Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Findes der er godt trick til at sove?
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Findes der er godt trick til at sove?

Findes der er godt trick til at sove? 03/19/2016 14:37 #157015

• mondogobbo
Nu har jeg været slemt forkølet i denne uge. Så meget at jeg grundet tilstoppet næse og bronkitis har svært ved at sove om natten. Det er blevet til i snit 3-4 timers søvn de seneste 4-5 nætter, så jeg er ret smadret i øjeblikket.

Findes der mon egentlig et magisk trick imod søvnløshed? Jeg har googlet det, og synes ikke jeg har fundet noget, der endnu har virket...

- tage sovepille: kræver lægerecept og det kan jeg ikke på på en lørdag
- tage søsygepiller/phenargan: er prøvet, jeg blev lidt døsig, men jeg faldt ikke i søvn af det.
- næsespray: er prøvet, hjælper da lidt til at trække vejret bedre, men når man samtidig hoster, hjælper det kun lidt. Man kan stadig ikke sove.
- afslappende musik: ER prøvet...faldt i søvn kortvarigt den første gang, men de sidste to gange er jeg ikke faldet i søvn af det.
- drikke te i stedet for kaffe. Er prøvet, syntes bare jeg fik abstinenser på grund af den manglende kaffe, så kunne jeg da SLET ikke falde i søvn.
- 4-7-9tricket, som er DET her trick:

ekstrabladet.dk/nyheder/videnskab_og_tek...paa-et-minut/5549928

Manden lover, at man falder i søvn på ét minut. Well, nu har jeg prøvet det trick 25 gange - det er stadig ingen virkning. For mig virker det som fup og fidus. Men på den anden side siger manden også, at man skal øve sig mange gange før det virker. Så det kan jeg ikke vente på, når det er her og nu har jeg har søvnproblemet.

Nu er folk på selvet jo så kloge angående det alternative. Nogen der har et godt fald-i-søvn-trick?

Sv: Findes der er godt trick til at sove? 03/19/2016 18:30 #157018

• Rene R
  • IKKE ONLINE
mondogobbo: Nu er folk på selvet jo så kloge angående det alternative. Nogen der har et godt fald-i-søvn-trick?

René: Ja det har jeg faktisk. Hvis du fokuserer alt din vilje, og alt din kraft på at, ikke tænk nogen form for tanker, bliver man meget træt, og vil have tilbøjelighed til at, falde i søvn. Øvelsen er dig dog kun effektiv, for folk, der ikke er van til meditere. Folk der van til at mediter, er også van til tanke tomhed, og vil derfor ikke blive træt, af denne øvelse.

Sv: Findes der er godt trick til at sove? 03/19/2016 19:17 #157019

• mondogobbo
Ok, må jeg prøve. Jeg er ikke vant til at meditere nemlig. Nogle vil dog mene, at jeg ER vant til tanketomhed....

Sv: Findes der er godt trick til at sove? 03/20/2016 01:10 #157020

• Rene R
  • IKKE ONLINE
mondogobbo: Nogle vil dog mene, at jeg ER vant til tanketomhed....

René: Dette forum er, ikke ekstrabladets forum. Her er væsentligt højere til loftet.

Sv: Findes der er godt trick til at sove? 03/21/2016 22:12 #157035

• mondogobbo
Prøvede igen at lytte til bølgeskvulp - denne gang gik det lidt bedre og jeg fik sovet 5 timer sidste nat. Stadig for lidt, men fremgang i forhold til de 2 timer jeg fik forleden. Men man er ret mat og træt, når man har haft dårlig nattesøvn i en uges tid. Men det er stadig primært forkølelsen, der hæmmer nattesøvnen. Svært at sove dybt, når man vågner mindst en gang i timen og skal hoste.

Sv: Findes der er godt trick til at sove? 03/21/2016 23:31 #157047

• Rene R
  • IKKE ONLINE
mondogobbo: Prøvede igen at lytte til bølgeskvulp.

