Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Bedste vegetar Frikadeller eller Bøffer?
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Bedste vegetar Frikadeller eller Bøffer?

Bedste vegetar Frikadeller eller Bøffer? 09/29/2016 22:34 #158546

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej alle læsere

Mine opfattelser er:

Jeg har ind til nu ikke kunnet finde nogen opskrifter på de bedste vegetar Frikadeller eller vegetar Bøffer her på forummet.

Angiv din bedste opskrift på vegetar Bøffer eller vegetar Frikadeller her i tråden:
Er der nogen som kender en god opskrift de vil dele med os andre?
Jeg mener, man får vel kun mindsket antallet af rovdyr på planeten, hvis man gør en indsats for det.

Her er min hurtige med Vegetar Frikadeller (eller Falafler).
* Et stort almindeligt løg eller to mindre løg. (Økologisk).
* 4-6 hvidløgs fed af mellemstørrelse. Men doser selv efter ønske. (Økologisk).
* En lille håndfuld persille. (Økologisk).
* 2-3 spiseskefulde spelt-gryn eller havregryn eller lignende (Økologisk).
* 2-3 spiseskefulde mel (rugmel eller andet) (Økologisk).
* 200 g (Økologiske) Kikærter som er udblødt i en skål fyldt med vand i mindst 12 timer dagen inden, tilsat lidt salt fra starten, ca. en teskefuld. Efter de 12 timer, så skylles vandet fra og kikærterne skylles 3-4 gange. Derefter hældes de i en gryde eller kasserolle med vand og koges i mindst 1-2 timer, tilsat lidt salt, ca. 1 teskefuld. De skal være bløde efter kogningen.

Alt det ovennævnte, løg, hvidløg, mel, kikærter osv. puttes i en god husholdnings-blænder eller lignende. Alt indhold findeles ind til man har en slags humus-lignende masse. Der tilsættes krydderier til. - Der er flere muligheder: F.eks. 1 teskefuld koriander, lidt peber, og lidt salt. Krydderierne blændes ind i humus-massen. Der smages eventuelt til. Når det er sket efter nogle minutter, 3-5 minutter cirka, så kan man lave vegetar-frikadeller på sin stegepande. Brug svag varme. Jeg vælger 2'eren ud af 6 muligheder. Steg dem med en god mængde økologisk stegeolie, eller økologisk raps olie, eller endda økologisk olivenolie. Stege-længden bestemmer du selv.

Brug gerne økologiske krydderier. De findes i de store varehuse eller andre steder.

Jeg håber, at i kan bruge det?

_______

Kom med din egen super-opskrift!
Det er jo altid godt at eksperimentere lidt og se andre vinkler i madens visdoms-univers.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 09/29/2016 22:41 af Khidr7.

Sv: Bedste vegetar Frikadeller eller Bøffer? 10/01/2016 18:42 #158574

• RJ92
  • IKKE ONLINE
Hej Morten!

Tak for at du deler denne opskrift, den ser rigtig god ud. Jeg har selv prøvet at lave sådan nogle vegetarfrikadeller af kikærter. Det smager nu rigtig godt og har et højt protein indhold.
Når jeg laver dem, bruger jeg ikke løg og hvidløg, da disse krydderier ikke er satviske. Men i stedet bruger jeg f.eks. spidskommen, koriander og citronsaft. Måske kan man også bruge lidt af det indiske krydderi hing? For at give en mere fyldig smag.

Hvad kan man så spise til sine kikærtefrikadeller? Hvad plejer du at spise til Morten?
Jeg kan godt lide f.eks. kartofler og spinatstuvning til. Eller spise dem i pitabrød eller pandekager. De er også gode til bulgursalat, med f.eks. tomater, agurk, salat, ristede solsikkefrø, persille.

Jeg er blevet helt inspireret af dit indlæg, så nu vil jeg sætte kikærter i blød så jeg kan lave nogle gode vegetar frikadeller

Sv: Bedste vegetar Frikadeller eller Bøffer? 10/02/2016 15:41 #158577

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej Rasmus

Mine opfattelser er:

Det er fint du spørger. Men, trådens fokus er ikke om hvilket kostplan vi følger.
Det handler om opskrifter på Vegetar Frikadeller eller Vegetar Bøffer.

Men jeg spiser grøntsager, frugt, brød m.m. og Müsli til morgenmad. Men, det varierer, hvad jeg spiser og hvornår.
Det indiske krydderi Hing, er en spændende tanke. Det må jeg prøve selv om det ikke er rigtig dansk plante. Jeg har hørt lidt om det.

Dejligt med lidt inspiration.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
  • Side:
  • 1