Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Tanker
(1 viser) (1) Gæst

EMNE: Tanker

Sv: Tanker 02/09/2018 04:29 #162284

• inx
  • IKKE ONLINE
Måske er den kun en ønsketænkning, men jeg oplever meget mere personlig kraft i tråden på det sidste. En personlig kraft, der kommer af at dele egen livserfaring. Det læste og det hørte er kun andres visdom, deres livserfaringer, og uanset hvor kraftfulde er deres budskaber, bliver det kun modtagerens viden, ikke visdom ... medmindre man selv har erfaret noget lignende. Derfor kan tankespil føles tomt. Selve oplevelsen, erfaringen, kan man kun finde i sig selv, bagved egoets skyggespil.

Tak, Swe, at du turde give udtryk for din sårbarhed. Det var stærkt gået!

I har skrevet en del om modstandskræfter, og det er det, jeg har beskæftiget mig med de sidste par uger i den virkelige verden. Eller rettere sagt, kommet til en forståelse af, hvad det er jeg oplever som modstand. Jeg har følt mig lidt "ved siden af" i mig selv, uden at forstå det. Homøret har været en anelse mindre god, energierne føltes forkerte og koncentrationen svigtede lidt. Selvom jeg ikke forstod grunden til det, kunne jeg genkende det som noget, jeg havde oplevet før, sidste gang for ca et halvt år siden. Her i søndags kom jeg til at snakke om min indre tilstand med en god veninde, for ofte giver det en slags afklaring at dele oplevelsen. Men det var først efter vores samtale, at der pludselig kom en forståelse af årsag-virkning.

Jeg har en mandlig kollega som jeg til dagligt støder på på jobbet. De andre havde fortalt mig, at vedkommende en gang imellem kan komme med et vredesudbrud, men jeg havde ikke selv været vidne til det, trods flere års samarbejde. For to uger siden overværede jeg, hvordan det menneske af en fuldstændig ligegyldig grund mistede fodfæstet. Selve hændelsen var hurtigt overstået, da jeg straks trådte til og sagde: " det ordner jeg". Der hvor jeg trådte i spinaten, var dagen efter, da vedkommende forsøgte at retfærdiggøre sin adfærd. Der tænkte jeg. " han må da for f... da kunne forstå mekanismerne og konsekvenserne af sådan slags adfærd". JEG VILLE DET FOR MEGET, og derfor oplevede jeg modstand. Jeg gav noget af min energi væk. Egoet kom i vejen. Igen-igen.

Jeg "kom straks hjem" efter forståelsen. Det er som om, de lektioner, livet kommer med til mig, bliver mindre og mindre af betydning. Måske er det fordi jeg har lært alle de store lektioner (det kan jeg da håbe ), eller måske er det fordi jeg er blevet mere fintfølende og opmærksom på de små udsving og kan derfor "nøjes" med de små lektioner?

Kh inx
Følgende bruger(e) synes godt om: Liquid Blue, msg83

Sv: Tanker 02/09/2018 06:28 #162285

• Tommas
  • IKKE ONLINE
Hej inx

Jeg har tænkt på dig, fordi du tidligere fortalte om turen fra Estland til Danmark. Det baltiske område har længe interesseret mig, og jeg har sporet mig frem til, at det "karmisk" nok handler om de nordlige korstog ( Livonian Crusade ) styret fra "det hellige romerske imperium". Korsfarerne var tyskere og danskere.

"Krigeren", som du også nævnte, kender jeg selv godt indefra. Det har meget med den indre tranformations-proces at gøre.

Området blev kaldt Terra Mariana, og en central by er vist Happsalu og Happsalu Castle.

For mig er der ikke nogen skarp opdeling mellem de personlige og de kollektive processer. Man er altid en del af et eller andet, men de personlige processer med ego osv. kommer selvfølgelig først.

Måske har du en estisk vinkel på alt dette her?

Sv: Tanker 02/09/2018 08:43 #162286

Ja lige præcist Inx. Det er ligesom med karmaen. Når man har arbejdet bevidst med at forbedre sin adfærd i et stykke tid, bliver lektionerne mindre, da man ikke har brug for et vink med en vognstang mere.

Men det er også vigtigt for at gro som menneske; at lektionerne skal fade ud, så der bliver plads til andet væsentligt. Livet bevæger sig jo, ligesom vi gør. Jeg kommer til at tænke på "The 10 rules of being human" som Taurus har linket tidligere (vist nok i denne tråd? Ellers kan de nemt googles)

Den 10. regel er netop, at man glemmer det hele igen. For det bliver irrelevant, når man har bevæget sig. Medmindre man selvfølgelig har gode oplevelser eller sjove historier at tænke tilbage på, når den nostalgiske nydelse titter frem

Dejligt iøvrigt, at du skriver lidt her igen. Der er bestemt noget vældigt genkendeligt i alt det du erfarer og jeg læser altid dine indlæg med stor interesse

God weekend!

Sv: Tanker 02/09/2018 11:07 #162287

inx skrev:
Måske er den kun en ønsketænkning, men jeg oplever meget mere personlig kraft i tråden på det sidste. En personlig kraft, der kommer af at dele egen livserfaring. Det læste og det hørte er kun andres visdom, deres livserfaringer, og uanset hvor kraftfulde er deres budskaber, bliver det kun modtagerens viden, ikke visdom ... medmindre man selv har erfaret noget lignende. Derfor kan tankespil føles tomt. Selve oplevelsen, erfaringen, kan man kun finde i sig selv, bagved egoets skyggespil.

En god veninde, der linkede visdomsord på facebook, kom engang til den erkendelse, at hun ikke ville være et ekko for andre menneskers visdom.

Dog synes jeg det er lidt anderledes med Swedenborgs tråd, da der er så mange fine lag i den. Det tydeligste for mig er, at der bag den ligger en anerkendelse af storheden i os brugere. Som jeg også selv føler. I det hele taget er jeg taknemmelig for deltagerne i min tråd. Ofte er det sociale, omkring det spirituelle, noget, der enten omkranser sig ritualer omkring de første stadier af aha oplevelser, eller handler om identitets spiritualitet. I sådanne sammenhænge har jeg følt mig enormt uinspireret. Herinde kan jeg få et svar eller en besked, der sætter livsprocesser igang. Det er uvurderligt

Tag forresten bare mit indlæg til Tommas i går, hvor han linkede en video med en Harry Potter fortolkning. Jeg nævnte i mit svar perspektivet i kvindetækket. Og allerede i dag har jeg så haft en vældig flirtende kvinde at arbejde med, som jeg meget galant måtte friendzone (Til gamlingerne herinde betyder "friendzone" at man udviser en tydelig romantisk distance, men samtidig viser hjertelig imødekommenhed)
Følgende bruger(e) synes godt om: msg83

Sv: Tanker 02/09/2018 14:17 #162290

• Tommas
  • IKKE ONLINE
..på et tidspunkt bliver man måske "friendzoner-gamling"... så den ryger direkte i ordbogen.

Liquid, din egen evne til at sjaske havvand på netværket. Du har gjort det masser af gange. Bare et musik-link kan være velplaceret. Dit bedste musik indspark var for mig Saveus "Everchanging", og det er næsten uforklarligt hvorfor. Det var en "ind over til en header i mål-hjørnet". Det giver bare mega mening. Det er det, der er "fælleshavet". Intuitivt på u-ceremonielle måder. Det er "Benny's Badekar", "Omvendtslev" og "Bamse og Kylling"....

