Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

H. P. Blavatsky studie gruppe her i tråden
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: H. P. Blavatsky studie gruppe her i tråden

Sv: H. P. Blavatsky studie gruppe her i tråden 08/12/2017 21:50 #160953

• Khidr7
  • ER ONLINE
Et par tanker...

Tavsheden synes at præge billedet i forbindelse med de spørgsmål jeg har stillet både Rasmus og Jan ovenfor i tråden. Og også spørgsmålene til Alice A. Bailey tilhængerne og deres astrologiske tanker m.m. Har jeg mon skrevet noget forkert? I så fald er jeg ked af det og ønsker at beklage mine ord. Jeg kan kun have det håb at vi alle hjælpes ad med visdom og godgørende adfærd.

Og når tavsheden er svaret, så mediterer jeg selvfølgelig lidt over dette.
Og drager konklusioner ud fra det.

de hjerteligste hilsner
Morten Numann

Sv: H. P. Blavatsky studie gruppe her i tråden 08/12/2017 22:10 #160954

• RJ92
  • ER ONLINE
Hej Morten

Du har ikke skrevet noget forkert til mig. Og jeg vil gerne beklage at jeg ikke har svaret, hvilket er ret uhøfligt når du har givet dig tid til at skrive et hjælpsomt og betænksomt indlæg. Det beklager jeg.
Jeg har ikke haft overskud til at svare dig, men det har ligget i baghovedet at jeg gerne ville skrive et svar. Den tvivl jeg har omkring min åndelige søgen efter svar, fyldte meget da jeg skrev det sidste indlæg. Så jeg vil sige, at jeg nok ville have skrevet anderledes hvis jeg ikke havde været fortvivlet og været mere klarsindet.
Men jeg ved grunden til at du skriver er betænksomhed, tak for det
For mig handler livet om at få klarhed i åndelig erkendelse, at eftersøge nogle svar på livets store spørgsmål. Og den åndelige søgen er som bekendt ikke altid en let vej, det er jo velbeskrevet i åndelige bøger. Så jeg bevæger mig nok gennem cykler af tåge og klarhed - normalt men også sommetider frustrerende. Men det er nok alligevel -vejen frem-.
Du rådede mig en gang til tålmodighed, og du har helt ret Tak for -din tålmodighed- i vores kontakt og skriverier

Kh Rasmus

Sv: H. P. Blavatsky studie gruppe her i tråden 08/13/2017 11:16 #160955

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej Rasmus

Tak for dit svar og dine venlige ord.
Jeg er som minimum næsten altid robust og venter tålmodigt. Hvis folk ikke svarer på mine spørgsmål eller snakker udenom så er det jo bare det. Og vi er jo mennesker og skal jo da selvfølgelig også have overskud til at svare. - Jeg tilbyder gerne at hjælpe hvem som helst her på forummet, hvis jeg altså kan, også på privat email.

Selv tak, for din tålmodighed Rasmus. Tak fra hjertets hjertelighed.

_______

FOTA Tidsskriftet
Til alle som er interesserede i det giver jeg lige linket til FOTA's nyhedsbrev eller rettere tidsskrift som lige er kommet for et par dage siden. Og det er endda gratis. Der står ofte mange spændende historiske ting. Og der er ofte bidrag fra folk fra forskellige af de teosofiske organisationer. Jeg kender til Erica Georgiades som er redaktør af FOTA, da jeg har emailet en del med hende gennem flere år. Erica er en af dem som har haft det oprindelige manuskript til Den Hemmelige Lære af H. P. Blavatsky i hænderne og andre papirer. Hjemmesiden er på Græsk, men tidsskriftet er på Engelsk.
FOTA Nr. 7: http://hypatia.gr/fota/images/newsletter/Fota_Newsletter-07.pdf
(103 sider historisk teosofi og andet fra de gamle arkiver.)

Se alle numre af FOTA her.
http://hypatia.gr/fota/index.php/newsletter

Leslie Price fra Theosophical Society (England-afd.) grundlagde tidsskriftet.
Leslie Price var også med til at grundlægge tidsskrifterne "Theosophical History" (Vælg download, nogle numre er gratis andre ikke.) and "Psypioneer journal" (mange numre gratis og om mange ting, f.eks. om Sir Arthur Conan Doyle), og Leslie Price er også en tidligere redaktør af "The Christian Parapsychologist".

Denne gang omtaler FOTA nummeret f.eks. det meget omtalte og berømte foto af H. P. Blavatsky sammen med Mester KH, Morya og Greven af St. Germain.
Det er nu tydeligt påvist at være falsk. Der henvises i nyheden til: https://blavatskytheosophy.com/the-fake-photo/

Jeg håbet, at nogle kan bruge det til noget godt.

de hjerteligste hilsner
Morten Numann
Sidste redigering: 08/13/2017 11:25 af Khidr7.

Sv: H. P. Blavatsky studie gruppe her i tråden 11/07/2017 20:01 #161341

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej alle læsere

Mine opfattelser er:

Hvem var Mester Morya egentlig?
Jeg vil søge at komme med nogle ord som måske kan hjælpe de som er interesseret i at finde ud af det. De som ikke er interesseret i fortidens betydning for nutiden pga. Karmiske virkninger kan blot springe dette indlæg over.

Mit forslag er:
Søg at læse denne bog meget omhyggeligt. Og læs den måske mere end en enkelt gang.
"From the Caves and Jungles of Hindostan", H.P. Blavatsky, English Edition, Full 719 pages!!
http://questbooks.com/index.php?route=product/product&author_id=1105&product_id=292

Dette er den store udgave og er ikke let at finde på Internettet. Den er sjælden at finde I boghandlen og webshops. Den lille udgave er gratis på Internettet, på kun 318 sider. Men jeg henviser her til den ovennævnte bog, det store udgave på 719 sider.