René: Bølgeskvulp er et forstadie til tanketomhed. Man tænker jo trods alt ikke på, noget forstyrrede når, man tænker på bølgeskvulp.
Sidste redigering: 03/21/2016 23:32 af Rene R.

Sv: Findes der er godt trick til at sove? 03/22/2016 02:36 #157055

• mondogobbo
Rene R skrev:
mondogobbo: Prøvede igen at lytte til bølgeskvulp.

René: Bølgeskvulp er et forstadie til tanketomhed. Man tænker jo trods alt ikke på, noget forstyrrede når, man tænker på bølgeskvulp.

Ja, det giver mening.

Derimod har jeg ikke indtil videre haft succes med hypnose-lydbånd, hvor en speaker forsøger at tale mig i søvn. Det tror jeg skyldes, at jeg jo netop koncentrerer mig meget for at høre hvad speakeren siger - og det giver for megen tankevirksomhed. Hvilket ikke er hensigtsmæssigt, når man netop forsøger at undgå tankevirksomhed. Det bliver ikke bedre af, at disse bånd er på engelsk. Så skal jeg hele tiden ubevidst oversætte det hele til dansk inde i hovedet. Så kvikker jo netop kun hjernen op.

Sv: Findes der er godt trick til at sove? 03/22/2016 15:02 #157056

• Rene R
  • IKKE ONLINE
mondogobbo: Prøvede igen at lytte til bølgeskvulp

René: En brændeovn, med glasrude i, kan have en lignende effekt. Hvis du prøver at fokusere på flammerne, og ikke tænke på noget oprivende, kan det give en form for, stilhed og varme i din tankeverden. Jo mere stilhed, der er i din tankeverden, jo lettere er det at sige fra, for sygdom og depression, og ukontrolleret tanke spind. Stilhed i tankeverden er, selvkontrol i tankeverdenen, som er, det modsatte af psykisk sygdom. En psykisk syg er, en person der har mistet kontrollen med sine tanker. Kunne en psykisk syg, gendanne kontrollen med sine tanker, kunne han jo blot, sætte det hele på plads. Jeg mener at du bør, øve selvkontrol med, din tanker, hvilket gøres ved at øve, stilhed i din tankeverden. Det vil for eksempel betyde, at en troll, ikke kan gøre dig frustreret, i samme grad som han ellers ville kunne.

Sv: Findes der er godt trick til at sove? 03/23/2016 17:11 #157057

Hvis man er lidt opmærksom, så kan man observere sine tanker blive temmelig rodede og springende næsten som en forstart på drømme..

Så jeg har dette lille trick. Jeg "går ind i trætheden". Altså det er nødvendigt at du er træt, for at det virker. Så mærker jeg hvordan det er dejligt at jeg gerne må sove, og nyder hvordan jeg bare kan slappe af, jeg skal intet længere, bare sove. Så ligger jeg og mærker hvor træt jeg er, og nyder at jeg ikke behøver foretage mig mere, for nu kan jeg bare slippe.. Bare det, er næsten nok til at jeg falder i søvn. Gå ind i trætheden, og mærk den ordentligt og nyd at du bare skal lade op nu.

Og når jeg har ligget og foretaget mig den øvelse, så får jeg bevidst mine tanker til at blive rodede. Altså springer imellem mange forskellige rodede tanker, ligesom sindet normalt gør, lige før søvnen.. Og så falder jeg i søvn..

Det kan du måske prøve en anden dag.

