Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

A+ R A-
26-05-2016

Når der opstår gnidninger i relationer og hvordan du kan bruge det til at støtte dig selv. Vist

Bedøm
(0 stemmer)

Alle der nogensinde har haft en tæt og autentisk relation, har formentlig (/forhåbentlig) også oplevet hvor udfordrende relationer kan være. Jo bedre og tættere en relation er, jo mere intenst kan det være hvis relationen trykker på dine knapper, får dit blod til at koge, tricker dine følelser - you name it.

En ting jeg har lært på min rejse, er at vi alle er nogens studerende og at vi alle er nogens lærer - hvad enten vi deltager bevidst eller ubevidst i processen.

Forestil dig at der opstår en form for gnidning eller konflikt i en relation. Måske er det mellem dig og en ven, din mor, din far, din kæreste, hende bag kassen i supermarked, manden i bilen foran, dit barn, din hund, din kollega, din medstuderende, din lærer, en fremmed, dit spirituelle forbillede...you name it. Noget sker og det noget tricker noget i dig.

Måske er der en anden der flirter med din kæreste, og får dig til at føle dig ligegyldig og lillebitte. Måske siger din chef noget som du føler er uretfærdigt, som gør dig vred. Måske bliver du overhalet i køen af en person der er fuldkommen ligeglad med dig og får dig til at føle som et offer. Måske har dit barn sjålet fra din pung. Måske har din bedste veninde igen igen aflyst jeres aftale til fordel for noget hun hellere vil, og spist dig af med en hvid løgn. Det er som sådan ikke historien og hvad der skete der er vigtigt, men nærmere hvad det tricker i dig. Pointen er at noget sker, og det noget tricker dig. Trykker på din indre store røde alarm knap. Sætter dit blod i kog. Lukker dit hjerte. Speader din vejrtrækning op og får din puls til at stige. Skaber sammentrækninger i solar plexus og giver en følelse af knugen i brystet. Du kan mærke du lader det påvirke dig og der påvirker dig. Fysisk og psykisk.

Det vigtigste er at du er bevidst om at noget har tricket dig, så du kan hjælpe dig selv med at agerer istedet for at reagerer.

Når vi reagerer så handler vi impulsivt uden omtanke for den efterfølgende konsekvens af vores handlinger og ord. Vi handler direkte igennem vores følelser, uden at stille spørgsmålstegn ved dem og derfor ser vi ikke det store billede og ender ofte med at såre os selv endnu mere.

Af samme grund vil jeg gerne dele med dig, hvad der har hjulpet mig, når relationer har tricket mig og lukket mit hjerte, og hvordan du kan vende smerten til transformation og kærlighed. Der er en gave af guld at hente i alle former for tunge følelser, da vi med bevidsthed og forståelse kan transformerer dem til lethed, slippe dem og dermed gøre plads til endnu mere glæde

 

    1

Første trin til at vende tunge følelser af lowvibes til støttende følelser af highvibes, er ved at være bevidst og ærlig om dig selv som du er.Indrøm at du kan mærke der sker noget inden i dig, og at noget har sat dit blod i kog, lukket dig hjerte, sat din puls i højt gear... Giv dig selv lov til at være ærligt og autentisk dig selv i øjeblikket, og anerkend at du er påvirket af det der sker. 

Det vigtigste er at du ikke gør dig selv forkert, ved at gøre dine følelser forkerte. I den her situation er skam og skyld gift, som ikke hjælper dig, men fjerner dit fokus fra den konstruktive handling: at høre det budskab dine følelser har til dig og bruge det til at få en Highvibe igen - at følge glæden.

ALDRIG undskyld for dine følelser, overfor dig selv. De er helt perfekte til situationen som du er, med det du skal lære. De er der er af en grund, og hvis du lærer at forstå hvad de siger til dig, så har de et betydningsfuldt budskab til dig, som du kan vælge at bruge til at lærer dig selv endnu bedre at kende, og vokse med opgaven.

     2

Kender du rådet at tælle til 10? Næste trin er at stoppe op og tage 10 dybe vejrtrækninger helt ned i maven, helt ned i tæerne - så dybt du overhoved kan trække vejret. Find din jordforbindelse igen, så du kan hjælpe dig selv med at handle konstruktivt, istedet for at lade dine følelser hjælpe dig med at handle impulsivt. Med øvelse og erfaring, vil du automatisk lære at stoppe op og trække vejret 10 gange. Her hjælper det ikke bare at tælle til 10, for når du er tricket, så slår dit fight-or-flight nervesystem gnister, og intet andet kan berolige det end en dyb vejrtrækning, som sænker din puls, trækker dig ud af dine historier og tanker, og grounder dig tilbage i nuet. Med øvelse, og hvis du gør det til en vane at trække vejret dybt 10 gange før du handler, så kan du endda gøre det foran den person der har tricket dig - smil og tage 10 dybe vejrtrækninger. Men indtil da, så er det okay at gå din vej og finde ro et andet sted, væk fra personen. 