Det intuitive lag "snakker" med det rationelle, men man kan jo ikke snakke pæredansk når det handler om store symboler. Så kan et godt sprog være skraldespansk, og de "forbudte sprog" er ind imellem de bedste. Poeter lader andre selv bestemme, hvad de faktisk siger. Der er flere her på Selvet...
Følgende bruger(e) synes godt om: Liquid Blue, msg83

Sv: Tanker 02/09/2018 15:20 #162292

Jeg kan da tilføje, at Martin fra Saveus deler fødselsdag med John Lennon og mig, Hr. Astrolog

Begyndte iøvrigt at kigge på Joe Rogan Experience interviewet af Jordan Peterson. Jeg blev igen fuldstændigt grebet, men må lige lægge den lidt. Det er jo et langt interview og jeg er åbenbart så glad for at arbejde hele tiden, at jeg skal op og knokle Lørdag og Søndag. Eller noget. Jeg ender nok som penselkapitalist på den her måde...

... Og jeps. Selv KurtGustav finder jeg symbolik og mening hos indimellem. Og enorm kreativitet
Følgende bruger(e) synes godt om: Tommas

Sv: Tanker 02/10/2018 03:57 #162293

• inx
  • IKKE ONLINE
Tak, Tommas. Tak, Liquid.

Der er poeter og praktikere, musikelskere og drømmere her på Selvet, og de er alle lige skønne. Men når poeten skriver fra hjertet og formår at fremtrylle en tekst, som jeg prøver at læse mellem linjerne, samtidig med at der kører en indre film hvor alt sker bogstaveligt som skrevet, så går skønheden og ironien i at være et menneske op i en helhed.

Tommas, jeg var i Haapsalu fæstning i 2015. Energierne der en enormt tunge og den dag føltes de også meget kraftulde. Men om det var pga stedet eller fordi der også var en byfest den dag, med marked, skuespil, koncerter og hundredvis af mennesker der udgjorde en stor samling af energi, ved jeg ikke. I løbet af de sidste få år har jeg også besøgt gamle fæstninger i Tallinn, Tartu og i byen Kuressaare på øen Saaremaa, og de har alle den samme tunge middelalder-energi over sig. Der er dog en undtagelse, en gammel ruin fra 12-hundrede tallet i byen Viljandi ( der også er min fødeby). Der er ikke meget tilbage af selve fæstningen, men stedet højt oppe over søbredden og med den hyggelige lille by på den anden side, har en magisk tiltrækningskraft på mig, så jeg igen og igen vender tilbage dertil. Der hersker en rolig, støttende og healende energi, som alle dem jeg har været der sammen med, også har følt på hver deres eget niveau.

Sjovt er det at jeg aldrig har mærket energiskiftet på vej ind i Estland. De sidste 4 gange er det foregået i bil gennem Tyskland, Polen (med overnatning), Litauen og Letland. Måske er det pga forventningsglæden med at ses med familie og venner igen. Men hver gang jeg forlader landet, skal der ikke mange km henover den lettiske grænse, at jeg mærker hvordan jeg giver slip på en tung, undertrykkende karmisk energi. Psykisk og politisk byrde af russerne og historien. Der er en lang vej for Østlandene. Man kan ikke bare knipse med fingrene og så er der demokrati. Ind under overfladen venter de karmiske frigørelsesprocesser.

Denne tyngde ligger som slør over menneskerne og det mærker jeg. Så er der heldigvis masse af vild natur i et land på nogenlunde samme størrelse som Danmark men kun 1,3 mil. indbyggere. Et af mine bedste oplevelser var i selvsamme 2015, da jeg lånte en robåd af en veninde og mutters alene tog ud på en aflang skovsø som hun ejer en tredjedel af. Langsomt roede jeg til den anden ende af søen, den eneste lyd var lyden af årene i vandet, skvulp fra store, op til en halv meter lange fisk (der vistnok hedder brasen på dansk) der fangede insekter fra vandoverfladen og enkelte tunge regndråber der ramte vandet og båden. I den anden ende af søen vendte jeg båden, trak årene ind, satte mig på agterenden med den ene ben i vandet og lod den stille vind drive mig tilbage til udganspunktet, mens jeg rykkede lidt mig selv for at båden kunne holde ret kurs. Det var et flere timer langt øjeblik hvor stilheden var øredøvende, og jeg elskede alt hvad mine øjne og tanker kunne række ud til. Billedet her ved siden af er taget fra robåden den dag. Og midt i al herligheden ringer mobilen! De skulle lige høre om alt var i orden med mig. Sssh, fiskene flygter!

Skovene er et andet energipunkt. Gamle, levende skove der kan ernære sine beboere. Sådan en sommerdag sidst i juli eller i august er skovbunden dækket med et tykt tæppe af blåbær, skovjordbær, tranebær, tyttebær (afhængig hvor og hvornår man går i skoven) og svampe. Der findes omkring 700 brune bjørne i Estland. Og de mæsker sig!

Så er det vist nok af den reklamesnak! Skal se noget OL.

Kh inx

Sv: Tanker 02/10/2018 04:24 #162294

• Abel
  • IKKE ONLINE
Kvinde min.
"En solfyldt morgen om så det regner"

En tankes lys af aske opstod
som båret af Fønix vinge.
Rejste sig på kærligheds rod
For kærtegn til dig at bringe.

For dejlig er du kvinde min.
Min kærligheds varme gestalt.
Du kvæger mit sind som underskøn vin
Du er mit et og mit alt.

Jeg kysser dig ømt på din smilende mund,
er den mon udtryk for nat søde drømme?
Om blomstrende eng og forårsgrøn lund
og kildevælds klukkend strømme.

En morgen så dejlig, genner natten bort,
og her ligger jeg, så skønt ved din side.
Den skønneste morgen der varer så kort,
besegles for evigt med kærtegn så blide.

De kys vi deler, genner tiden bort
og fylder af sol i vort sind.
Måske er det sandt, at livet er kort,
dog evigt når, jeg stryger din kind.

Lad skæbnen kun råde det den kan,
for intet er mere helt,
og intet står bedre mod tidens tand,
end de kærtegn vi giver til del.

Drømme kan knuses til støv min ven.
Blive sorg og længsel og savn
men kærlighed rejses af asken igen,
når kærligt du siger mit navn.

Af hjertet. Abel
Følgende bruger(e) synes godt om: Liquid Blue, msg83, Tommas

Sv: Tanker 02/10/2018 05:26 #162295

• Abel
  • IKKE ONLINE
Skrevet en januar. Drømmer ind imellem, at jeg er praktiker

Sidder ved mit vindue
med vemod i mit sind.
Træerne derude står nøgne;
er ofre for vejr og vind.
Som dødninge står de derude.
Som sjæle der ikke kom ind.

De nøgne skælvende grene
bar blomster, løv og frugt.
De synes så håbløst alene,
på en rod der hindrer en flugt.
Træet med de gavmilde gaver
står nøgen kroget og brugt.

Dog frosten engang må vige
for et forårs blomsterflor.
Som træet i Edens rige
hvorpå kundskabs-æbler gror,
skal de nøgne træer derude
trække livskraft af optøet jord.

Abel.
Følgende bruger(e) synes godt om: Liquid Blue, msg83, Tommas, inx

Sv: Tanker 02/10/2018 05:43 #162296

• Tommas
  • IKKE ONLINE
Hej inx

Jeg får kuldegysninger af den fede slags af din fortælling. Det er sket meget på det sidste. Dette årsskifte er for mig noget magisk. Det er ligesom når en passage i et stykke musik får hårene til at stritte på hele hovedet, fordi tonerne flytter det hele til en ny harmoniverden.

Jeg har haft gang i et historisk opklaringsarbejde i mange år efterhånden, og jeg har siddet med et par brikker, som jeg tøvede lidt med at lægge til det voksende helhedsbillede. Du har ad uransaglige netværksveje kigget med på endnu en brik i mit eget puslespil, og endnu et aha føles nogenlunde sikkert. Jorden er kæmpe stor, og jeg har kun lagt to brikker ud af... tusindvis vil jeg tro. Der ligger også et par stykker i æsken og rasler. Det underlige arbejde er kun lige begyndt. Vi er alle koblet på historien på vores egen måde. Det hele føles meget meningsfuldt.

