Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Tanker
(1 viser) (1) Gæst

EMNE: Tanker

Sv: Tanker 02/13/2018 11:29 #162332

• Khidr7
  • ER ONLINE
Til Abel: Jeg er meget enig i dine ord i dit sidste indlæg ovenfor. Annie Besant var uden tøven en af de største kvindesags-forkæmpere på kloden i perioden år 1850-1950. Det bør understreges kraftigt. - Og Annie Besant er et meget meget stort navn i Indien den dag i dag. Meget. Mange Indere ved selv i dag hvem hun var pga. hendes sociale engagementer, og, social-politiske initiativer. - Og ja Annie Besant begik fejl, (men det gør næsten alle med mindre det kan gå på vandet, alle skal bestå prøvelser på den etiske vej), og især den fejl at udråbe J. Krishnmurti til verdenslærer, og især den måde hun gjorde det på i år 1925. Og, den værste fejl i den forbindelse skete i 1925-1930, hvis man spørger mig. I den periode havde Annie Besant, sammen med de 3 andre (C. Jinarajadasa, C. W. Leadbeater, George Arundale) i det berømte firkløver succes med (på papiret og virtuelt, dog ikke i praksis) at sætte selve Theosophical Soicety ud af kraft. (Dvs. ind til TS vendte tilbage til det normale igen i år 1930.) Det er der ikke mange som er klar over. For der er ikke mange som læser andet end overfladisk om emnet. Jeg kan fortælle meget mere om dette mørke kapitel i TS historien og jeg har spændende private breve fra både Annie Besant, C. Jinarajadasa, C. W. Leadbeater, og George Arundale liggende. Men, jeg foretrækker at gøre det privat. Jeg bryder mig ikke om at nedgøre en organisation som i mine øjne i sin oprindelige ide er genial, som stadigvæk er det i dag. Men, ellers så kan folk blot starte en tilsvarende ide under et andet navn af hensyn til freden i verden og af hensyn til menneskeheden, og for at fremme respekt mellem alle religiøse og etiske mennesker på kloden, og de som bare vil det godt og ikke optræde intolerant overfor andre fordi det mener det godt på en anden måde end de selv gør. Men misforståelser og fordomme synes at være et problem vi tit løber ind i. - Alt dette er jo selvfølgelig blot mine opfattelser.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann

Sv: Tanker 02/13/2018 13:51 #162333

• Tommas
  • IKKE ONLINE
Hej Morten.

Jeg forsøger at forstå dine begreber og bruge dem i mine formuleringer.

Først vedr. uselviskheden: Menneskeformen er allerede en meget uselvisk form. Det falder os naturligt at være gruppe-orienterede og glade for naturen omkring os. Men det humane kan spoleres.

Der er en forbindelse mellem manas og kama på den måde, at manas skaber ubalance i kama.

Manas må som jeg ser det være nært forbundet med Uranus. Uranus er igen nært forbundet med græske Uranos og det græske begreb Theos. "Betragteren". Syn og tænkning er nært forbundet. Theos har dog lige så mange lag og variationer, som der findes teorier, som man fordansket kunne kalde synsvinkler.

Problemet er i virkeligheden ikke kama men manas. ("lav-mentalt plan"). Med mine egne ord: Der er intet galt med Månen, men der er noget galt med de menneskeskabte tankeformer, som uundgåeligt "tager bolig" i Månen. Månen er i en vis forstand nødt til at rumme alt.

Vi snakker begge om Månen, men tilsyneladende på forskellige måder på grund af forskelligt filosofisk udgangspunkt. Derfor disse formuleringer:

Hvis kama "dræbes", så får "manas" frit spil, og det kan føre til magtønsker, fordi "drabet" i virkeligheden kun er en mental blokering af bevidsthedens forbindelse med kama. Der er ikke kun skabt blokering i forhold til begær, men også i forhold til den kærlighed, som også har et hjem i kama. I Månen.

Kama rupa er hele månevæsnet, men i den fysiske krop her på Jorden findes det som millarder af "små måner", som alle sammen forbinder den kropslige helhed på en harmonisk måde. Alle disse måner er farvet af forskellige nuancer af sollys. Lige fra "højeste" til "laveste" niveau. Det er alt sammen sollys reflekteret i Solens partner Månen. Isis og Osiris. Deres barn er Horus. Jeg ved ikke hvad man kalder Solens og Månens datter, men hun skal også nævnes. Vi kan jo kalde hende Ronja Røverdatter eller Sørøver Sally.

