Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Tråd/afstemning om en psykologisk ting
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Tråd/afstemning om en psykologisk ting

Tråd/afstemning om en psykologisk ting 05/17/2016 18:06 #157530

• ZYX
  • IKKE ONLINE
Så der var en ting, jeg tænkte på og ville lave en poll om.

Det handler om: Jeg har altid tænkt, at jeg har meget intense følelse, men fik den tanke, at det kunne være de fleste andre havde det på samme måde indeni. Jeg har jo ikke været inde i andres hovedet. Og så er det også fordi, det har en relevans i forhold til noget, jeg reflekterer over, men det vil jeg ikke forklare her.

Så det er det, jeg vil spørge om. Om i også har intense følelser eller om i bare føler jer helt normale det meste af tiden.

Så må jeg selvfølgelig forklare hvad, jeg mener med "intense følelser". Jeg mener det samme som, hvis man siger "stærke følelser". Dvs. jeg tænker ikke på det at svinge meget i humør. Humør forbinder man med nogle bestemte former for følelser. Hvor følelser kan være mange andre former og hvor der er mange specielle nuancer af det. Ligesom det er med musik. Det kan være svært at svare på hvilken bestemt form for følelse musikken udtrykker.

Det jeg så tænker på, er selve intensitet af følelserne/de følelsesmæssige tilstand og jeg mener bare helt generelt. Ikke nogen bestemt form.

Jeg har spurgt nogle folk, om de oplever at have meget intense følelser meget af tiden, hvor de så spørger, hvad jeg mente med "intense følelser" og hvilken slags følelse, jeg tænker på. Men det er svært at forklare. En af dem spurgte noget lignende "hvornår kommer det?" (altså i forhold til mig). Det er sådan noget, jeg ikke kan svare på, når jeg ikke tænker på en bestemt form for følelse. Jeg tænker på, hvordan det er generelt.

Jeg synes selv ordene "intense følelser" giver sig selv. En følelse kan være mere eller mindre intens/stærk. Du kan føle dig lidt glad. Du kan føle dig meget glad. Og så kan man jo også have mere eller mindre intense følelser generelt.

Når jeg nævner den her ting, tror jeg, folk kommer til at tænke på meget specifikke slags følelser, hvor man måske kan sige, jeg tænker på det, men også "mellemlandet" mellem dem. Jeg kan godt opleve at have mere stærke følelser på et tidspunkt end et andet uden rigtigt at kunne sige hvilken slags følelse det er. Det er bare en følelse af at de fylder mere og man kan mærke dem mere.

Man kan vel sammenligne det med musiklytning. Man kan vel have et tidspunkt, hvor man bliver mere påvirket af musik, om det så er den ene eller anden slags musik. På samme måde kan man have stærkere følelser, uden at det er en bestemt grundfølelse, der er meget stærk.

Måske hjælper det på at forstå, hvad jeg mener, hvis jeg sammenligner med nogle ord: ordet "emotionel" svarer nok til det, jeg mener. Måske også ordet "følelsesladet", men det forbinder jeg med at blive pludselig berørt over en ting, man oplevede udadtil. Måske "følelsesbetonet".

Eller man kalder det også "at være i kontakt med følelserne". Eller "at kunne mærke sig selv". Når jeg siger selve intensiteten og ikke følelsesformen, så mener jeg selve det at kunne mærke (mere eller mindre).

Nu kan man ikke lave en poll herinde, så post et tal fra 1 - 7 alt efter hvilken, du er.

1: Jeg føler mig helt ligeglad det meste af tiden.

2: Midt i mellem 1 og 3.

3: Jeg føler mig helt normal, hverken helt ligeglad eller med direkte intense føler, langt det meste af tiden.

4: Midt i mellem 3 og 5

5: Jeg har intense følelser meget af tiden.

6: Midt i mellem 5 og 7.

7: Jeg har meget intense følelser meget af tiden og bliver nogen gange overvældet af følelser.

I må gerne komme med foreslag til andre forums, hvor man kan poste det her. Jeg vil have så mange som muligt med i afstemningen.

Mvh ZYX

Sv: Tråd/afstemning om en psykologisk ting 05/17/2016 19:05 #157531

• Rene R
  • IKKE ONLINE
Som konsekvens af, mit spirituelle arbejde, er jeg nok på en 7er.

Sv: Tråd/afstemning om en psykologisk ting 05/23/2016 15:19 #157578

Jeg er nok en 4'er..;D

Hvis jeg må knytte en kommentar. Prøv at læse lidt om Empater på nettet. Du kunne lyde som en typisk en af slagsen.

I den lære jeg studerer, undervises man i at skabe et roligt føleleslegeme. Altså at "opdrage" sine følelser, til at finde sig i at være rolige, medmindre de skal bruges til at føle kærlighed.
Følelserne adlyder en række lovmæssigheder, som man nemt kan læse sig til og afprøve, og dermed begynde at opdrage sit følelseslegeme.

Jeg påstår at hvis man tænker tanken langt nok, så opdager alle med tiden, at den eneste følelse der reelt er værd at føle, er kærlighed. Kærlighed findes i så mange former, at det rigeligt kan tilfredsstille følelseslegemets behov for stærke følelser. Så det er fint, at man har tendens til stærke følelser, hvis de er af en kærlig natur.

Forslag til andre forums? Hvad med fjæsbog?;D

Sv: Tråd/afstemning om en psykologisk ting 05/25/2016 17:21 #157580

• inx
  • IKKE ONLINE
Hej ZYX

Intet er tilfældigt, siges det
Alt sker for at vi skulle lære af det, blive klogere på os selv. Det er den sværeste rejse i livet ... rejsen ind i sit eget indre. Rejsen mod den indre balance. Får du disse stærke følelser, er du klar til at lære af dem.

Du har to veje at gå på. Du kan lade dig overvælde af emotionerne, dvs. de tager magten over dig og styrer dine tanker og handlinger. Mørkets vej.

Eller du kan så at sige "træde ud af dig selv", iattage og opleve dig selv i at have disse stærke følelser. Lysets vej. Vælger du denne vej, lærer du dig selv at kende som det enestående menneske, du er, med din egen unikke personlighed. Der er kun ET af dig. Det er kun dig selv der har mulighed for at opleve dette ene stykke Universet ( Gud ) og dermed berige hele menneskehedens erfaringsgrundlaget. Det gør du ved at hele tiden stille dig selv spørgsmålet: " Hvorfor føler jeg som jeg gør?" Ikke, hvad det er for en uderfrakommende årsag, der udløser emotionerne hos dig, men hvad det er inde i dig, der udløser dem. Svaret ligger dybt, gemt under flere lag, men der findes kun 2 af slagsen ... frygt eller kærlighed.

Kærligst inx
Følgende bruger(e) synes godt om: Erik, msg83
  • Side:
  • 1