Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE: Sindet.

Sindet. 12/17/2013 00:26 #148256

• Priamos
Der tales jo ind imellem om kvindelig intuition, men kan intuition køns bestemmes?

Er intuition ikke intetkønnet, og har en kærne af logisk sans og ræsonnement i sig, og er det ikke sådan, at intuition erfaringsmæssigt udvikles og bliver i stand til at skelne selv meget små variabler fra hinanden og derudfra danne et holistisk billede, der viser hvad der er rigtigt og forkert, og på det grundlag kan drage en objektiv konklusion.

Det sidder i rygmarven, eller kommer til det og ligger i underbevidstheden hvis man kan sige det sådan - måske på basis af en mere eller mindre udviklet evne, vi kan have fået i vuggegave eller gennem vores gener eller intellektuelle basis, for reelt bliver intuition sikkert koblet sammen med intellektet, der er udslagsgivende for, at intuition vurderes korrekt og omformes korrekt som den sandhed den er.

Jeg tror afgjort mindre på instinktivt grundlag for intuition - eller hvad? Hvis det skulle bygge på instinkt, får det så ikke en lidt nedvurderende klang når der tales om »kvindelig intuition« - som om kvindens hjerne kørte mere på instinkt end mandens, i den forbindelse kan vi jo tage den dumsmarte bemærkning om, at kvinden har lige så lidt brug for logik, som manden har for en brystholder. Så ser jeg det bestemt mere som et åndeligt begreb, hvor vi dog skal passe noget på med at koble det sammen med et religiøst begreb af guddommelighed.

Nogle mener, at intuition vel kan siges, at være det der føles rigtigt, når man mærker efter inde i sig selv, men kan man ikke rent følelsesmæssigt komme til at snyde sig selv?

Hvis vi taler om hjertesager, kan hjertet måske være bedragerisk? Jeg tror ikke rigtigt, at intuition og hjertefornemmelser bygger på helt det samme grundlag, Intuition grunder ikke på sympati eller antipati, den erkender, men derfor kan den godt udspringe af kærlighed, for kærlighed har ofte intet med sentimentalitet eller følelsesmæssige reaktioner at gøre, den er sand; forstået sådan, at intuition og kærlighed, ikke præges af dogmer og følelser, og bl a derfor bryder mange med religiøse dogmer, og dens til tider slave bindende følelser eller regler; især indenfor islam synes jeg bestemt man mærker konflikte modsætninger.

Når intuition går rent igennem, mærkes det, når vejledning, fører til vildledning, men hvor ofte gør den det? Går rent igennem; vi præges ofte i overvældende grad af den kultur, opdragelse og de samfundsmæssige forhold, vi vokser op med.

Intuitiv udvikling kan måske til tider lignes med en indvielse, der kan være en smertelig vej til Golgata før erkendelse og klarhed opnås.

Nogle bud?
Sidste redigering: 12/17/2013 00:27 af .

Sv: Sindet. 12/17/2013 15:18 #148268

• inx
  • IKKE ONLINE
Det er en interessant indlag, Priamos.

Jeg vil sige, at intuitionen kaldes kvindelig pga (måske misforstået) dens finere energier. Kvinder er generalt gennem tiderne været mere i kontakt med deres følelser, end mænd har. Sjælens sprog er vores følelser, og hvis vi hele tiden er opmærksomme på dette indre sprog, er vi i kontakt med det, der vil gøre os lykkelige. Og dermed gøre verden til et lykkeligere sted.

Jeg kan se på mit eget liv, at (næsten) alle beslutningerne, jeg nogensinde har taget, er taget med hjertet. Ikke med hovedet, egoet. Ingen af dem kan jeg fortryde ... de simpelthen føltes rigtige på det givne tidspunkt. Derfor kan jeg også følge og forstå den vej, jeg har lagt for mig selv før inkarnationen. Og de få, der var taget uden kontakten til mine følelser, har ikke gavnet min udvikling ... de har ikke gjort mig til et bedre menneske!

Så for mig er intuitionen at følge den guddommelige plan for ens udvikling.

Sv: Sindet. 12/17/2013 20:26 #148274

• Priamos
Tak for din kommentar inx.

Jeg synes, du beskriver nuancerne mellem kvinde og mand i forhold til det intuitive rigtig fint.
Synes bestemt om din beskrivelse af kvindens forhold til det intuitive, og jeg er rigtig glad for din oplysning, for den føler jeg, at jeg kan bruge.
Tak endnu engang.
  • Side:
  • 1