Jeg ved ikke om jeg skal nævne det, men....
"Under" menneske kroppen - udenfor mennesker - findes der, bl.a. ifølge AAB, et "dødt" niveau, som virker vampyragtigt. Det er en slags dødsrigets underetage, og hvis man vil færdes i disse egne, så skal man vide, hvordan man medbringer sollys. Der hersker glemsel om selve livet i disse egne. Det er dette niveau af Månen, som alle vampyr-fortællinger handler om. Det er herfra, der opstår ønsker om udødelighed, der er "Dark side of the force" i Star Wars. Luke Skywalker er "lysbærer" med lyssværd.

Det får indflydelse i menneske-verdenen af oprindelige årsager, som jeg ikke vil gøre mig klog på, men jeg ved noget om, hvordan mennesker vedligeholder "inficeringen". Det er denne inficering, der er årsagen til selviskhed. Groft sagt.

En shamans "job" er at bl.a. at rejse til denne skygge-verden for at tilbageerobre mistede sjælsdele. Man kan også opfatte en healer som en del af Jordens levende immunforsvar. F.eks. som en slags hvide blodlegemer, der vil opløse "sygdommen".

Man kunne også nøjes med at kalde det traume-healing.

Man skal vist også huske på, at den måne, jeg snakker om, er menneskets måne, men Månen er også måne for alle levende væsner på planeten. Også krokodiller - og mennesket er ikke krokodille. Vi rummer noget, man kunne kalde øgle-levn, men i mennesket er det ikke aktivt med mindre det aktiveres. Det skal vi lade være med. Vi skulle f.eks. ikke have bygget et F-22 Raptor kampfly. Sådan ser jeg det. Fint nok, at vi kan bygge en Boeing 787 Dreamliner.

Månen er selv i udvikling. Samtidig med, at de gamle former opløses og forsvinder, så opbygges der nye former. Det er evolution. Der er en gammel forbindelse mellem menneske-formen og katte-formen, og det ser jeg som en god forbindelse, fordi den handler om indre harmoni. Men man kan intuitivt se sig forbundet med mange forskellige dyreformer på skift. De har alle noget "at fortælle".

Hvad jeg bryder mig om? Hvad går det spørgsmål ud på? Jeg kan godt lide ananas, blues og glade fællesskaber.

Sv: Tanker 02/13/2018 15:31 #162334

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej Tommas

Mine opfattelser er:

Tommas:
"Problemet er i virkeligheden ikke kama men manas. ("lav-mentalt plan"). Med mine egne ord: Der er intet galt med Månen, men der er noget galt med de menneskeskabte tankeformer, som uundgåeligt "tager bolig" i Månen. Månen er i en vis forstand nødt til at rumme alt. "

Morten Nymann:
Okay så langt så vidt er jeg med.
Men så skriver du....

Tommas:
"Vi snakker begge om Månen, men tilsyneladende på forskellige måder på grund af forskelligt filosofisk udgangspunkt. Derfor disse formuleringer:

Hvis kama "dræbes", så får "manas" frit spil, og det kan føre til magtønsker, fordi "drabet" i virkeligheden kun er en mental blokering af bevidsthedens forbindelse med kama. Der er ikke kun skabt blokering i forhold til begær, men også i forhold til den kærlighed, som også har et hjem i kama. I Månen."

Morten Nymann siger:
Jamen, i den oprindelige tekst, her i tråden, og endda også ovenfor i mit sidste indlæg, da angav jeg klart og tydeligt, at man ikke kun skulle udrydde de selviske begær, men også at man skulle "rense" sit hjerte. I det oprindelige indlæg her i tråden (se her) der angav jeg endda meget tydeligt i citat form at det var fra hjerte-centeret at kundalini udgik og at uselviskhed i hjertet er vigtigt i denne sammenhæng hvor de selviske følelser udryddes. Så jeg forstår slet ikke din kritik her ovenfor. - Hvis du læser siderne i bogen på det samme sted så kan du ikke nå frem til den tanke at man uddrydder begær-formen frembragt af begær-legemet uden at uselviskheden i det åndelige hjerte er med.

Tommas:
"Kama rupa er hele månevæsnet, men i den fysiske krop her på Jorden findes det som millarder af "små måner", som alle sammen forbinder den kropslige helhed på en harmonisk måde. Alle disse måner er farvet af forskellige nuancer af sollys. Lige fra "højeste" til "laveste" niveau. Det er alt sammen sollys reflekteret i Solens partner Månen. Isis og Osiris. Deres barn er Horus. Jeg ved ikke hvad man kalder Solens og Månens datter, men hun skal også nævnes. Vi kan jo kalde hende Ronja Røverdatter eller Sørøver Sally."