Den helt personlige karmiske fortælling føles som en privatsag, men for mig er en ting helt sikkert: Alle er på vej imod frihed. Både indre og ydre. Det har stadig lange udsigter, men hvis vi på hvor vores måde gør det indvendige, så kan det ikke undgå at præge alt det udvendige.

Det er godt at turde lukke op og blæse skygger væk. Solen belyser alt - også når man går om på bagsiden af store gamle træer. Estlands natur lyder herlig. Det nærmeste jeg selv har været er Finland - jeg forestiller mig, at det er lidt af den samme atmosfære. Der er selvfølgelig en kæmpe forskel på de sidste mange års historie, men nede under det hele lever den samme ene natur. Om det er Europa, Japan eller Australien, så er naturen den samme ene - "mor". Det er den opfattelse alle naurfolk har - ligegyldigt hvem man spørger.

Respekt, respekt og atter respekt... og tak. Tror også jeg vil se noget vintersport....
Sidste redigering: 02/10/2018 05:46 af Tommas.

Sv: Tanker 02/11/2018 02:12 #162302

• Khidr7
  • ER ONLINE
Her er en lille tekst nogle måske kan bruge til noget nyttigt på den åndelige vej...

Følelserne versus den Uselviske Intuition
Der findes illusioner, maya og fristelser I menneskehedens liv. Følelserne holder i denne tid mange af vores gode medmennesker nede I et slaveri og en trældom af emotionelle reaktioner, som til tider går meget upåagtet hen, selv I nogle forskellige nyreligiøse eller spirituelle kredse og lignende. Det synes som om at menneskeheden I denne tid nået et stadie, hvor vores medmennesker generelt betragtet har gode hensigter, og har en vis reel forståelse, og har fundet ud af I et vist omfang at afvise kærligheden til at skrabe materielle goder og penge sammen (afvisningen af materialistiske fristelser). De begynder nu at rette deres begær mod deres mere åndelige pligt, mod deres åndelige ansvar, og hvordan de påvirker andre, og mod den følelsesmæssige forståelse af kærlighedens natur. For mange mennesker er kærligheden I virkeligheden ikke kærlighed I denne tid, - men I stedet en blanding af at elske og begær efter at blive elsket. Og herunder en stor grad af villighed til at gøre hvad som helst for at vise og vække denne følelse og derved søge at få det bedre I deres eget liv. (Deraf følger også i denne tid, en vis misforstået og forfejlet tendens til at blive besat af seksualitetens og parforholdets lege, eller endda gruppe orgier på bekostning af udviklingen af uselvisk åndelig Intuition, som er noget meget andet.) Selviskheden hos de mennesker, som er ivrige efter at være uselviske, er stor. Mange følelser samler sig omkring følelsen eller ønsket om at vise venlige og behagelige egenskaber som vil fremkalde en tilsvarende reaktion hos den, som den enkelte foregiver at elske eller at uselvisk hjælpe, dette selv som den pågældende selv stadig er helt omgivet af følelsernes illusioner og fristelser.

Denne pseudo-agtige kærlighed synes baseret på en fantasi eller ide om kærlighed og uselvisk godhed, der kendetegner så mange af vi menneskers forhold i denne tid, selv i en god del spirituelle kredse, også de som eksisterer mellem mand og kone, og forældre og deres børn. Mennesker er generelt forblændet af deres følelser i deres relation til andre og er meget meget lidt vidende om sjælens intuitive kærlighed, som i sig selv er et udtryk for intuitiv åndelig frihed og som giver andre intuitiv åndelig frihed. (Med intuitiv og intuition mener jeg her brugen af det som vi indenfor teosofi kalder Højere Tænkeevne, som befinder sig omme bag dødens port.) I stedet vandrer de rundt i en slags tæt tåge eller omgivet af en tankesky af tanke-følelses-legemets illusioner, og i deres bestræbelser på at fremkalde en affekt fra andre, så trækker de ofte dem som de ønsker at hjælpe med sig ned.

Ordet – affekt – et meget centralt ser det ud til, og vi gør nok klogt i at meditere over dette ords egentlige og sande betydning. Affekt er ikke åndelig Intuitiv kærlighed. Den er i stedet det begær vi udtrykker gennem en anspændelse af vores følelses-legeme (Kama legemet), og denne aktivitet påvirker vores omgivelser og medmennesker. Denne affekt er ikke den åndelige Intuitive sjæls spontanitet som er fri for begær, som ikke kræver næring til et laverestående personligt Selvs egeninteresser.

Nogle åndeligt søgende forveksler sommetider denne affekt eller de forfinede emotionelle selv-centrerede følelser med åndelig kærlighed eller åndelig intuition. Men, her foreligger der en misforståelse, som i denne tid synes noget udbredt i visse kredse. Følelserne er underlagt fristelser og illusioner og vaner – og indfanger og forvirrer mange velmenende medmennesker, også i spirituelle kredse og på sociale medier i denne tid. (Tabloid journalisterne gør deres til at støtte op om sagen.) Og især fordi det bevirker at de pålægges forpligtigelser til en adfærd som ikke er nødvendig og skaber en indhyldning af sindet i tåger som i sidste ende bør spredes ved indstrømning af sand åndelige Intuitiv kærlighed.

Abel: "Tak for oplysningen vedr. Blavatsky. Jeg har bestilt; Guddommelige mysterier - Den hemmelige lære; et værk på 600 sider. Ikke fordi jeg på nogen måde fravælger det store arbejde du har udført med din oversættelse for den finder jeg bestemt god. Den anden hjemmeside vedr. Blavatsky kendte jeg ikke, så tak for det også."

Morten Nymann: Mange tak Abel! Der har virkelig været brugt tid på oversættelsen af Den Hemmelige Lære i de to original bind i første udgaven som rummer hele udgaven, offentliggjort af H. P. Blavatsky. Så tak. Hvis du eller andre opdager fejl i oversættelsen eller mulige ideer til forbedringer, så vær rar at huske at sende en kort besked til mig gerne på min private email (Min hjemmeside er: http://www.global-theosophy.net)

"Guddommelige mysterier". Okay. Det er (den tidligere? danske teosof) Søren Hauges oversættelse af Bind III af den Hemmelige Lære. Men, det er - meget vigtigt - ikke en bog som H. P. Blavatsky selv udgav eller kan siges at have skrevet. Denne bog blev udgivet af Annie Besant i 1897, 6 år efter Blavatsky døde. Blavatsky's sekretær GRS Mead hjalp Annie Besant, men fortrød senere officielt en god del af sin hjælp med rettelserne osv. (http://www.blavatskyarchives.com/mead1.htm --- og ---http://www.blavatskyarchives.com/stokes2.htm - OBS: H.N. Stokes skriver i uvidenhed ikke altid sandheden og var velment ihærdig kritiker af alle teosoffer.) Det gjorde Annie Besant tilsyneladende ikke. Og husk på at Annie Besant først blev clairvoyant i år 1895 ifølge private breve. Bind III til den Hemmelige Lære er fyldt med både små-sletninger i indholdet, forvanskninger og omskrivninger af tekster som H. P. Blavatsky efterlod sig da hun døde. Endda dele af Blavatsky's skarpe kritik af den Katolske Kirke er udeladt fra original skriftet ved vi. Annie Besant havde som bekendt en Kristen baggrund. Så ja jeg kritiserer Annie Besant's handlemåde i denne sag, og det gjorde GRS Mead også efterfølgende kan vi se i ovennævnte links. (Jeg er som bekendt medlem af Theosophical Society i Adyar.)