3

Næste trin er at give dig selv lov til at mærke dine følelser. Tag en dyb vejretrækning helt ned i maven, så du får en god og dyb kontakt til din krop, og kommer ud af hoved og ned i hjertet.  Mærk så efter hvad det er for en følelse der er på besøg. Hvilken kvalitet har tungheden - er det vrede, frustration, sorg, mindreværd, skuffelse? Fornem følelsen, smag på den, føl på den, lyt til den og træk vejret ind i den så mange gange du har brug for, for at få en fornemmelse af den.

Når du har genkendt følelsen, så acceptér den. Accepter at du føler som du gør, og at følelsen lige nu er en del af din oplevelse. Slut fred med den. Dont kill the messenger siger man - din følelse er dit postbud, og den har en gave med til dig.

Næste trin er at læse gavekortet. Hvad prøver din følelse at fortælle dig? Hvorfor blev du påvirket? Den primære grund til at vi bliver påvirket i relationer er oftest at relationer tricker vores indre mønstre og overbevisninger. Du kan tage en dyb vejrtrækning ned i maven og ind i hjertet, og spørge dig selv hvornår du første gang mærkede den følelse. Måske er din reaktion i situationen ikke udelukkende på grund af det den anden sagde eller gjorde, men måske aktiverede personen et mønster eller en overbevisning i dig. Hvad enten vi er bevidste eller ubevidste om det, så bærer mange af os rundt på oplevelser fra vores barndom, fra den gang vi var for små og nye i verden til hverken at have bevidstheden eller sproget til at deale med dem, og derfor istedet gemte dem som traumer og minder i kroppen til senere.

Og hvad enten vi er bevidste eller ubevidste om det, så har relationer det med at tricke de barndomsminder, hvilket kan gøre at vi har lyst til at reagere og snakke lidt hårdere og lidt mere fjendtligt, end hvad situationen måske egentlig fortjener. Simpelthen fordi personen bliver den der tricker en kæmpe bunke af uafklaret følelser der ligger på lur inden i os, og vores krop ser sit snit til at slippe det hele som en lavine udover den person der tilfældigvis lige fik trykket på de rigtige knapper.

Derfor: vær nysgerrig og nærværende med dig selv. Luk øjnene og spørg dig selv hvad dit første minde om den følelse er, og stol på det der kommer op. Din krop vil gerne hjælpe dig, og det er overraskende hvad der kommer op ud af det blå nogengange, når vi selv stiller spørgsmålet og er villige til at høre svaret. Ofte er det minder du ikke helt kan sætte en finger på, men som virker bekendte og starter noget inden i dig. Tillad dig selv at lytte til din egen historie om hvor følelsen kommer fra. Du har det hele gemt på din indre harddisk til når du er klar til at kigge på det og slippe det- og nu har du muligheden.

     4

Når du først har genkendt den følelse der er på besøg, så er det lettere at slukke for tankerne og historierne i hoved, fordi vi kan blive med følelsen nede i hjertet og kroppen. Følelsen bliver vores anker i oplevelsen, og dét som det hele i virkeligheden handler om. 

Nu har du genkendt følelsen og du har udforsket dens rødder. Næste trin er at give følelsen alt den kærlighed, som den aldrig har fået før. Måske er du bange for at føle følelsen, og derfor har du tidligere skubbet den slags følelser til side ved at lave eller tænke på noget andet. Men når vi nægter at være med vores følelser, så er det tæt på at være det samme som at sige, at vi nægter at være med os selv. Vores følelser er en del af os, og når vi har brug for ekstra kærlighed, så er det i virkeligheden samtidig et tegn på at vores følelser har brug for vores kærlighed og nærvær.  Især tunge følelser med en lowvibe,  har brug for at vi giver dem kærlighed ved at vi accepterer dem, er med dem og mærker dem.

Følelser er energi og energi har brug for at bevæge sig, og den eneste måde vi kan bevæge vores følelser er ved at mærke dem og give dem en masse ilt og nærvær. Hvis vi ikke bevæger vores følelser, men istedet vælger at fortrænge dem, kigge væk og være bange for dem, så oplever de modstand, og istedet for at forsvinde, så bliver de til mønstre, traumer og spændinger i kroppen. Til flere og nye knapper som vores relationer kan trykke på.

En måde at bevæge dine følelser er ved at give dig selv 10minutter til bare at mærke din følelse. En metode jeg bruger, er at jeg forstiller mig at jeg trækker vejret igennem mit hjerte, istedet for igennem min næste. At når jeg ånder ind, så trækker jeg en masse livsenergi ind i mit hjerte og åbner det op igen, og når jeg ånder ud, så puster jeg ud igennem mit hjerte og slipper alt det der ikke længere tjener mig. Dit hjerte er det bedste sted at være, hvis du ønsker at give situationer din dybe, nærværende kærlighed. 

     5

Når vi arbejder med vores følelser, og måske ovenikøbet med vores mønstre og overbevisninger ved at opdage vores følelser hænger sammen med en større lavine, så opstår der ofte en form for tomhed indeni og vi når til et punkt hvor vi bare har brug for en stor potion kærlighed med ekstra omsorgs-farvet krymmel og flydende tryghed på toppen. Vi vender tilbage til den del af os selv der har brug for at finde roen i verden igen.