Morten Nymann siger:
Hvor står der i de gamle skrifter eller nogen steder at Kama rupa er HELE månevæsnet?
Det er den form som Kama rupa frembringer som er måneskikkelsen vi taler om i teksten fra Blavatsky's bog. På det jordnære niveau er "månen" meget et udtryk for Kama, de selviske følelser. På et mere kosmisk niveau - via læren om analogi (syv menneske legemer og syv kosmiske legemer) - er månen et udtryk for forplantning, (her også Isis), og et udtryk for arken Argha, og beholderen, ("livmoderen"), dvs. RUMMET i kosmisk forstand. Lige som kosmos består af RUM og STOF, som i virkeligheden er to sider af samme sag i den dybeste esoteriske forstand. (Se PrajnaParamita læren og Hjerte-doktrinen.) Så månen stod både for forplantning jordært (egoisme baseret), men også for den åndelige og esoteriske "forplantning" eller snarere kosmiske skabelse uselvisk. For lige som det selviske menneske på jorden påvirkes negativt af månens indflydelse, så kan det uselviske menneske påvirkes positivt deraf. Men i de gamle skrifter synes Månemennesker, altid at være de som er selvisk styrende. ( Se også Den Hemmelige Lære, 1. udg. 1888, Bind 2, s. 416-418, fodnoterne skal med. Isis er allegorisk det samme som den græske IO. IO er også søjlen og cirklen som symbol (I og O, og titallet) skriver Blavatsky.)
Blavatsky skrev i hendes teosofiske ordbog: "I Egypten var månen associeret med Isis, i Fønikien med Astarte og i Babylon med Isthar. Set fra visse synsvinkler så anså de gamle også månen som Androgyn. Astrologerne tildeler månen en indflydelse over adskillige dele af mennesket, i overensstemmelse med de mange tegn i Zodiakken hun gennemløber; så vel som en speciel indflydelse frembragt af det hus hun bebor i et tegn." (Se under Månen. For månen blev i nogle perioder i gammel tid også anset for at være maskulin, og ikke feminin; f.eks. hos Jøderne og deres monoteistiske lære.) Det Blavatsky skriver om - måneskikkelsen - i hendes bog The Voice of Silence - er i overensstemmelse med Østlig lære (esoterisk Hinduisme og Tibetansk Buddhisme), og vise perioder indenfor Egyptisk esoterisk lære. (Fælles trækkene ved læren om månen som kan spores i Egypten (Isis), Grækenland (Io eller Diana), Babylon (Astarte), Hinduismen (Soma og andre betegnelser, i Puranaerne) synes interessant at meditere over.) Men, læren om månen varierede i forskellige tidsperiode i gammel tid, også i Egypten. Deraf kommer forvirringen måske, og deraf måske uenigheden.

Det er sådan jeg kort kender til læren fra Blavatsky.
Den ottende sfære og dens relation til månen er en speciel sag som Blavatsky kun berører lidt af hensyn til karmaloven, da ikke alt må berøres siger hun på hendes tid.

Mester KH skrev til A. P. Sinnet i Brev Nr. 16:
"Du ved, fra et lille frø fremkom et træ hvis liv nu varer i 22 århundreder; jeg mener Aunradha-pura Bo træet. Ej heller må du le, hvis du nogensinde kommer forbi Pindha-Dhana eller nogen anden Buddhist Sutra og læser: "Mellem Kama-Lokaen og Rupa-Lokaen er der en lokalitet, boligen for 'Mara' (Død). Denne Mara, som er fyldt med passion og begær, ødelægger alle dydige principper, lige som en sten kværner korn.(1)
Hans palads er 7000 yojana'er kvadrat, og er omgivet af en syv-foldig mur," for du vil nu føle dig bedre forberedt med hensyn til at forstå allegorien."
(Fodnote 1: Denne Mara, er som du måske vil tænke det allegoriske billede på sfæren kaldt "Dødens Planet" — strømhvirvlen hvor til forsvinder livene dømt til ødelæggelse. Det er mellem Kama og Rupa-Loka at kampen finder sted.)"
(Mahatmabrev Nr. 16 i A. T. Barker's bog, 1923. Det kaldes Devachan brevet. VIGTIGT: Ødelæggelsen der omtales finder kun sted i en tidsperiode som kaldes en Manvantara, relativt stor eller lille. Det nævnes et andet sted.)

Mester KH skrev til A. P. Sinnet i Brev Nr. 83:
"Vær mere forsigtig med hensyn til hvad du siger om forbudne emner. Den "ottende sfæres" mysterium er et meget fortroligt emne, og du er langt fra at forstå selv dens generelle aspekter. Du blev gentagne gange advaret og skulle ikke have nævnt det. Du har utilsigtet bragt latterliggørelse ned over et alvorligt emne."
(Mahatmabrev Nr. 83 i A. T. Barker's bog, 1923.)

Dette skulle række, for de som er intuitive nok, og for de som ikke er, så er der en forklaring på den lukkede dør.