(Det følgende er mest rettet til de læsere som har en stor interesse i emnet: Mere dybere gående Centrale informationer om de kringlede historiske forhold som vedrører udgivelsen af dette Bind III og de mulige fuskerier med teksterne som er involveret er meget godt beskrevet af Daniel Caldwell her i følgende links: - http://www.blavatskyarchives.com/sdiiipt1.htm. Daniel Caldwell har kontakt med GRS Mead's oldebarn, der er teosof, og som jeg også selv har udvekslet lidt korrespondance med. --- I en nyere korrespondance privat med Daniel Caldwell spurgte han mig om jeg vidste hvor det oprindelige manuskript til Bind III var blevet af. For det angives i private breve m.m. at have været helt klar til at gå i trykken før Blavatsky døde. (Se f.eks. her: http://www.blavatskyarchives.com/sdiiipt5.htm) Jeg vidste det ikke med sikkerhed, men enten har HQ i TS Adyar det liggende et sted eller så ligger det i London et uofficielt sted sagde min egen (ret upålidelige) indre fjern-aflæser evne. Men Daniel antydede overfor mig, at han måske har opsporet hvor det er, men ville ikke ud med mere info. Jeg ved at han for tiden forbereder en eller anden afsløring af noget hidtil skjult materiale, hvad det så er. Men, vi må sikkert vente og se ind til da. Daniel ved besked med Atma=Brahman læren. - Vi ved imidlertid med stor sikkerhed, at det Bind III fra 1897 som du siger du har købt på dansk, at det meget svarer til det indhold Blavatsky havde i tankerne bortset fra de mange rettelser og sletninger her og der, samt den sandhed at siderne - p. 433-594 - i 1897 udgaven på engelsk et tilføjet efter ønske fra Annie Besant og at disse sider ikke var med i det oprindelige manuskript fra H. P. Blavatsky. Det synes meget klart! (p. 433-594 svarer så vidt jeg kan se til de tre afhandlinger til sidst i Søren Hauges danske udgave. - OBS: Disse sider findes i flere udgaver fra Blavatsky's side; og jeg har dem her hos mig. Det er det ikke mange som ved noget om!! De forskellige udgaver findes i en bog af Daniel Caldwell og vist også stadig på Internettet et bestemt halv-skjult sted.) Siderne p. 1-432 lå næsten allesammen klar i år 1886 ved vi, og vi har originalen for disse sider som blev tilsendt H. S. Olcott liggende i TS Adyar i dag; og vi kan se Annie Besant og GRS Mead's mange senere - ukorrekte - rettelser på baggrund af dette originale manuskript. (Et manuskript som nu findes på Internettet i dag siden år 2014 cirka.) - Så spørgsmålet er hvor er de manglende sider som ikke kom med? Og hvorfor kom de ikke med? For Blavatsky ville næppe udgive Bind III med kun 433 sider og uden en passende afslutning så meget synes klart. - Det er kort status om emnet som jeg kender sagen. Og der er forskellige opfattelser af fakta i denne sag. - Jeg skriver disse ord fordi det kan være at nogle læsere har nyt eller andre vinkler at tilføje. Men det er kun vist kun noget som interesserer os "teosofi-tosser" ... )

Nå, men jeg skriver for meget siger folk.
Jeg skriver af et godt hjerte, men kun få interesser sig i dag for dette emne.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 02/11/2018 02:14 af Khidr7.

Sv: Tanker 02/11/2018 05:03 #162304

• Tommas
  • IKKE ONLINE
Hmm.... Morten, det lille "versus" i din overskrift "Følelserne versus den Uselviske Intuition" ligner et split.

Der findes uselviske følelser, som hører sammen med uselvisk intuition. Her tænker jeg først og fremmest på følelsen - ikke tanken - af at tilhøre et frit fællesskab.

Desuden bare en bemærkning: Det er en kulturbetingelse at skrive visse ord med stort begyndelsesbogstav. Man gør ord, der burde være udsagnsord, fordi de handler om processer, til navneord og afgrænsede objekter. Det får de indre processer, der handler om relationer, til at fremstå som enheder uafhængige af relationen og processen. Det er ind imellem dette, der får mennesker til at påtage sig "falsk ansvar". De påtager sig ansvar for idéen frem for at mærke efter, hvordan idéen påvirker det følte. Måske er dét værd at tænke lidt over, hvorfor det kan være det samme som kultubetinget "spirituel pådutning" eller "kognitiv assimilering af en selvdestruktiv tankeform".

Hjertet rummer den intuitive følesans. Det betyder i virkeligheden bare, at det er det helhedsorienterede "organ", chakra og "hjem" for sjælen. Det er det mentale niveau, der kan koble de hjertelige følelser fra.

Også følelser er processer, og de er helt grundlæggende kærlige alle sammen, fordi de tilhører helheden. Det er en lidt skævt, at se på følelser som "positive" og "negative". De opstår naturligt i indre/ydre-relationen, men ind imellem knap så naturligt i tanke-krop relationen. Kærligheden er er en proces. Den proces kan findes imellem to mennesker, og den kan findes i mange forskellige andre levende relationer. Relationen mellem en haj og en rensefisk er også kærlig.

Det kan også godt være en emotionel reaktion, der fremkalder oplevelsen af kærlighed. Det kan være en sorg-reaktion - en tabs-reaktion - eller en forbavset oplevelse af ubegrundet venlighed, der fører til processen.

Hvad med noget så enkelt som at føle sig glad? Kan det ikke være en følt tilstand, betinget af oplevelsen af at tilhøre et fællesskab? Netop at være en del af en proces.....

Følelser er også "behov". Selv vrede er en naturlig og meningsfuld relations-proces, selv om den godt kan være misforstået og fejlplaceret ind imellem. Det skyldes ikke følelsen i sig selv - det skyldes faktisk forstanden, at vreden bliver til en vedvarende tilstand, og kilden til vreden er enten altid personen overfor eller én selv. Så kan det være en god idé at spørge sig selv? Hvorfor fremkalder jeg vrede i andre? Hvis man forstår hvorfor, så kan man jo forsøge at lade være. Det kræver ind imellem, at man kender folk rigtig godt. Man ved præcist, hvor deres indre skygger rumsterer. Alt dette handler jo om at få øje på BÅDE andres og egne skygger.

Følelser og behov er uundværlige, når man har en krop. Følelserne og egoet er et grundlag for empatisk sans - evnen til at forstå, at alle mennesker har disse følelser.

"Begær" er bare naturlige behov ude af balance.
Følgende bruger(e) synes godt om: Erik

Sv: Tanker 02/11/2018 07:12 #162306

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej Tommas

Mine opfattelser er:

Jeg beklager: Mit indlæg var ikke ment som et oplæg til ordkløveri. Men okay.
Jeg er meget ligeglad med store og små bogstaver. Hvis andre ikke kan lide at jeg bryder retskrivningens regler og afviser spirituelle dansk læreres pegefingre, så synes jeg bare, at det er deres problem og smagsløg, lige som nogle hellere vælger æbler i stedet for pærer eller avocadoer en dag henne hos købmanden. Jeg har mine grunde til at gøre som jeg gør, og den enkeltes indre Intuition må selv finde vej i hvorfor jeg gør det. Kald det poeten og digterens ret til at lege med ord. Og denne ret vil du forhåbentlig ikke tage fra mig?

Tommas:
"Der findes uselviske følelser, som hører sammen med uselvisk intuition. Her tænker jeg først og fremmest på følelsen - ikke tanken - af at tilhøre et frit fællesskab. "
......
"Hjertet rummer den intuitive følesans. Det betyder i virkeligheden bare, at det er det helhedsorienterede "organ", chakra og "hjem" for sjælen. Det er det mentale niveau, der kan koble de hjertelige følelser fra."

osv., osv.

Morten Nymann siger:
Du har omtrent fuldkommen ret i det du skriver set fra din opfattelse og synsvinkel. Og det er vigtigt. Det hele vedrører jo blot hvilken brug af ordet - følelse - man benytter, ikke sandt?

Min pointe er at der er en tendens rundt i Danmark til at mange synes at bruge ordet - følelse - i nyreligøse og spirituelle kredse som noget påstået dybt åndeligt, når der i virkeligheden er tale om en primært selvisk følelse. De forveksler selviske følelser med uselviske bevidsthedstilstande, som generelt ikke har noget med følelser at gøre sådan som dette ord normalt bruges i denne tid. Og netop fordi folk i almindelighed og også en række åndeligt søgende som regel ikke kan skelne disse forhold og ofte har selviske følelser, så skrev jeg som jeg gjorde.

