husk at se dig selv i situationen. Det er meget vigtigt at fokusere på dig selv som værende med i scenariet her så det ikke bare bliver en forandring hjemme hos den person du ser for dig, men en forandring i forhold til dig! Sammen med dig. Og for dig.
Se dig selv som modtagende og givende som det menneske du ønsker at være i forhold til dem. Stadig omgivet af din farve hvis du har valgt en sådan som støtte.
Når det ene kommer på plads, fortsætter du med den næste indre film på samme måde. Nu, eller senere i en anden visualisering. Lad virkningen ligge i dig fremover så du udstråler og dermed fremmer de fysiske forandringer du ønsker. Det vil virke, ikke alene på dig, dit humør, din kunnen, din glæde - men der er god mulighed for det også vil virke på de andre personer i din visualisering.

Denne artikel er uddrag af min nye bog "Tænk dig til det hele. Visualisering - guide og ideer". Bogen viser, hvor let det er at visualisere. At du kan gøre det hvor som helst, når som helst.
Der fortælles også, hvordan du kan bruge de forskellige farver i visualisering, og hvordan de virker. Hvordan du kan tænke dig smukkere, yngre, finde en kæreste, tage en lille visualiserings-ansigtsløftning eller gøre dig fri af afhængighed, og der er en let visualisering mod eksamens-angst.
Der er visualiseringer mod smerter og sygdomme, og hvordan du styrker dit immunforsvar og dit blodomløb. Bogen fortæller, hvordan du kan finde ro gennem visualisering og frem for alt skabe de visualiseringer, der passer lige præcis til dig.
Du kan læse mere om bogen på www.irmalauridsen.dk


Irma Lauridsen

Irma Lauridsen

Forfatter, foredragsholder og meget mere

Hjemmeside: www.irmalauridsen.dk/ E-mail: Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.

Søger forfattere


Du kan uden videre oprette dine artikler mv. på Selvet.

Log ind, udfylde din forfatter-profil og opret dine artikler.

Kontakt gerne redaktion@selvet.dk

Forfatter login

Vertikal-annonce

Find emne

Mini-annoncer