Højt at flyve eller ikke i de der flyvemaskiner du nævner, somme tider ankommer en af de store på vores planet, og, andre gange ankommer Karmaloven hos det enkelte medmenneske.
Ja vi kan lide glade fællesskaber.
Men, jordnær sanselig musik er jeg ikke så meget til mere, som da jeg var ung.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 02/13/2018 15:42 af Khidr7.

Sv: Tanker 02/13/2018 22:43 #162336

So what you're saying is, that "blokering" means the same as "udryddelse". Now I'm gonna use a bold font to enhance the point I'm making on behalf of my misinterpretation, because I found a word, that contains drama...

Det er ren Cathy Newman

Sv: Tanker 02/13/2018 23:29 #162337

• Tommas
  • IKKE ONLINE
Har du tænkt over, at "8. sfære" kan handle om, at disse tankeformer (kan vi kalde det manasa rupa?) er "døde" for mennesker evolutionært set, selv om de stadig findes i den levende natur? Det er bare forgreninger på træet, som menneske-formen fjerner sig fra.... Det er fjerne "slægtninge" - f.eks myrer og myg - men ikke dele af menneske-formen - kun indirekte, hvis disse tankeformer kan misbruges i magtøjemed.

Hvis det er sådan, tingene hænger sammen, så er belysningen af det meget gavnlig, for det vil forhindre mennesker i at adoptere tankeformer, som kan bruges til kontrol. Bevidstgørelse, belysning, fører altid til frihed.

Et eksempel: Hvis en nations mennesker bliver styret af en ubevidst kollektiv tankeform, så sker frigørelsen gennem systemskifte. Civilisationen vil forandres. Evt. bryde sammen ligesom Sovjetunionen. Problemet er manas - ikke kama.

Sv: Tanker 02/13/2018 23:38 #162338

Vintergækkerne blomstrer...

Sv: Tanker 02/13/2018 23:54 #162339

• Tommas
  • IKKE ONLINE
Gæk, gæk, gæk. Mit navn er blevet væk.

Sv: Tanker 02/14/2018 01:07 #162340

Se nu stiger solen af havets skød
Luft og bølge blusser i brand, i glød...
image_2018-02-14-2.jpeg

Vedhæftninger:
Sidste redigering: 02/14/2018 01:13 af Swedenborg.

Sv: Tanker 02/14/2018 01:34 #162341

• Tommas
  • IKKE ONLINE
Det er en af de smukkeste begravelsessange. Den røde sol står op fra havet og går ned i havet igen. Ved solopgang og solnedgang. Sidste vers:

Se, da stiger solen af hav på ny,
alle dødens skygger for evig fly!
O, for sejersjubel, for salig lyst:
lyset stander stille på livets kyst!

Sv: Tanker 02/14/2018 02:44 #162342

• Erik
  • IKKE ONLINE
Hvad drejer alle de gamle og nye hemmeligheder sig om, ordkløveri, at mit forbillede er bedre end dit eller jeg kan genfortælle kloge hoveders tanker bedre end dig, egoets længsel efter at blive gud?

Når man har været en tilstrækkelig række inkarnationer igennem som Indviet præst i Ægypten, som mystiker i Oldtiden, som Shamaner, som Katolsk overhoved og diverse mysteriegrupper, teosofistuderende og føler sig klar til at gå ud i verden for at være med til at gøre en forskel i det praktiske arbejde med en "Ny jord" "Det nye menneskes fremkomst" og dennes bevidsthed, hvad ville "man" så vælge at inkarnere som, ville "man" mon ikke vælge at prøve at gøre op med det gamle "hemmelighedskræmmeri" og stå frem med "oprullede ærmer" og et åbent sind og være ydmyg for den plan der skal rulles ud, hvordan kunne man med rette spørge? Hvordan gør man op med mange inkarnationers teorier og studier, måske ved at aftale med mange andre at skal der ændres noget må der et tilstrækkeligt fundament til for at blive hørt, en fællesnævner som der bliver lagt mærke til og en opsamling og sammenholdelse af tidligere livs "fysisk glemte" lærdomme og introducere dem i den fysiske verden vel vidende at det vil tage tid og mange omveje før budskabet kommer til at fremstå i "ren form".

Nogle kalder disse "frontløbere" for Hippier og "New-age folk" og selvfølgeligt vil de møde modstand fra de der stadig er på vej.

"Den hemmelige lære" er ved at blive "rullet ud", nu kaldes det blot læren om RET TÆNKNING, RET HANDLING, AUTENSITET, LOVEN OM TILTRÆKNING og mange andre nye begreber, som bringer en dybere og dybere forståelse af "Gudesønne-tankerne".

Kh.Erik

Kh.Erik

Sv: Tanker 02/14/2018 03:54 #162343

• Erik
  • IKKE ONLINE
Jeg kom til at tænke på et par gamle inkarnationer som jeg har været nød til at gøre op med i dette liv.