Det som folk kalder "hjertelige følelser" er desværre ofte også blot det at være selvisk indad til og udad til godgørende eller velgørende. (Selvfølgelig ikke altid.) Der ligger en fare her når vi benytter ordene som vi gør, og vi risikerer at lede andre på afveje, hvis vi ikke klart fortæller om sagen.

Jeg mener derfor, at det er vigtigt at skelne her. Derfor skrev jeg som jeg gjorde. Jeg håber, at du forstår Tommas.

Jeg, mener, at det i høj grad skulle fremgå af det jeg skrev i mit forrige indlæg at de følelser jeg taler om primært fokuserer på er de selviske følelser. --- Ellers ville du jo næppe skrive som du gjorde Tommas uden tydeligt at citere fra min tekst hvor du ser et problem? Vel?

Tommas:
"Også følelser er processer, og de er helt grundlæggende kærlige alle sammen, fordi de tilhører helheden."....."Relationen mellem en haj og en rensefisk er også kærlig."

Morten Nymann:
Så selviske og emotionelle følelser er kærlige?
Jeg forstår ikke helt den måde at skrive på.

Der er selvisk glæde og uselvisk glæde. De to ting er ikke det samme. Bestemt ikke. En følelse af glæde som er uselvisk vedrører ikke det vi normalt kalder for følelserne, men vedrører et begreb som befinder sig omme bag dødens port i menneskets bevidsthed, i det Højere Mentale koblet med Buddhi, jvf. teosofisk terminologi. Kama-Manas (tanke-følelses legemet) har intet med uselviskhed at gøre indenfor teosofisk terminologi; dvs. ikke uden et stænk af Højere Manas+Buddhi som minimum. Og denne terminologi stammer fra visdomslæren i mange kulturer fra gammel tid ind til og med i dag.

Men, igen det er et spørgsmål om ordvalg og den forvirring den enkeltes brug af ordvalg frembringer. Sådan ser jeg det. Jeg søger blot at gøre opmærksom på problemstillingen og jeg håber, at du kan se den vinkel jeg ser det under.

Tommas:
"Det kan også godt være en emotionel reaktion, der fremkalder oplevelsen af kærlighed. Det kan være en sorg-reaktion - en tabs-reaktion - eller en forbavset oplevelse af ubegrundet venlighed, der fører til processen."

Morten Nymann siger:
Jeg taler kun om en selvisk reaktion eller en affekt reaktion i det jeg skriver.
Og derfor kan de næppe tolkes anderledes i det jeg har skrevet.

Den uselviske intuition jeg taler om har ofte ikke noget som helst at gøre med det folk taler om når de bruger ordet - følelse - i denne tid. Ordet - følelse - er i denne tid som jeg oplever det rent faktisk blevet til noget som til tider ubevidst misbruges i visse spirituelle og nyreligiøse kredse. Folk kan i disse kredse ofte (selvfølgelig ikke altid) tale om påståede "uselviske" følelser og såkaldte "intuitive" følelser, eller de taler om at de kunne "føle" energierne til et eller andet foredrag med en "Guru" eller vejleder osv., osv. Men når de bruger sådanne ord, så er der ofte (ikke altid) tale om en forveksling af visse primært selvisk orienterede kama-manas følelser med uselvisk intuition (Højre Manas bevidsthed omme bag dødens port). Måske vi - alle kan hjælpe hinanden indbyrdes med bedre ordvalg - undgår at misforstå sandheden om hvad der foregår hos de som bruger ordet "følelse" eller "følelser" i flæng om deres egne indre psykologiske blokeringer, når de taler meget om dem selv tit og ofte. Måske.

Jeg, mener, at det i høj grad skulle fremgå af det jeg skrev at de følelser jeg taler om primært fokuserer på de selviske følelser. --- Ellers ville du jo næppe skrive som du gjorde Tommas? Vel?

Når jeg taler om følelses-legemet så taler jeg om Kama-legemet som er selvisk i sin natur.
Det er ikke normal terminologi at tale om et uselvisk følelses-legeme i mennesket i min verden. Der taler vi om den Åndelige Intuition eller Buddhi-Højere Manas legemet eller højere.

Så når du insisterer på din brug af terminologi ved brug af ordet - følelse - så håber jeg at du forstår min insisteren på at der bestemt er visse problemer med brug af en sådan terminologi. Lige som jeg nok også skal søge at blive bedre til at tage mig i agt for ikke at blive misforstået af andres mulige skæv-vridninger af mine ord.

Min overskrift skulle måske i stedet have heddet "Selviske Følelser versus Åndelig Intuition".
Det er måske det problem du stødte på.

_______

Jeg håber, at mine ord hjælper på bedre at forstå hvorfor jeg skrev som jeg gjorde. Og den problemstilling der rejses.

Men, hvad med pointerne i det som jeg skrev om de emotionelle tåger osv., osv.?
De er vel ikke uvæsentlige?

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 02/11/2018 07:21 af Khidr7.

Sv: Tanker 02/11/2018 07:45 #162307

• Erik
  • IKKE ONLINE
Alt er processer og alle har deres processer at skulle gennemleve og bringe i balance, det gælder ikke alene enkeltpersoner, det gælder grupperinger, samfund, lande og så videre.

Menneskeheden er efterhånden nået dertil i dens udvikling at der er overskud til at opleve følelser og begynde at bearbejde og frigøre disse følelser, det er en ret ny proces i menneskehedens historie, i alt fald i den målestok vi ser det i dag.

Til at begynde med vil vi oftest mærke at vi ligger under for følelser eller reagerer lidt for meget i forhold til dem, det kan være en følelse af at høre til et fællesskab eller en samlende følelse af kærlighed, ligeværd eller noget helt andet, alt efter vore processer, vi kan svaje fra side til side som et siv i vinden, det er helt ok, vi vil på et eller andet tidspunkt finde vor balance.

Det samme gælder uselviske handlinger, det samme gælder begrebet intuition, vi skal alle gennem blændværket og ubalancerne gennem frigørelse af gamle uhensigtsmæssige handlinger, oplevelser og tillærte mønstre, det slipper ingen for, det er ganske naturlige processer.

Disse processer kan være særdeles smertefulde, ubehagelige og meget svære at overskue og derfor er det nærmest en regel at vi på forskellige tidspunkter forsøger at springe over eller komme udenom at forholde os til dem.

I mange situationer er der virkelig brug for en skulder eller et lyttende øre, ikke et belærende men lyttende øre, et kærligt og rummende hjerte der kan sætte sig selv til side.
Mange taler om kærlighed men de færreste har forstået hvad det indebærer at betragte andre og andres processer, at føle med dem og samtidigt give dem fri til at gennemgå deres processer i fred, mange kommer med gode råd og bliver fornærmet eller andet når rådene ikke bliver fulgt, det er ikke kærlighed, det er selviskhed styret af ego, mindreværd eller andet.

En af de sværeste processer er at forstå sig selv, at tage ansvar for egne følelser og egne "falske toner".
Ofte er vi meget optaget af hvad andre gør og mener fordi vi prøver at flygte fra os selv, prøver at holde afstand til det vi inderst inde ved kan blive svært og smertefuldt.
Den kamp vi kæmper med os selv kan gøre os blinde overfor vor egen rolle og vor interageren med andre.

Vi er alle på vej, vi har hver vores vej og ingen vej er bedre eller rigtigere end andres, vi søger det vi kan lære mest af, måske er det ikke os som individer men sjælen bag individet der vælger det næste skridt, den næste oplevelse eller den næste opgave.

Ethvert skridt starter med os selv, kan vi holde det der eller laver vi en overspringshandling og skubber processen over til "naboen".