Tillad dig selv at finde og modtage den kærlighed, hvad enten det er i fosterstilling i din seng under 20 tæpper, eller om det er i lotus-stilling på meditationspuden. Åben dit hjertefor at modtage og tage ind igen. Giv dig selv den kærlighed, medfølelse og tryghed som verden ikke har formået at give dig - du behøver ikke at vente på at en anden trøster dig (medmindre du selvfølgelig har en kærlig person i nærheden, som føler sig inspireret til at være der for dig). Find din egen metode, som er konstruktiv og støttende for dig, og træk vejret gennem følelserne. Brug din vejrtrækning som det anker der holder dit nærvær i nuet med følelsen, så du kan fylde den med alt den kærlighed den aldrig har fået før. 

     6

Ingen er nogensinde blevet gladere af at holde mund og holde noget inde som betyder meget for dem. Kommunikation er nøglen. 

Derfor er næste trin at kommunikerer med dig selv og stille dig selv nogle centrale spørgsmål, så du kan åbne op for og se det større billede.  Eksempler kunne være:

1) Er det kun denne situation og denne person der har fået følelsen til at komme på besøg, eller er der andet bag?

2) Er hele min historie sand? Hvad er sandt i den historie jeg fortæller mig selv om oplevelsen, og hvad er måske ikke helt sandt?

3) Hvad er det egentlig hvad den anden person der tricker mig, og hvad viser det mig om mig selv? Og hvordan kan jeg vende det om. Eksempelvis er det måske at den anden person er klog, og derfor får mig til at føle mig dum. Spørgsmålet er hvad en person der støttede sig selv ville ændre det til: at ingen kan sammenlignes, fordi at vi alle er unikke? At vi alle er intelligente på hver vores måde? Hvordan kan du se  personen i et mere positivt lys, og dermed jeres relation og dig selv i et mere positivt lys. 

4) Er jeg villig til at slippe konflikten? og hvis ikke: hvad er det jeg får ud af konflikten, som gør at jeg ikke vil slippe den? Hvad opnår jeg, som jeg ikke er villig til at slippe? Min kærestes omsorg? Min venindes medfølelse? Min mors hjælp og støtte? At ikke skulle tage ansvar og dermed skabe en forandring? 

5) Hvordan kan jeg eje og tage ansvar for min del i det hele, og hvad er mit ansvar. Hvordan kan jeg tage 100% ansvar for mit eget, og samtidig give den anden 100% ansvar for deres.

6) Hvad skal der til for at fylde følelsen med kærlighed?Er der nogle destruktive overbevisninger du kan vende til noget støttende og positivt?

7) Hvordan kan jeg se det fra den andens perspektiv? Og hvad ser jeg derfra? Alle gør deres bedste, så hvad har den anden oplevet?

8) Er du villig til at eje dine erkendelse og hvordan kan du samarbejde med dine erkendelser?

Osv - stil spørgsmål der åbner dit hjerte for kærlighed og medfølelse, og som hjælper dig med at se det store billede, ved at inviterer dig til at se personen og situationen fra nye vinkler og perspektiver.

     8

Når du kender følelsen der er blevet tricket i dig, har fyldt den med kærlighed, spurgt ind til den og forsøgt at se det større billede, så er det sidste trin at kigge på det store billede og spørge dig selv hvordan du kan transformerer hele situationen på en givende og konstruktiv måde, som støtter dig i at slippe det der føles som smerte, og dermed gøre plads til mere af alt det der ikke er smerte.

Find gaven i situationen. Hvad har du lært og hvad kan du tage med dig. Vi taber aldrig - enten får vi succes eller også får vi en lektion som vi kan vælge at vokse af. 

Hvordan kan du vokse af din oplevelse?

     9

På det her trin i processen er der ikke længere farer for at du handler impulsivt gennem dine følelser, og det er derfor tid til at spørge dig selv om situationen har brug for at du foretager en bevidst og inspireret handling? 

Skal du snakke med personen? Skal du skrive et brev, som du efterfølgende smider ud? Skal du gå en lang tur? Har du brug for et fodbad? Skal du spise en liter chokoladeis med en dejskraber? Skal du mediterer? Løbe en tur? 

Hvad skal der til for at du kan integrer din nyvundne viden og dreje situationen i en positiv retning igennem handlinger, hvis du føler der er brug for en handling. Hvordan kan du vende tilbage til glæden?

Tag nogle dybe vejrtrækninger ned i hjertet, og handel fra et sted af kærlighed og medfølelse, med en intention om at vende situationen til det bedste for alle der er indblandet.

Og husk: Vi gør alle altid det bedste vi kan - ellers havde vi gjort noget andet.

- med kærlighed og forståelse

lotusAnneUnderskrift2

Sidst ændret den Tirsdag, 21 Juni 2016 15:59

Søger forfattere


Du kan uden videre oprette dine artikler mv. på Selvet.

Log ind, udfylde din forfatter-profil og opret dine artikler.

Kontakt gerne redaktion@selvet.dk

Forfatter login

Vertikal-annonce

Find emne

Mini-annoncer