Den ene inkarnation var i Ægypten, jeg var præst og stod for ofringen af et spædbarn der blev forløst ved "kejsersnit" til "RA", det var et "naturligt" ritual, men jeg oplevede en meget stor tvivl omkring det rette i dette ritual, etikken og rigtigheden af denne fortolkning af "Guds" ønske?

Jeg blev meget overrasket over så meget det fyldte i det dybere følelsesmæssige, især over at det var så nødvendigt at gøre op med gammel en "sag", men at det ikke blot var en gammel sag, men dybest set en måde at forstå karmaloven og de mekanismer vi alle indeholder og helt automatisk vil blive præsenteret for i de processer vi går gennem.

Den anden inkarnation ligger efter den førnævnte og ca et par tusind år før vor tidsregning, jeg var i en indvielses-proces i en af pyramiderne, selve processen drejede sig om det at gå over grænsen til dødsriget og foregik efter lang tids træning og andre indvielses-processer ved at blive anbragt i en stor stensarkofag hvorover der blev anbragt et stort og tungt stenlåg.
På det tidspunkt var der en viden om at det maksimale tidsrum det var muligt at tilbringe udenfor kroppen og stadig havde mulighed for at "vende tilbage" var 3 døgn, eller ville de æteriske legemer "stivne" eller være forhindret i at interagere med resten af kroppen.
Det der var vigtigt i den forbindelse var at erhverve et vist kendskab til livet efter døden og den viden der lå i netop denne viden.
Det var i alt fald vigtigt for mig at opleve at det store mysterium, en af de store "hemmeligheder" den gang var viden om at der fandtes noget "bagefter" og det der altid har fyldt meget indenfor de gamle hemmelige selskaber, noget flere og flere tager som en selvfølge i dag og som også bliver oplevet af ganske mange uden at gennemgå lange indviklede ritualer, men blot fordi menneskeheden har udviklet sig så det er en næsten naturlig ting.

Det skal så siges at de gamle mysterieskoler jo har været med til at forberede vejen og til en vis grad stadig gør det.

Det er blandt andet gennem tidligere tiders fejltagelser og etiske begreber at vi i dag ved at det er ganske farligt at beskæftige sig med de chakra der ligger under rodchakret, ingen er vist i tvivl om at egentlige dæmoniske kræfter ikke er til at spøge med og slet ikke i et mindre udviklet astrallegeme.
Efterhånden som vi udvikler og renser astrallegemets begærlegeme vil det blive mindre og mindre tillokkende at søge opfyldelse af behov og begær, men loven om tiltrækning og ret tænkning vil i sig selv skabe nye uegennyttige mål og indsigt.

Kh.Erik

Sv: Tanker 02/15/2018 14:38 #162347

Ærlighed er en personlig egenskab. En ærlig person er en person med en stærk tilbøjelighed til at fortælle sandheden. Ærlighed indebærer en mangel på bedrag. En erklæring kan være helt korrekt, og stadig være uærlig, hvis hensigten er at bedrage.

Ærlighed betragtes af mange som en moralsk eftertragtet egenskab, en dyd, og har stærke positive konnotationer i de fleste situationer. En vigtigste årsag til dette kan være, at ærlighed forenkler kommunikation, dvs. at man typisk stoler på ærlige udtalelser, ikke nødvendigvis fordi de er sande, men fordi man opfatter dem som som generelle sandheder. Derudover hjælper ærlighed med at skabe tillid mennesker imellem.

Omvendt kan uærlighed defineres som en adfærd, der udføres med en hensigt at narre eller snyde. Et eksempel på denne form for adfærd, er løgnen.

(Fra wikipedia)

Sv: Tanker 02/15/2018 14:53 #162348

• RJ92
Det er ærgerligt at være vidne til mobningen af Morten, fordi vi bør respektere hinanden selvom vi er forskellige. Og så på et spirituelt forum, men det er jo selvfølgelig ikke en garanti for at medlemmerne er spirituelt udviklede, men blot at de er spirituelt interesserede. Jeg er ikke selv så udviklet at jeg er absolut respektfuld i alle henseender, men på internettet har man da tid til at overveje hvad man vil skrive eller ikke skrive.

I vil måske mene at det blot er for sjov og at det skal ses ironisk, eller mene at det er retfærdiggjort på grund af jeres holdninger. Eller at det blot er et internetforum, men det kunne være rigtig dejligt med et seriøst og godt forum med plads til alles skriv uden mobning hvor vi støtter hinanden.

Det er ærgerligt når det bliver spoleret af mobning, især fordi der er så mange gode indlæg herinde fra mange forskellige mennesker.

Sv: Tanker 02/15/2018 15:08 #162349

Er fakta blevet til mobning? Jeg må have misset nyhederne, da jeg havde travlt med at være forfærdet over uærlighed og skjulte hensigter. Respekt er noget man gør sig fortjent til.