Kh.Erik

Sv: Tanker 02/11/2018 08:06 #162308

• Tommas
  • IKKE ONLINE
Hej Morten

Ordkløveri..... er det ikke, når man forsøger at blive enige om ordenes betydning, så man kan forstå hinanden? Jeg foretrækker ordkløveri frem for misforståelser, men mit indlæg kan vist ikke misforstås - kan det? Det handler om vigtigheden af følelser og empati og om skygger.

Hvordan skulle jeg kunne vide, at du er en sprogsjusker (IKKE en fornærmelse men en kompliment), når du ellers er så ordentlig? På mig virker det som en slags højtidelighed, men hvad... så har jeg taget fejl....Okay?

Er det forståeligt, at det er vigtigt at forstå forskellen på proces og afgrænset objekt? Jeg likede en tekst af Krishnamurti i går netop af denne årsag: Han forstår processen.

Bortset fra det, så hænger dine argumenter for mig ikke sammen med dit tidligere skriv om at "dræbe månelegemet". Du bliver nødt til - hvis jeg skal forstå, hvad du skiver - at komme med en klar udmelding. Er du tilhænger af kontrol af enhver emotionel reaktion eller ej? Din holdning til det seksuelle har du allerede givet udtryk for, så det behøver du ikke gentage.

Jeg skal uddybe det med reaktionerne og relationerne - tak for spørgsmålet.....
"Den større kærlighed" ser ikke hajen og rensefisken som to forskellige. De tilhører samme ene væsen. Det er det samme med mennesker - vi er én menneskehed. Vores indbyrdes kampe handler alle sammen om at få øje på de skygger, som hindrer os i at se foreningen. Kampene er ikke til at undgå. Det her er en transformationsplanet.

Der kommer et tidspunkt, hvor man så opgiver alle kampene - eller prøver på det. Her begynder den indre transformationsproces for en hel del mennesker. Det kræver en hel del selvkontrol, men kontrollen er ikke et mål i sig selv - det er kun et middel. Det er en viljessag. Jeg VIL ikke være i kamp. Det er indre "forbrænding". Fønix. Der er ikke noget, man gør af hensyn til sig selv men af hensyn til relationen.

Disse skygger optræde på dybere og dybere niveauer, og det forstætter på kollektivt, kulturbetinget niveau.

Med hensyn til ordenes betydning, så synes jeg det er en god idé at skelne mellem "følelser" og "emotionelle reaktioner", selv om der er overlapninger. Det handler meget om at forholde sig til processen, som sker i den indre solar plexus - hjerte relation.

Bortset fra det, så er jeg enig i mange af dine betragtninger - det er jeg ofte - men jeg er også uenig, (sådan ser det ud for mig) og derfor vil jeg gerne se på uenighederne. Det andet kan virke overflødigt.....
Sidste redigering: 02/11/2018 08:12 af Tommas.

Sv: Tanker 02/11/2018 09:54 #162309

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej Tommas

Mine opfattelser er:

Jeg svarer gerne.
En digter og en poet som kaldes en sprogsjusker. Ha, ha. Den var god.
Men, lad os ikke tillægge hinanden øgenavne det synes jo ikke pænt.

Da jeg skrev:
"Mennesker er generelt forblændet af deres følelser i deres relation til andre og er meget meget lidt vidende om sjælens intuitive kærlighed, som i sig selv er et udtryk for intuitiv åndelig frihed og som giver andre intuitiv åndelig frihed." (Fed skrift tilføjet).

Så taler jeg primært eller udelukkende om selviske følelser. Det synes vel forståligt?

Tommas:
"Er det forståeligt, at det er vigtigt at forstå forskellen på proces og afgrænset objekt?"

Morten Nymann:
Måske er det meget vigtigt at læse det som jeg skrev med henblik på at forstå dets relevans og ikke med henblik på at misforstå det. Ellers må du forklare dig nærmere med dette spørgsmål. For jeg ser måske på noget andet end det du ser på.

Tommas:
"Bortset fra det, så hænger dine argumenter for mig ikke sammen med dit tidligere skriv om at "dræbe månelegemet". Du bliver nødt til - hvis jeg skal forstå, hvad du skiver - at komme med en klar udmelding. Er du tilhænger af kontrol af enhver emotionel reaktion eller ej? Din holdning til det seksuelle har du allerede givet udtryk for, så det behøver du ikke gentage."

Morten Nymann:
Når åndelige viise poeter taler om at "dræbe månelegemet" og bruger citationstegn, så skal ordene jo ikke forstås bogstaveligt. Og de som ikke kan forstå dem, eller slet ikke vil bruge ordbøger før de giver op, eller er modvillige med hensyn til at forstå dem, må så gå deres vej. Visdomslære er jo som bekendt mere velegnet for de som ikke drager forhastede konklusioner baseret på et utilstrækkeligt grundlag. Hvorfor er der mon så få som er nået langt på visdommens vej i Danmark? (Man, bør derfor tænke sig om når åndelige tekster læses, og undgå sine subtile foredomme. Gode åndelige tekster kræver ofte noget af de "grå celler". ) Problemet synes at være, at hvis man siger for lidt så misforstås ordene på en måde, hvis man uddyber det så misforstås de på en anden måde. Det er som bekendt ikke så let at forklare om ikke-fysiske åndelige forhold på skrift.

Når vi taler om emotionel kontrol på den åndelige vej til Nirvana eller lignende, så er det vigtigt at det er det uselviske i os der kontrollerer emotionerne og at det ikke er emotionerne som kontrollerer os. Det betyder ikke nødvendigvis at emotionerne ikke findes eller kan opstå.

Et eksempel: En såkaldt Bodhisattva Mester i "fysisk inkarnation" der har nået Nirvana ifølge Blavatskys lære eller f.eks. Advaita Vedanta eller Madhyamaka Buddhismen bruger kun sine fire lavere legemer (fysisk, livslegemet/Jiva, æteriske legeme, kama+lavere manas legemet) så sparsomt som muligt, og ønsker ikke at vibrere med lavere energier, hvis det altså kan undgås. Denne bruger af etiske grunde meget sjældent sit følelses-legeme (Kama legemet) hvis overhovedet. Det er den måde du bør søge at forstå mit fokus på. (Der kan være specielle karmiske undtagelser af og til, som regel pga. af gruppe-karmiske forhold.) At folk så mener, at det er anderledes er blot deres opfattelser. Nogle af os kender til sandheden og taler ud fra en påstået indre viden. Det betyder slet ikke at vi er Mestre, men, at vi som minimum har fået et mini-glimt af hvad det vil sige sig at være det, lidt lige som neo-platonisten Porphyry. Og vi ved derfor nogle af os at denne tilstand findes. (Man kan godt kende smagen af et æble uden at spise æbler hele tiden.)

Så selviske og emotionelle følelser er kærlige? Nej siger jeg. De er selviske.

Tommas: "Der er ikke noget, man gør af hensyn til sig selv men af hensyn til relationen."
Morten Nymann: Hvis du taler om alle mulige relationer, så er jeg helt enig! Det er en god vinkel du her angiver synes jeg.

Tommas: "Disse skygger optræde på dybere og dybere niveauer, og det fortsætter på kollektivt, kulturbetinget niveau. "
Morten Nymann: Ja. Og tilføj meget vigtigt også at de fortsætter videre på planetarisk niveau og videre. Dette synes jeg er vigtigt i denne tid hvor så mange kultur-barrierer nedbrydes i informations-samfundets navn, og på grund af folkevandringer og kultursammenstød. Ikke kun fysisk.

Tommas:
"Bortset fra det, så er jeg enig i mange af dine betragtninger - det er jeg ofte - men jeg er også uenig, (sådan ser det ud for mig) og derfor vil jeg gerne se på uenighederne. Det andet kan virke overflødigt....."

Morten Nymann:
Tak for ordene. Hvis vi ser på uenighederne, så bør vi vel søge at holde et heart-flow i kommunikationen. Men, jeg synes at det går fint ind til videre.