Søg altså at få fat i denne store udgave.
På siderne vil du finde ud af at personen som kaldes Takur Goulab Singh eller Gulab Singh i bogen er Mester Morya. (H. P. Blavatsky skrev selv i et privat brev eller to at det var tilfældet. I et brev til Prince Dondukov-Korsakov omtaler hun det for eksempel. Se H.P.B. Speaks, Vol. II, p. 21 og 114).

Bogen er delvis fiktiv og en skildring af virkelige hændelser siger H. P. Blavatsky. Den kan kaldes en slags rejseskildring. Du skal selv regne ud hvad der er virkelighed og hvad der er fantasi. Dette er med sikkerhed et af formålene med denne bog.

Et eller andet sted i bogen (p. 567-504) oplever vi at den velkendte teosof, H. S. Olcott, opdager Mester Morya, dvs. Gulab Singh, på et maleri som han finder i da de besøger byen Bhurtpore; kaldes i dag Bharatpur. (Se p. 501-503). Konklusionen på denne opdagelse synes at være at Mester Morya har levet i mange år og var mere end 100 år gammel på den tid hvor H. S. Olcott og H. P. Blavatsky levede. (Her er et andet maleri end det H. S. Olcott så: en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_Allahaba...ni_to_Lord_Clive.jpg - en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_Allahabad – Maleriet er relateret til de begivenheder som er beskrevet i bogen, og som fandt sted i år 1765. Se p. 500 i bogen af H. P. Blavatsky.) Mester Morya var fra Rajasthan skrev H. P. Blavatsky.

Rajputana staten i Indien havde cirka 18 distrikter i 1800-tallet, og har i dag 33 distrikter under navnet Rajasthan, som det blev omdøbt til efter 1949. (Her er et gammelt kort over Rajasthan: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/c...9/Rajputana_1909.jpg)

Og en anden ting som vi oplever når vi læser bogen omhyggeligt er at Mester Morya, dvs. Gulab Singh, har forbindelse til et slot, som Blavatsky, Olcott og nogle venner på rejsen,  besøgte i Bhurtpore (kaldes i dag Bharatpur) i Indien. Øst for Jaipur i Rajasthan, nær Agra hvor det berømte Taj Mahal ligger. Et slot eller fort som er forbundet med påfuglen og påfuglens fjer. Indenfor Buddhismen kalde påfuglen for et symbol på visdom. Hele dalen ved Bhurtpore ( Bharatpur) var gennem flere århundreder fyldt med en meget stor koloni af påfugle. Selv på H. P. Blavatsky’s tid var der mange.
Disse spor burde være nok til at placere Mester Morya nær den nordlige del af Rajasthan hvor slotsruiner stadig kan besøges. De har endda et museum der i dag, og måske med det maleri som Olcott holdte i hans hænder?

Det siges at Fort Bharatpur er det eneste Fort i Indien som aldrig som sådan fysisk blev besejret af Englænderne. Og det synes interessant for nogle af os.

Se også Old Diary Leaves af H. S. Olcott, Bind II, p. 69-70:
"Derefter til Bhurtpore, Rajputana, via Agra. Vi var nu i det som for min "gode ven" og mig selv var på klassisk grund, for den var associeret med historien om den strålende Solare Race af Rajputer, som vores egen Lærer tilhører og som fastholder al vores sympati. Maharajahen var ikke hjemme, men Dewan'en gav os statens opvartning; indkvarterede os ved dâk bungalowen; sendte os vogne; afholdte diskussioner med os om filosofiske emner, og gav os muligheder for at besøge det gamle palads Sooraj Mull i Deegh tre-og-tyve mil væk."

Der er andre interessante informationer angivet i denne bog.

En af dem er den (clairvoyante) viden som omtales om to byer under jordoverfladen udenfor den gamle by Jajmau, forstaden til byen Cawnpore, (kaldes i dag Kanpur), i Indien. Dette besøg i området ved Jajmau ved Kanpur var ifølge H. P. Blavatsky selv det allervigtigste på hele rejsen, den rejse som H. P. Blavatsky beretter om igennem hele bogen. Mester Morya, dvs. Gulab Singh tager H. P. Blavatsky og H. S. Olcott med hen til et sted, hvor de andre fra rejeselskabet ikke kommer med. Stedet er forbundet med byerne der ligger nogle meter under jorden og visse vigtige hændelser som skete der i fortiden. Hændelser som påvirker nutiden.

(Arkæologien opdagede rent faktisk mindst en by nedenunder jorden i år 2010 eller der omkring. Og en meget gammel by(!) archive.indianexpress.com/news/3000yearo...holding-more/593390/ --- Og stedet kan meget vel være endnu ældre end angivet hvis man følger nogle videnskabsfolks opfattelser om det.)

Men, jeg hellere stoppe med at skrive mere, for på p. 503 i bogen "From the Caves and Jungles of Hindostan", af H.P. Blavatsky angives det at Mester Morya, dvs. Gulab Singh, ikke bryder sig om at man spilder sin tid med at granske hans baggrund. Men, den gang var tiden en anden og Mester Morya var meget mere offentlig kendt den gang.

Jeg håber at dette vil være brugbart for nogle af jer som læser disse ord.
Er der nogen spørgsmål?

De hjerteligste hilsner
Morten Nymann
(Medlem af Theosophical Society, Adyar)
Sidste redigering: 11/07/2017 20:05 af Khidr7.
  • Side:
  • 1
  • 2