Sv: Findes der er godt trick til at sove? 03/23/2016 21:37 #157059

1. Efter klokken 18.30 skrues ned for forbruget af kunstig lys.
2. Incl hjernestimuli (kunstigt lys) i form af: mobiler, Ipad, computer, fjernsynskærm, Playstation.
3. Ingen koffeinindholdige drikke efter kl: 18.00.
4. Varmt beroligende bad,benyt evt. Jasminolie i badevandet.
5. Reducer støj, vælg evt. beroligende baggrundsmusik.
6. Sørg for at dynerne luftes for gårsdagens "bekymringstanker".
7. 5 minutters gennemtræk med frisk luft i soveværelset, dagligt.
8. Gør soveværelset til elektronik fri zone.
9. Skift til en neutral vaskemiddel , så hjernen (og resten af kroppen) ikke bombarderes med 117 kunstige (duft)stoffer fra sengetøjet.
9.En lille potpourri pose med lavendler under puden.
10. Bliver du "hygge sulten" efter aftensmaden, så guf en fersken, en banan eller lidt havregryn.
11. Onani på recept - Eller hvis man er heldig, en at dele aktiviteten med;)
12. Tænk taknemligheds tanker.
13. Need I say: Ud i Naturen, udsæt dig selv for så mange naturoplevelser, som overhovedet muligt, hver eneste dag.

Sv: Findes der er godt trick til at sove? 04/04/2016 14:15 #157100

Grriiiiiiiiiiiiiin det er sgu lidt sjovt at læse, især at du lytter til bånd på engelsk som du så i din knold skal oversætte Det kender jeg fra mig selv.....men nu kan jeg de cdér udenad så jeg slipper for for meget oversætning-i-knolden-virksomhed

for mig hjælper dte faktisk ofte at stå op af min seng og begynde at SHAKE, ved ikek om du har prøvet det? sååån shakingmeditation, det er faktisk ret godt sys jeg, da jeg altid falder hurtigt i søvn bagefter

det hjæler IKKE at ligge i sengen og blive irriteret over man ikke kan sove.....har jeg afprøvet i omkring 40 år just don´t work...........

god bedring med søvn og snot

Sv: Findes der er godt trick til at sove? 04/04/2016 14:17 #157101

Swedenborg: jeg vil meget gerne vide om det er lægen der skal give en recepten i punkt 11??

Sv: Findes der er godt trick til at sove? 04/06/2016 07:51 #157110

MilleMarille: Har du prøvet at spille Matador? Det er nøjagtig samme koncept... Du skal bare erstatte de falske pengesedler, med falske recepter;)

Sv: Findes der er godt trick til at sove? 04/07/2016 00:41 #157120

• mondogobbo
MilleMarille skrev:
Grriiiiiiiiiiiiiin det er sgu lidt sjovt at læse, især at du lytter til bånd på engelsk som du så i din knold skal oversætte Det kender jeg fra mig selv.....men nu kan jeg de cdér udenad så jeg slipper for for meget oversætning-i-knolden-virksomhed

for mig hjælper dte faktisk ofte at stå op af min seng og begynde at SHAKE, ved ikek om du har prøvet det? sååån shakingmeditation, det er faktisk ret godt sys jeg, da jeg altid falder hurtigt i søvn bagefter

det hjæler IKKE at ligge i sengen og blive irriteret over man ikke kan sove.....har jeg afprøvet i omkring 40 år just don´t work...........

god bedring med søvn og snot

Ja, hvis man hører båndet tilstrækkeligt mange gange, så behøver man vel ikke bruge energi på at oversætte. Jeg fandt dog ud af, at båndet med bølgeskvulp alligevel havde en rimelig virkning på mig, så jeg faktisk nogle gange blev mere afslappet og endda faldt i søvn, mens jeg kørte det bånd. Det virkede i hvert fald på mig bedre end de der tale-hypnose-bånd.

Skal dog siges, at selvom jeg stadig er lidt småforkølet, så er jeg slet ikke så snottet mere. Så alene det gør det nemmere at sove om natten. Og jeg har de seneste 5-6 nætter sovet klart bedre. Nu 7-8 timer, dog med en 3-4 opvågninger. Men i forhold til for et par uger siden, hvor jeg sov 3-4 timer med 10 opvågninger, er det da langt bedre. Jeg er dog stadig mat i kroppen, da de ca. to uger med forkølelse har taget på energien. Især fordi jeg har sovet dårligt. Men heldigvis går det da bedre med søvnen nu.