At jeg ikke selv bruger så mange "Synes godt om" skyldes, at jeg synes at den slags kan misbruges. Det er bedre med en kort kommentar synes jeg. Så tak for dit svar.

_______
Kort til Erik: Godt indlæg Erik!

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 02/11/2018 09:58 af Khidr7.

Sv: Tanker 02/12/2018 01:53 #162310

• Tommas
  • IKKE ONLINE
Hej Morten

Ja, jeg har forstået, at du primært skrev om selviske følelser. Hvis "drab af månelegemet" kun vedrører den kategori af selviske følelser, som vi kalder begær, altså ubalancerede behov, så kan jeg godt forstå en interesse i at "dræbe" det, selv om det lyder som poesi fra den lokale rockerbandes poesi-klub

Jeg synes stadig udtrykket er lidt misvisende. Det hænger sammen med, at der findes noget lignende (og efter min opfattelse forbundet), som man kunne kalde "drab på andres måne- eller følelseslegeme", og det er det samme som at skade deres evne til at være i følelsesmæssigt og emotionel kontakt med egen krop, og dermed med denne verden. Altså traumatisering..

Jeg kan ikke bruge udtrykket, fordi Månen er en meget omfattende sfære. Begær er kun en lille del af den sfære, som rummer hele spektret af følelser. For bare at nævne lidt af, hvad Månen ellers handler om: Vaner, hukommelse, psyke, instinkter, drømme, skygger, ego, spejling, vanvid, musik, klarhed, seksualitet, behov og dermed også ubalancerede behovstilstande. Det "månelegeme", jeg beskæftiger mig, med rummer alle disse forskellige lag plus mere. Man kan på en måde sige, at hver eneste livsoplevelse "filtreres" gennem Månen.

Pointen er, at man ikke nødvendigvis "er i Solen", hvis man cutter måneforbindelsen. Man kan lige så godt havne i skygge-afdelingen og miste solforbindelsen. Det er heller ikke muligt kun at "være i Solen", mens man går rundt på Jorden. Man kan højst forsøge at få lidt af sollyset til at skinne igennem - og det vel at mærke uden at bilde sig ind, at man kan "eje" sollyset. Det "gyldne lys" opstår altid i fællesskaber. Nogle gange fordi enkelte mennesker formidler det, men det tilhører alle på én gang. Der er skrevet smukke tekster om det. Her er lidt fra "Lysets engel":

Sol ser ind i slot og vrå
Ser til drot og tigger
Ser til store, ser til små
Kysser barnet, som i vuggen ligger.

Sv: Tanker 02/12/2018 05:51 #162314

• Erik
  • IKKE ONLINE
Ind imellem er det som om teorien tager over virkeligheden i nogle af de diskutioner der drejer sig om åndsvidenskab.
Uanset hvordan vi betragter det at være åndeligt funderet eller hvilken lære vi vedkender os, så er det eneste der fører en egentlig "åndeliggørelse" med sig det praktiske arbejde med sig selv, vi kan læse, studere og dyrke allehånde teknikker uden at bevæge os særligt meget hvis ikke vi forholder os til det vi indeholder, for den sags skyld kunne vi sidde og meditere på toppen af et bjerg uden resultat andet en at nyde en sikkert velfortjent hvileinkarnation, den slags findes der også efter en eller flere turbulente arbejdsinkarnationer.

Jeg er stødt på flere teosoffer som efter en eller flere inkarnationer indenfor kirkelivet nu er ved at frigøre sig fra kirken og har skiftet studiet af biblen ud med de teosofiske skrifter, jeg kender privat en person som har været elev af Blavatsky men nok vil bruge dette liv med det praktiske arbejde, det er dog tydeligt at der er en del viden med i rygsækken som skal omsættes til praktisk "åndsudvikling.

Ser vi på selve udviklings / afviklingsprocessen, så er der ingen der når "oplysthed" før alle gamle "skader" og ubalancer er udlignet og det kan kun vi selv have ansvaret og arbejdet med, det er derfor man siger: Hvis du vil ændre verden, så start med dig selv!
En belivning af de øverste chakra kan kun ske når rodchakret som det sidste er renset, ikke blot for det der er skabt i dette liv, men også det "affald" der måtte være fra tidligere liv, det er dybest set det der henvises til når vi skal stå nøgne foran porten (tærskelvogteren).

Så uanset om man kan lide biblen eller ej, så er den fyldt med henvisninger og stikord ganske som de teosofiske skrifter der er hjælp på vejen til frigørelse, egentlig tjeneste eller andet vi har valgt at fokusere på i dette liv, Guds spisekort er stort, der er lige de retter enhver har brug for på livets store "tag selv bord".

Vi kan diskutere om et ord betyder det ene eller det andet, det vigtige er om det fører videre på den vej vi har valgt, om vi kan bruge det som et spejl for at se indad (hvis vi tør) eller forstå sammenhænge eller alle de forskellige lag vi indeholder, fører det os videre eller "Danser vi blot om træet"?

Et enkelt liv er blot oprydning efter et tidligere og forberedelse til det næste, hvad ønsker at pakke i "rygsækken" og hvad ønsker at tømme rygsækken for.

Uanset hvad vi står for, burde det store spørgsmål måske være: Giver det mening på den lange bane? Giver det glæde?

Kh.Erik

Sv: Tanker 02/12/2018 10:52 #162315

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej Tommas

Mine opfattelser er:

Tommas: "Hvis "drab af månelegemet" kun vedrører den kategori af selviske følelser, som vi kalder begær, altså ubalancerede behov, så kan jeg godt forstå en interesse i at "dræbe" det, selv om det lyder som poesi fra den lokale rockerbandes poesi-klub”

Morten Nymann: Det er selvfølgelig dit valg. Lad mig give et par eksempler: Hvis du spiser et æble du plukker fra et træ I haven, så dræber du bogstavelig talt også dette æble. Dette uanset hvor uskyldsren du eventuelt måtte ønske at stille dig an. Det samme med en gulerod som trækkes op med både rod og top fra havens bed, og som senere rengøres og findeles af den enkeltes tænder ind til de mindste dele. At du synes, at det giver dig minder om en rockerbande, at udrydde selviske emotioner og følelser med henblik på at blive uselvisk, må så være din opfattelse. Jeg synes slet ikke at sammenligningen med rockerbande er holdbar i forbindelse med en så godgørende etisk en handling sådan som jeg læser dine ord.
(Til andre læsere. Tommas refererer til en del af H. P. Blavatsky’s bog "The Voice of Silence", 1889, p. 11-12, (s.18-19 dansk udgave + fodnote 29) hvor der kort skrives: "Før den "mystiske Kraft" (31) af dig kan danne en Gud, o Lanoo, må Du have opnået Evnen til at dræbe din Maaneskikkelse” når Du vil.” Og hvor jeg endda I mit indlæg her på forummet tydeligt forklarende tilføjede at Maaneskikkelsen var Begær-legemet eller Kama-Rupa, noget som også fremgår af bogen I dens fodnote på samme sted, hvis man altså pudser brillerne og læser bogen. )
Det sjove for mig er at både den nuværende Dalai Lama og den foregående Dalai Lama har rost bogen "The Voice of Silence" (på dansk "Stilhedens Røst") til skyerne som et meget godt og vigtigt værk svarende til noget af det bedste indenfor Tibetansk Buddhisme. Og hvis disse skaldede folk I munke og nonne klæder skal kaldes en Rockerbande, så kan jeg kun grine. Smil. For mit indre billede ser jeg Dalai Lamaen på motorcykel og en meget stor rosenkrans som rockerkæde.
Undskyld, men jeg er bare ikke enig med dig her Tommas. Ikke sådan som jeg synes du skævvrider det jeg har skrevet. Men, der er så mange andre ting vi kan være enig om, ikke sandt?

Tommas:
"Jeg synes stadig udtrykket er lidt misvisende. Det hænger sammen med, at der findes noget lignende (og efter min opfattelse forbundet), som man kunne kalde "drab på andres måne- eller følelseslegeme", og det er det samme som at skade deres evne til at være i følelsesmæssigt og emotionel kontakt med egen krop, og dermed med denne verden. Altså traumatisering.."

