Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

A+ R A-
28-05-2017

Kom stress til livs uden medicin Vist

Bedøm
(0 stemmer)
Pas på sig selv og blive stressfri Pas på sig selv og blive stressfri Stressfri
Nye tal fra i en megafon-måling foretaget af Politiken viser, at stressniveauet hos danskerne stadigt er voldsomt stigende. Flere eksperter mener at vi er på vej mod en sundhedskrise, set ud fra de følgesygdomme og problemer langvarig stress medfører.  
 
Det mener bl.a. Einar Baldursson, som er lektor på Center for Klinisk Hverdagspsykologi. Målingen viser nemlig at hele 48 procent af offentlige ansatte ofte føler sig stresset på deres arbejde. Det er ligeledes gældende for 28 procent af alle privatansatte. 
 

Stress skal forebygges

 
Hvis man ikke reagerer på sine længerevarende stress, kan det have alvorlige konsekvenser. Stress kan nemlig skade din hjerne og svække evnen til både at     lære og huske. Når kroppen oplever længerevarende stress, bliver fedtindholdet i blodet samt blodtrykket forøget. Det skyldes at leveren producerer mere fedt og sukker når kroppen er i en konstant tilstand af pres. Det giver forhøjet risiko for blodpropper, betændelse i hjertet og uregelmæssig hjerterytme.
 
Men hvad kan man gøre for at komme sin daglige stress til livs? Jeg har herunder samlet mine bedste råd til at modvirke stress i hverdagen. 
 

1. Regelmæssigt motion

 
Du har sikkert hørt det før, men det er altså fordi at det passer. Motion er godt for kroppen og kan både modvirke og forebygge stress. Motion sænker kolesteroltallet, blodtrykket og regulerer kroppens blodsukker. Alt sammen noget som kan forebygge stress. Flere hospitaler har også implementeret motion som en fast rutine for behandling af angst og depression.
 
En undersøgelse lavet af et hold psykologer fra Arizona viser desuden, at dagligt motion gør mennesker mere afslappede, lykkeligere og mindre stresset. Så det er bare på med løbeskoene! 

 

2. Sund kost

 
Sund kost kan være stressnedsættende på flere måder. Det er bevist at f.eks. havregrød kan øge niveauet serotonin i kroppen. Serotonin er et naturligt kemikalie som virker beroligende og afslappende i hjernen. Omega-3 fedtstoffer er og bevidst til at kunne forebygge flere tilfælde af stress. Det er bl.a. fede fisk som laks og tun som indeholder de sunde fedtstoffer.
 
Andre madvare som jordbær, spinat, pistachienødder, avocado, mandler, sort te og grøntsager er også på listen over fødevarer der er godt mod stresslignende symptomer.  
 

3. Massage mindsker kortisol

 
Når kroppen bliver stresset producerer den adrenalin og kortisol. Adrenalin kan være effektivt ved kortvarigt stress, da kroppens ydeevne optimeres. Dog bliver adrenalin hurtigt opbrugt og udskilt af kroppen. Men dette er ikke tilfældet for Kortisol. Stresshormonet bliver nemlig i kroppen i lang tid, da det forbrændes ekstra langsomt. Ofte bliver kortisol ikke kun sat i forbindelse med stress, men også følgesygdomme som angst og depression.
Men hvordan kan en massage så afhjælpe stress? En undersøgelse fra Miami School & Medicine viser, at massage kan få niveauet af kortisol til at falde med og til 53 procent. I undersøgelsen udførte man massage på tredive forsøgspersoner med stresssymptomer. Efter en måned sammenlignede man resultaterne med tredive ligesindede, som ikke havde modtaget massage i samme periode. Resultaterne viser, at en tur til massør kan være overraskende effektiv mod stress.
 
Ønsker du at prøve en massagebehandling kan du nemt finde en massage tæt på dig med Massay.           

 

4. Balance mellem arbejde og fritid

 
Det lyder rigtig simpelt at skabe en bedre balance mellem fritid og arbejde. Men sandheden er desværre en hel anden. Specielt under nutidens karriereræs, kan man nemt føle sig ekstra presset til at prioritere arbejdet først. 
 
En måde at skabe en bedre balance på, er ved at lave faste aftaler med din kæreste, familie, venner eller børn. Disse aftaler skal i kalenderen og overholdes på samme niveau som et vigtigt møde. Og sørg for at overholde dine private aftaler. Sæt ligeledes begrænsninger for hvor mange timer du vil arbejde i løbet af ugen. Udskiftes f.eks. en 60 timers arbejdsuge med 40 timer, viser flere undersøgelser at du samtidig bliver mere effektiv når du er på job.     
 
 
Stress skal altid tages alvorligt. Hvis du oplever længerevarende stress som ikke forbedres af disse råd, skal du som udgangspunkt altid søge læge.
Sidst ændret den Torsdag, 20 Juli 2017 13:54
Tobias Eberhard

Tobias Eberhard

Mit navn er Tobias Eberhard. Jeg er 25 og bor i Aarhus. Jeg studerer på VIA Film og Transmedia i Filmby Aarhus. Når jeg ikke sidder med hovedet i bøgerne arbejder jeg selvstændigt med web design, grafik og wordpress. Jeg har en iværksætter i maven. Jeg startede min første digitale forretning som 15 årig. Her lavede jeg videoer på YouTube sammen med min fætter. Vi blev Danmarks første YouTube partner efter 6 måneders hårdt arbejde. Derfra begyndte vi at tjene penge på annoncer, sponsorater og salg af merchandise. Et par år senere startede jeg mit første officielle firma sammen med min sætter. Som 18 årig stiftede vi Bleep Films, som producerede videoer til virksomheder. Siden er det blevet til et par ekstra CVR-numre og nogle mindre sideprojekter. Lige nu arbejder jeg med Massay, som er en søgemaskine til massage. Målet med siden er, at det skal blive nemmere at finde og booke massage online. Det skal samtidig blive nemmere for den almindelige massør at komme online, uden nogen tekniske kundskaber eller penge. På siden kan massøren skille sig ud fra det ellers meget konkurrenceprægede marked, ved f.eks. at tilbyde økologiske produkter, gratis parkering, hjemmebehandling eller lign. Massay sørger endda for, at massøren får økonomisk kompensation ved ulovlig udeblivelse. Du skal altid være velkommen til at kontakte mig hvis du vil vide mere om mine projekter, eller bare har lyst til en snak. 

Hjemmeside: https://massay.dk E-mail: Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.

Senest fra Tobias Eberhard

Søger forfattere


Du kan uden videre oprette dine artikler mv. på Selvet.

Log ind, udfylde din forfatter-profil og opret dine artikler.

Kontakt gerne redaktion@selvet.dk

Forfatter login

Vertikal-annonce

Find emne

Mini-annoncer