Et andet trick, jeg føler er godt, er at gå en lille tur. Jeg har et par gange gået en lillebitte nattetur på bare en 10-12 minutter og det er nok til, at man lige får lidt naturlig træthed, så man bliver mere automatisk søvnig. Hård motion skal man selvfølgelig ikke dyrke lige før sengetid, men en moderat gå- eller cykeltur har jeg fundet ud af hjælper mig til at slappe bedre af.

Forkølelsen tager jo sin tid at slippe af med. Man kan ikke få den til at forsvinde, det er noget man må vente på sker af sig selv. MEN jeg har eksperimenteret lidt de par uger, jeg har skræntet, og fundet ud af at følgende ting kan lindre symptomerne:

- næsespray kort før sengetid får én til at trække vejret bedre gennem næsen, så man bedre kan falde i søvn. Otrivin er fin, men husk at man kun må bruge den i ca. ti dage i træk, da man kan blive afhængig af stadset. Jeg brugte den dog i 14 dage, men er - så vidt jeg kan fornemme - ikke blevet afhængig. De sidste fem dage har jeg nemlig godt kunnet undvære den.

- halsgener kan lindres med noget varmt at drikke. Kamillete får en til at slappe bedre af og kommer man en teskefuld honning i, lindrer det også på hals og svælg.

- den trælse tørre fornemmelse, man får i munden under en forkølelse, kan også lindres ved at tygge lidt på en gajol i fem minutters tid. Det giver en kortvarig lindring. Jeg har i to uger i træk taget en gajol før sengetid og det har også hjulpet lidt til at få en mere frisk fornemmelse, så man bedre kunne trække vejret.

- hvis man ellers kan holde stillingen ud, kan man med fordel placere en 2-3 ekstra puder under hovedpuden. Så får man også mere luft. Det kan dog godt være lidt svært at slappe rigtigt af og dermed falde i søvn, når man sidder halvvejs op. Men i det mindste hjælper det på vejrtrækningen, når man er helt tilstoppet.

Nu går det fremad, føler jeg. Men måske kan andre bruge disse tips, næste gang DE bliver forkølede.
Sidste redigering: 04/07/2016 00:49 af .

Sv: Findes der er godt trick til at sove? 04/07/2016 08:44 #157121

Sikke en udførlig guide til forkølelse jeg husker godt det med at blive tør i munden det bliver man bare sindssyg af (om sommeren når der er græspollen i luften....JESUS min næse stopper til )

I helsekosten kan du få en næsespray der IKKE er lige så farlig som de konventionelle, jeg har fået respekt for dem, fordi jeg HAR været afhængig!!!!

Sjovt nok bliver jeg ALDRIG forkølet mere, det er virkelig underligt men før i tiden var jeg ALTID forkølet nu er jeg ALDRIG forkølet he

Dog vil jeg anbefale dig urte-pencil, dem bruger jeg til mange forsk. sygdomme i kroppen, og jeg husker de også hjalp på min forkølelse før i tiden, gjorde den mildere og afkortede den, så det vil jeg KLART anbefale, for mig er de et mirakelmiddel

Og ja søvnen er bare så super vigtig, især når kroppen prøver komme sig ovenpå en sygdom, så har man endnu mere brug for det

Tjulahop

Sv: Findes der er godt trick til at sove? 10/11/2017 18:21 #161181

Hej mondogobbo

Nu er det gangske vist 1½ år siden du havde søvnproblemer pga. forkølelse, men nu står forkølelsessæsonen for døren.

Jeg tager af og til ½ mg melatonin - så sover jeg som en sten.

Læs mere her

naturligmedicin.com/melatonin-drommehormonet/

Ofte er det et problem med at sove hvis man hoster.

Når jeg er forkølet bruger jeg noget homøopatisk medicin mod hoste som hedder Cough. Den virker inden for eet minut.

Man kan også bruge pepermynteolie hvis det er en tør hoste.

Desuden en anden medicin som hedder Calming. Det giver en god afslapning uden at skabe tilvending.

Man kan finde beskrivelse af Cough og Calming ved at søge på "heel indikationer" i google.
  • Side:
  • 1