Morten Nymann:
Hvordan du kan dreje et etisk udtryk og en etisk sætning til det modsatte af noget etisk og så sige at udtrykket er misvisende, så er det vel et udtryk din egen indre logik. Det er bestemt ikke min måde at se det på.
Med den logik så skulle vi alle gå op og lægge os lige som f.eks. Maude I Matador når der er en som fortærer en gulerod ti frokost-salaten, eller, som sidder og mediterer og udelader brug af emotionerne fordi følelses-legemet er tilintetetgjort enten midlertidigt eller permanent? Det hænger I mine øjne slet ikke sammen Tommas. - Men, ja: Folk som har dårlige nerver bør måske starte et andet sted end The Voice of Silence.

Tommas:
Jeg kan ikke bruge udtrykket, fordi Månen er en meget omfattende sfære. Begær er kun en lille del af den sfære, som rummer hele spektret af følelser. For bare at nævne lidt af, hvad Månen ellers handler om: Vaner, hukommelse, psyke, instinkter, drømme, skygger, ego, spejling, vanvid, musik, klarhed, seksualitet, behov og dermed også ubalancerede behovstilstande. Det "månelegeme", jeg beskæftiger mig, med rummer alle disse forskellige lag plus mere. Man kan på en måde sige, at hver eneste livsoplevelse "filtreres" gennem Månen.

Morten Nymann:
Godt, nu åbner du op. Hvor har du din egen lære om Månen og Solen fra? Vil du ærligt fremlægge herom så vi andre kan lære om det?

Ja, men for at forstå en anden lære, så er man nødt til at undersøge om denne lære kan spores I fortiden sammenholdt med om ens egen lære kan det. Det er min påstand. For visdomslæren har være her siden tidernes morgen I et eller andet omfang. Derefter kan du begynde at tale om hvorvidt din lære har hold I virkeligheden eller om H. P. Blavatsky’s i dette tilfælde har det, eller en tredie version osv. Og yderligere også spore læren I fortiden ikke kun via overfladiske undersøgelser, men via esoteriske undersøgelser. Du siger sådan set, at du er tilfreds med din egen lære, så du er ikke interesseret I H. P. Blavatsky’s bog. Okay, hvad er dit problem så? Din åndelige lære siger vel ikke at det er vigtigt at opponere imod andres lære uden klart og tydeligt at komme med et godt alternativ?

Tommas:
Pointen er, at man ikke nødvendigvis "er i Solen", hvis man cutter måneforbindelsen.

Morten Nymann:
Der er jo ikke nogen som taler om at – cutte måneforbindelsen - sådan som jeg forstår dine ord. Der tales jo reelt bare om at du ikke lader dig kontrollere af dit dyriske selviske følelses-legeme. (Det som I østen kaldes Kama-legemet indefor flere systemer.) Og at du så vidt muligt søger at undlade at det på nogen som helst måde igen gives kontrol, eller bare en brøkdel af kontrol over din bevidsthed, Det uselviske-visdoms-hjerte bør være I fuldkommen kontrol eller bedre i fuldkommen heart-flow, hvis det hjælper.

Det er jo blot mine opfattelser, og jeg vil det jo godt lige som mange andre her på forummet.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Følgende bruger(e) synes godt om: Laurentius.

Sv: Tanker 02/12/2018 13:17 #162316

Sv: Tanker 02/12/2018 15:06 #162317

• Abel
  • IKKE ONLINE
Hej Morten.
Jeg er klar over at bind 3 ikke er forfattet af Madame Blavatsky, Men jeg synes også Annie Besant er en personlighed jeg godt vil bruge tid på at sætte mig yderligere ind i - også selv om der muligvis kan forefindes fejl og mangler, som jeg ikke vil foregribe før jeg selv har læst.
Hun var jo bl.a. kvindesagskvinde samt involveret i loge aktivitet, religion og politiske retninger. Bestemt en farverig personlighed.
Jeg undrer mig dog noget over hvad der ligger bag hendes hensigt med at udråbe Krishnamurti som en ny messias, hvilket måske var en af årsagerne til at han brød ud i 1929.

Hilsen Abel.

Sv: Tanker 02/12/2018 16:32 #162320

• Taurus
  • IKKE ONLINE
Nu kom fugl Fønix på banen igen. Hvor interessant som Conchita ligner Salvator Mundi

Sv: Tanker 02/13/2018 01:48 #162327

image_2018-02-13.jpeg

The big belly Buddha laughter
Sidste redigering: 02/13/2018 01:49 af Swedenborg.

Sv: Tanker 02/13/2018 02:56 #162329

• Tommas
  • IKKE ONLINE
Morten...

Kama rupa betyder følelses form eller følelses-legeme, og det er netop dette jeg skriver om.

Der findes retninger, som vil dræbe følelses-formen - i bogstavelig forstand - og hvis det ikke er dette du henviser til, så ville det være mere forståeligt, hvis du brugte en anden terminologi.

Den retning er jeg lodret uenig i. Har du forstået det nu?
Sidste redigering: 02/13/2018 02:57 af Tommas.

Sv: Tanker 02/13/2018 10:48 #162331

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej Tommas

Mine opfattelser er:

Her er ordene igen den gang med de to centrale fodnoter:
"Før vejen påbegyndes, så må du udrydde din lunare krop(29), rense dit sinds-legeme(30) og rengøre dit hjerte." ......."Før den "mystiske Kraft" (31) af dig kan danne en Gud, o Lanoo, må Du have opnået Evnen til at dræbe din lunare form" når Du vil.”
(Fodnote 29 siger om Måneskikkelsen, den lunare form: "Den astrale form frembragt af Kama princippet, Kama rupa eller begær legemet."
Fodnote 30 siger om sinds-legemet: "Manasa rupa. Den første refererer til det astrale eller personlige Selv; den anden til individualiteten eller det reinkarnerende Ego hvis bevidsthed på vores plan eller det lavere Manas - er nødt til at blive paralyseret.")
(Se The Voice of Silence, 1889 udgaven, p. 11-12, dansk udgave, s. 18-19. Ordet "Maaneskikkelse" er oversat fra udtrykket "lunar form" og "lunar body" i originalen.)

Jeg kan forstå dig så langt, at du ikke synes om at følge denne formulering fordi du bruger "månen" som metafor på en anden måde eller tillægger - månen - som historisk begreb en anden betydning end Blavatsky og andre gør.

Det der tales om i citatet ovenfor ved brug af metaforer og gammeldags sprogbrug er ganske simpelt at man bør søge at udrydde den selviske mentalitet for at man kan betræde vejen til Nirvana. Det gammeldags sprogbrug er med vilje fordi, de som kan læse i fortidens (og eventuelt fremtidens) biblioteker vil kunne forstå nogle større dybder i ordene og deres vibrationer end blot de bogstavelige som er lavet for at forhindre nybegyndere i at gå vild. Og disse dybder er ikke noget der vedrører støtte til umoralsk eller selvisk rocker adfærd tværtimod. For fokus er jo at udrydde selvisk adfærd og umoral, hvilket tydeligt fremgår når bogen og dens tekst læses. Altså sådan som jeg ser det.

Mit svar: Så, nej det er ikke legemet for egoistiske følelser som sådan der dræbes men den astrale form (dvs. de egoistiske følelser) frembragt af begær legemet (det selviske følelses-legeme), sådan som fodnoten siger det, hvis den nærlæses.

Du er bestemt velkommen til at fremlægge din måne-lære og relatere den til fortidens visdomslære. Det kunne være interessant at høre mere om hvor du har den fra?

En påstand: Mange er ikke klare over hvor egoistiske de stadigvæk er selv om de i mange år har været åndeligt søgende på Vejen.

Vil du ikke fortælle os hvad du bryder dig om?

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann