Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Når diagnosen skjuler et behov for tilgivelse
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Når diagnosen skjuler et behov for tilgivelse

Når diagnosen skjuler et behov for tilgivelse 02/20/2011 13:17 #135786

SAPERE AUDE = VOV AT VIDE

Kære alle

Skal man kalde en spade for en spade, skal man kalde det et skaft med håndtag og en plade til at stikke i jorden så man kan grave et hul. Hvordan fortæller man mennesker at deres psykiske eller fysiske problem handler om tilgivelse. Skal man være klar i spyttet og sige til f.eks. den skleroseramte, at din diagnose handler om et behov for tilgivelse? Kom ikke her og lav om på det lægerne siger, med hvilket ret tillader du dig at dømme mig - desværre erfaringer fra de alternative samtaler jeg som holistisk behandler har ført med de ramte. Men også naturlige reaktioner der handler om vores iboende angst for at være anderledes.

Det er ikke tilfældigt jeg skriver på min tråd "Den ny tid kan betragtes af alle, alle steder", at paradokser er Gud måde at tale til mennesket. Vi har ikke lyst til at vise vores sårbarhed, stressterskel og stress tolerance er anderledes - et tegn på svaghed som gør vi er anderledes ikke som de fleste ikke det som er acceptabelt. Ikke mindst over for os selv. Diagnosen bliver et sted en comfort zone hvor det anderledes bliver acceptabelt. Man skal ikke længere føle sig udenfor, ikke forstået, alle har medfølese for den person som er syg.

Spørgsmålet er så: KAN MAN BLIVE SYG AF IKKE AT TILGIVE ?

Svaret er JA indvendinger er naturlige som jeg skriver i indledningen. Tilgivelse er tegn på svaghed og kun til en vis grad acceptabel, ikke mindst for en selv. For det første må man indrømme at man er sårbar at man mere følsom en andre at man ikke er så stærk psykisk og fysisk som omgivelserne forventer, ikke mindst det man forventer af sig selv. Dem som har den perfektionstiske arketype i sig er personlighed som er særlig udsat for symptomer og sygdomme der stammer fra psykiske og fysiske overgreb som er påført af andre, ikke mindst af en selv. Personen vil være overansvarlig og tage ansvar for alt og alle, dække over det ikke perfekte både hos sig selv og andre. Alle tegn på "for meget" vil til sidst blive skjult i kroppen, hvis offeret selv skal forklare årsagen til diagnosen er det som regel de andres skyld.

Spørgsmålet er så: HVEM SKAL TILGIVE HVEM ?

Døm selv
Følgende bruger(e) synes godt om: zenia

Sv: Når diagnosen skjuler et behov for tilgivelse 02/20/2011 14:30 #135789

DET SOM IKKE GØR DIG BEDRE GØR DIG BITTER

Sv: Når diagnosen skjuler et behov for tilgivelse 02/21/2011 10:06 #135801

• Anarka
  • IKKE ONLINE
Massimo skrev:
Spørgsmålet er så: HVEM SKAL TILGIVE HVEM ?

Handler det ikke mere om accept end tilgivelse ?

Sv: Når diagnosen skjuler et behov for tilgivelse 02/21/2011 12:48 #135803

HEALING REQUIRES YOU ADMIT THE TRUTH ABOUT YOUR SELF

Kære Anarka, vejen til accept er lang

Desmond Tutu har skrevet en bog som hedder: INGEN TILGIVELSE DEN FORSONING en slags efterskrift i forbindelse med apartheidstyrets fald i Sydafrika og opgøret Sandheds og Forsoningskommisionen, hvor både sorte og hvide som havde været involveret i forskellige grusomheder på hinanden i forsøget på enten at fastholde magten eller forsøget på at frigøre sig fra årtiers undertrykkelse. Stod man frem og erkendte sin medvirken ikke mindst sin skyld overfor modparten - face to face - og fortalte i detaljer om det man man havde udsat andre og deres familier for, så var man sikret amnesti - en form for syndernes forladelse.

Når diagnosen dækker over et behov for tilgivelse, skal det ses i lyset af forhold der fører til det psykiske eller fysiske kollaps, i Sydafrika handlede "sygdommen" som man hver i sær erkendte sin andel i, om vores alle sammens mereværd og mindreværd. Nogle af de skyldige mødte ikke op i retsalen især de hvide, de rigeste og mest magtfulde flyttede til Zimbabwe og gentog deres undertrykkelse af de sorte indtil Mugabe overtog magten.. Hvor om alting er sygdommen fortsatte bare et andet sted og derfor er det ikke tilfældigt jeg spørger i indledningen på denne tråd. Kan man blive syg af ikke at tilgive?

Svaret er JA, indvendninger er natulige på grund af angsten for at væres anderledes

Kh. Massimo
  • Side:
  • 1