Sv: Tanker 02/15/2018 15:14 #162350

image_2018-02-15.jpeg

De nåede kun lige at få hovedet op af jorden, så kom sneen

Sv: Tanker 02/15/2018 15:22 #162351

• RJ92
Faktum er at du mobber og at det ikke er nødvendigt. Det er så det jeg reagerer på.

Jeg tænker at man kan være i stand til at vise respekt eller ikke være det, men som udgangspunkt må man vise respekt, og ikke drive hetz mod andre mennesker blot fordi man er uenige i trosopfattelser.

Hvordan kan det være at så mange nye opretter sig på forummet, men ikke deltager og skriver indlæg? Måske fordi der er en mobbe kultur her, der gør de ikke har lyst til at byde ind.

Jeg ville nok få mere ud af at bruge internationale fora, selvom jeg udtrykker mig dårligt på engelsk.

Sv: Tanker 02/15/2018 15:28 #162352

• Taurus
  • IKKE ONLINE
Jeg vil lige dele denne Klein bottle video med jer. Klein bottlen er en 3D udgave af Möbius strip'en, som har et spejlparadox - det er et interessant eksempel på at man kan opleve at blive spejlvendt ved at gå en tur

Videoen har ligget på nettet længe, det er dog først nu jeg ser den

Vedr. begravelse - Jeg holder meget af solen er så rød mor og kan altid blive rørt over den.

Den terminale fase er til stadighed interessant

Sv: Tanker 02/15/2018 15:44 #162353

Hvorfor mener du at Mortens følelser er vigtigere end vores, når Morten er uærlig og bedragerisk og min rolle, i denne henseende, blot er at pointere det?

Du kan selvfølgelig anfægte min måde at gøre det på, men det er jo slet ikke nødvendigt, hvis han bare kan styre sit egotrip. For det er jo hvad det er. Uden omsvøb. Et egotrip midt i en flok mennesker, der taler om det sjælelige fællesskab.

Og han er hjertelig velkommen med sin fantastiske begavelse, sin uovertrufne retorik og sit grundige væsen. Når han altså lige er kommet sig over sig selv.
Sidste redigering: 02/15/2018 15:46 af Liquid Blue.
Følgende bruger(e) synes godt om: msg83

Sv: Tanker 02/15/2018 15:46 #162354

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej Tommas

Mine opfattelser er:

Tommas:
“Har du tænkt over, at "8. sfære" kan handle om, at disse tankeformer (kan vi kalde det manasa rupa?) er "døde" for mennesker evolutionært set, selv om de stadig findes i den levende natur? Det er bare forgreninger på træet, som menneske-formen fjerner sig fra.... Det er fjerne "slægtninge" - f.eks myrer og myg - men ikke dele af menneske-formen - kun indirekte, hvis disse tankeformer kan misbruges i magtøjemed.”

Morten Nymann:
Ja, det har jeg blandt mange andre ting tænkt på. Men, det synes klart at der er visse emner indenfor visdomslære som det ikke vil være frugtbart at skrive om, da det kan etisk misforstås af de som ikke er klar til bestemte dele af læren. (Også når andre kan forstå det.) Og det kan også misforstås af de som ønsker at misforstås det skrevne ord.

Tommas:
Hvis det er sådan, tingene hænger sammen, så er belysningen af det meget gavnlig, for det vil forhindre mennesker i at adoptere tankeformer, som kan bruges til kontrol. Bevidstgørelse, belysning, fører altid til frihed.

Morten Nymann:
Dine tanker er velmente. Det er jeg ikke I tvivl om. Men, dine ord her ovenfor er ikke tilstrækkelige I denne sammenhæng sådan som jeg kender til emnet. Det er f.eks. ikke altid sådan at alle former for - bevidstgørelse, belysning, fører altid til frihed – sådan som du skriver det. Det er ikke altid etisk klogt at lære folk at opfinde et eller andet uanset hvad det måtte være. Og det er heller ikke altid etisk klogt at f.eks. undervise en person med tilbøjelighed til nedrige kommunikations-metoder I hvordan man kan påvirke andre mennesker psykologisk og spille på deres religiøse verdensbillede. Det er ikke alle som er klar til at håndtere en given viden de bliver givet – på en etisk måde. De har brug for at lære noget andet først. Så det som er gavnligt for nogle er ikke gavnligt for andre. Og derfor findes visdomslæren også og indvielser er en del af vejen hjem til Nirvana. - Et eksempel: Det er ofte ikke klogt at give et lille barn et tændt sterainlys I hånden og lukke det ind I et krudtkammer, og låse den eneste udgang ude fra, for så at løbe væk fra stedet. Barnet vil meget sikkert – kortvarigt og på meget tæt hold - lære om hvad et lysglimt er, men måden eller metoden med henblik på at lære lige netop dette, er ikke nødvendigvis den rette, eller ofte ikke den rette I dette tilfælde.

Tommas:
Et eksempel: Hvis en nations mennesker bliver styret af en ubevidst kollektiv tankeform, så sker frigørelsen gennem systemskifte. Civilisationen vil forandres. Evt. bryde sammen ligesom Sovjetunionen. Problemet er manas - ikke kama.

Morten Nymann:
Problemet er Kama-Manas symbiosen, og karmaen hos den enkelte og karmaen mere kollektivt. Det er beskrevet udmærket af Mester KH I passagen jeg citerede I mit forrige indlæg ovenfor om Mara. Det er mellem Kama og Rupa-Loka (dvs. Manas) at kampen finder sted.

_______
Liquid Blue: “So what you're saying is, that "blokering" means the same as "udryddelse". “
Morten Nymann: Det jeg siger er søg at brug dit indre etiske og ikke-fysiske empatiske hjertecenter og hjælp menneskeheden ved ikke at fremlægge usandheder. Søg at udrydde de selviske emotionelle tåger der indhylder dig. (Dvs. hvis du kan få øje på nogen.) Ja, nemlig, vær ærlig. - Jeg søger sandheden og visdom ikke uklarheder. Tålmodighed er også en dyd siges det.

De hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 02/15/2018 15:51 af Khidr7.

Sv: Tanker 02/15/2018 23:34 #162355

Tausarus/ Den sang holder vi også usigeligt meget af i vores lille afkrog af verden...

Jeg ville have postet vintergækkerne - Dem får I så her:

image_2018-02-16.jpeg

Sv: Tanker 02/15/2018 23:52 #162356

2)
Lær mig, vintergækker,
som sneen længe dækker,
midt i verdens dybe ve
at spire under vintersne!

6)
Sol i aftensvale,
lær mig den kunst at dale,
kun mod nattens dyb at gå
for nyfødt atter at opstå!

(Salme: Lær mig nattens stjerner).

Sv: Tanker 02/16/2018 01:43 #162357

RJ92/

Jeg synes ikke, at du kan tillade dig, at smide ansvaret for et halvhundrede udeblevne skriverier på Selvet, over på Liqid Blue... Eller nogen anden i denne tråd.

Vedr. mobning, så er der vist ikke nogen i denne tråd, eller på dette forum, som er så forsvarsløse fastlåste eller systematisk forfulgte i deres "skrive-situation", at de ikke kan klikke på krydset (pause-knappen) i hjørnet af skærmen.

Hvilken form for "støtte" er det du efterlyser?

Morten og jeg har debatteret 1000 vis af gange - Debatten strander altid på "kontrol"... Og længere er den ikke

Hvor meget mere respekt vil du have jeg skal udvise?

Og skal du definerer, hvem jeg diskuterer med, hvad jeg diskuterer, og hvor mine grænser går?

Jeg synes i bund og grund ikke at spiritualitet er til diskussion.

Spititualiteten er til deling - And thats it

Hvis du mærker energierne, så har den ene part en tendens til at være suptilt provokerende, det man kalder intellektuelt skjult krænkende.
Magtovergreb foregår også i ly af såkaldte saglige "teoretiske diskussioner".
Det er blot en mere tilforladelige måde, at "ligge øverst" på.

Det kan godt betale sig, at studerer årsags- og virkningsforholdene lidt mere tilbundsgående, før man fordeler retfærdigheds- og redningsmandsrollen til sig selv.
Lur mig, om ikke der igennem de seneste år, har været et temmelig enslydende konfliktmønster her på Selvet.
Det er ikke Luquid Blue der grundlæggende spænder buen.
Så meget kan jeg da se.

Vh. Swe
Sidste redigering: 02/16/2018 01:46 af Swedenborg.
Følgende bruger(e) synes godt om: msg83

Sv: Tanker 02/16/2018 03:13 #162358

• RJ92
Jeg skulle nok ikke have skrevet mit indlæg, fordi det mislykkedes i forhold til min hensigt. Jeg afslutter debatten her.

Sv: Tanker 02/16/2018 07:08 #162359

RJ92 skrev:
Faktum er at du mobber og at det ikke er nødvendigt. Det er så det jeg reagerer på.

Jeg tænker at man kan være i stand til at vise respekt eller ikke være det, men som udgangspunkt må man vise respekt, og ikke drive hetz mod andre mennesker blot fordi man er uenige i trosopfattelser.

Hvordan kan det være at så mange nye opretter sig på forummet, men ikke deltager og skriver indlæg? Måske fordi der er en mobbe kultur her, der gør de ikke har lyst til at byde ind.

Jeg ville nok få mere ud af at bruge internationale fora, selvom jeg udtrykker mig dårligt på engelsk.

Uden at tage stilling til enkeltpersoner, fordi jeg har ikke fulgt så meget med i denne tråd, at jeg helt kan forholde mig til, hvem der evt. mobber hvem hér (hvis nogen overhovedet), så er jeg enig i, at der er en slags mobbekultur herinde. Eller rettere klikedannelse, hvor der er en gruppe af - i egne øjne - meget spirituelt avancerede brugere, der konstant støtter hinanden, liker hinanden, taler hinanden efter munden. Og hvis nogen siger én fra kliken imod, så er de andre medlemmer i kliken hurtige til at støtte op om vedkommende og evt. gå imod den person, der tillader sig at sige et medlem af kliken imod.

Denne tråd virker på mig som en slags kollektiv onanitråd, hvor brugerne kæmper om at virke mest spirituelt ophøjede og vidende - kort sagt er det en slags kamp på ord (-kløveri), hvor alle forsøger at overgå hinanden i at lyde viise og kløgtige. Derfor har jeg heller ikke deltaget meget i denne tråd. Da jeg foretrækker at deltage i tråde, der omhandler specifikke emner og hvor der er noget mere konkret sagligt og fagligt at forholde sig til - fremfor at deltage i en kollektiv masturbationstråd som denne, hvor det mest af alt synes at handle om at afpudse ens eget ego ved at få så mange likes som muligt fra de andre i kliken gennem åh, så viise og altvidende sprogblomster. Det bliver nærmest komisk, når man ser sætninger, der slet ingen mening giver, hvor det er tydeligt at skribenten bare forsøger at lyde smart og viis, men slet ikke har ordet tilstrækkeligt i sin magt til selv at følge med i det, han eller hun forsøger at sige. Og så ses absurde sætninger som "processernes proces processuerer processernes processuelle proces" - ak ok, ikke HELT sådan, men jeg HAR set ordkløveri i denne tråd, der lød næsten sådan! Så tager jeg mig til hovedet og spekulerer på, om vedkommende selv ved, hvad han/hun prøver at sige - eller bare forsøger at lyde smart?!

Bevares, I skal da have lov at have denne tråd. Men jeg ville lige respondere på RJ92´s betragtning, som jeg generelt ikke synes er helt ude i skoven. Jeg synes også, at der er for meget klikedannelse og slet skjult voksenmobning herinde. Hvilket også er en af grundene til, at jeg ikke deltager ret meget.

Jeg er ikke altid enig med Khidr7. Men i det mindste udtrykker han sig altid personligt og snakker ikke andre efter munden. Men giver udtryk for præcist, hvad han mener og føler. I det mindste er det da en individualistisk tankegang - i modsætning til den kollektivistiske snakken-hinanden-efter-munden, som jeg synes en del herinde står for. Jeg synes også til tider, at han kan være anstrengende at diskutere med, fordi dialogen tit strander på, at han forudsætter, at man har læst den og den bog og har man ikke læst den, så er man ikke klog nok til at fortælle ham noget. Men jeg anerkender samtidig, at han i det mindste er sig selv og ikke synes at deltage i nogen klike. Og derfor kan jeg da godt respektere manden alligevel. Selvom det er ofte er svært at debattere med én, som har læst et hav af bøger og hvis man så ikke selv har læst disse, så ligger det jo lidt underforstået, at man ikke har noget at fortælle ham....

Men dette gælder jo også andre brugere herinde! Der er nogle, som nærmest synes at anse sig som spirituelt mere ophøjede end vi andre og som heller ikke lægger skjult på, at de ser sådan på det. Det synes jeg også er lidt anstrengende at høre på. Det er svært at debattere med én, som selv mener, at han har set de viise sten og tilsyneladende mellem linjerne insinuerer kraftigt, at vi andre, som han ikke anser som lige så spirituelt ophøjede som sig selv, bør tie og lytte til et orakel som ham. Det er jo ikke en venlig måde at debattere på, når man sætter sig selv sådan op på en piedestal. Og det fratager i hvert fald ofte mig lysten til at debattere herinde. Fordi uanset, hvad man siger og skriver, så mener vedkommende at have patent på sandheden og så har han et heppekor på 4-5 personer, der liker ham i alt, hvad han skriver. Hvilket for mig virker ret dumpige-agtigt og ret uselvstændigt. Der er en klike, der i tyndt og tykt følger guru´en i alt, hvad han skriver. Så har jeg trods alt mere respekt for Khidr7, der dog tør være helt sin egen og ikke taler andre efter munden.
Sidste redigering: 02/16/2018 07:32 af vidaenmarte.

Sv: Tanker 02/16/2018 09:22 #162360

Vidaenmarte/

Såååh hvis jeg ikke kommentere Eriks indlæg, eller lader være med at give Inx et like, så vil du trives bedre på Selvet?