Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Tanker
(1 viser) (1) Gæst

EMNE: Tanker

Sv: Tanker 03/03/2017 09:27 #160360

Tak for linket Morten

Du får lige et link, til en betagende vidunderlig musikformidler

Sv: Tanker 03/03/2017 10:34 #160361

• Khidr7
  • ER ONLINE
Til Swedenborg: De noder, de noder, og toner...

Sv: Tanker 03/03/2017 18:03 #160363

Følgende bruger(e) synes godt om: Swedenborg

Sv: Tanker 03/07/2017 09:39 #160384

Sv: Tanker 09/27/2017 20:44 #161111

Følgende bruger(e) synes godt om: deuce

Sv: Tanker 09/27/2017 20:55 #161112

Sv: Tanker 09/27/2017 21:01 #161113

Sv: Tanker 10/12/2017 12:56 #161186

• Kunia
  • IKKE ONLINE
Hej swedenborg og liquidblue... Nu så jeg lige at i begge to var herinde på tråden, så ville bare spørge jer? Ved i hvor Gray er blevet af? Kan huske at han blev tvunget til at fjerne hans trump profilbillede... Og så havde han skrevet lidt om lyn og torden... Og efterfølgende synes jeg egentlig bare han er blevet væk? Ved i hvortil? Eller har han bare skiftet navn herinde.. hilsen Kunia.

Sv: Tanker 10/12/2017 17:25 #161188

Hey

Næh faktisk ikke. Det sidste jeg så til René herinde, var i en proces, hvor han dæmoniserede, stort set, alle medlemmer herinde. Og så skrev jeg en personlig og venlig stemt henvendelse til ham. Jeg har nemlig mødt ham i virkeligheden engang, da jeg fik nogle chiliplanter af ham. Super hyggelig, begavet, gavmild, venlig og interessant fyr. Og det stod i slående kontrast til det, som han udtrykte herinde. Sådan som jeg opfattede det ihvertfald.

Anyway siden min henvendelse, har der egentlig været superstille fra hans side. Om han har lavet en anden profil har jeg egentlig ikke nogen fornemmelse af.
Følgende bruger(e) synes godt om: Kunia

Sv: Tanker 10/12/2017 17:36 #161189

Sv: Tanker 10/13/2017 11:27 #161191

Sv: Tanker 10/15/2017 09:18 #161198

• Kunia
  • IKKE ONLINE
Ok tak for svar liuid blue

Sv: Tanker 10/15/2017 15:16 #161201

• Khidr7
  • ER ONLINE
Okay.
Tavshed er vist ikke altid det bedste.

Her er lige en jeg stødte på...
En dejlig rask dansk sang.... Så kan alle jo vist være med.

Mormors Kolonihavehus Eva Madsen (Teksten)
https://www.musixmatch.com/lyrics/Eva-Ma...rmor-s-Kolonihavehus

Men, medaljen har en bagside...

Eva Madsen - Friheden Flyver (Teksten)
"Stjernerne blinker jorden drejer rundt
fuglene synger i solen
få har det godt mange lider ondt
på asfalten blegner violen.
Oh, frihed, oh, friheden flyver
som svalerne højt i det blå,
oh, frihed, oh, friheden flyver
dig helst på jorden vi så.

Menneskeskabt er hadets bånd
og ondskabens tunge lænker.
Stærk og god er den hånd
som på havets bund den sænker.

Ofte vil man binde frihedens fugl
for at få sangen til at forstumme,
men den kan ikke holdes i skjul
lad det tordne fra frihedens tromme.

Finder du pladsen i livet for trang,
- er din rose spærret inde?
Slås du alene, bli'r kampen for lang,
men sammen kan vi friheden finde.
dig helst på jorden vi så."
https://www.musixmatch.com/lyrics/Eva-Madsen/Friheden-Flyver

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 10/15/2017 15:21 af Khidr7.

Sv: Tanker 10/16/2017 17:29 #161206

Mormors kolonihavehus alligevel. Jeg synes nu, at den mangler ko klokke..

Følgende bruger(e) synes godt om: msg83, inx

Sv: Tanker 10/16/2017 19:25 #161207

• Khidr7
  • ER ONLINE
Ha, ha Liquid Blue. Den var sjov.
Men, min agenda stikker lidt dybere end ko-klokkerne....

Her kommer så den rå virkelighed...

Atomkraft? - Nej Tak
https://da.wikipedia.org/wiki/Atomkraft%3F_-_Nej_Tak

I 1970'erne opstod en folkebevægelse i Danmark imod Atomkraft.
Politikerne snakkede om at vi under oliekrisen i 1973 skulle have atomkraftværker i Danmark. Nu havde Sverige jo fået Barsebäck. Men, danskerne sagde nej så det kunne høres! Tak!
Det berømte danske logo "Atomkraft Nej Tak" er nu er internationalt mærke. Sådan!

Ja, vi undgik atomkraft i Danmark, dvs. vist nok bortset fra Risø-værket med dens videnskabelige mini-forskning i emnet.

Men, planeten har efterhånden fået så meget atomkraft og atombomber at mere end det halve kan være nok. Det er langt de fleste vist enige i.
Den kolde krig er jo slut. Det er jo for længst officielt. Men, de ledende politikerne har ikke opdaget det endnu på vores klode. Sådan ser det i hvert fald ud.
De vil bare have flere og flere våben. Og mere og mere overvågning. Og mere mere politi og militær i gaderne. Det er det vi hører hele tiden. Og de udtaler endda officielt at det er det de vil.
Hvad er det for en sygdom folk altid synes at få når de bliver ledere af et land?
Det er lige som om at en sikring 'switcher' rundt og slår det etiske center og samvittigheden fra.
Eller er det bare mig?

I kan ikke slaa os ihjel - med Anisette og andre.
(Undskyld det politiske.)

I har slået med knipler
I har truet med våben
I har prøvet at stoppe
jeres egne børns råben -
I kan komme med hjelme
og hule paragraffer
men I burde snart ku' indse
det er jer selv I straffer

I kan ikke slå os ihjel
I kan ikke slå os ihjel
I kan ikke slå os ihjel
vi er en del af jerselv

I holder på magten
og støtter det I kender
I kæmper jeres kampe
For at vinde nye stemmer
Låser vores døre
med sikkerhedskæder
Vi er mennesker som lever
ler og kæmper mens vi græder

I kan ikke slå os ihjel
I kan ikke slå os ihjel
I kan ikke slå os ihjel
vi er en del af jer selv

I kan sætte os i fængsel
og fjerne os fra verden
I kan sætte detektiver
til at følge vores færden -
I kan splitte alt med bomber
lægge hele verden øde
er det os eller er det jer selv
I er bange for at møde?

I kan ikke slå os ihjel
I kan ikke slå os ihjel
I kan ikke slå os ihjel
vi er en del af jer selv

Vi kunne spørge alle borgere:
Hvilket baggrunds-billede har du så på din mobil-telefon?
(Skal vi nu til at være bløde i bolden?)

Måske det er en international "Atomkraft - Nej tak!" bevægelse som der skal til?

Nå…….men afmagten præger tilsyneladende billedet. Det er vist den sørgelige kendsgerning.
Så det bliver nok slet ikke til noget med freden.
Alle tror vist at de kan klare det hele ved at snakke lidt med hinanden om det på Facebook, eller to minutter en dag i en enkelt mini-panel debat i TV2 News.

Sikke en lam indstilling!, siger jeg.
Så tag jer dog sammen! Lad ikke våben-fabrikkerne og efterretnings-tjenesterne styre planeten, det er da dumt! (Jeg tror at Eisenhower den gamle præsident I USA have ret I hans advarsel i hans afskedstale om ikke at lade det militær-industrielle kompleks styre det hele.)

Det er sjældent at jeg skriver noget som er politisk rettet. Men, når den direkte ligegyldighedens umoral og korruption præger billedet så kan man vel sige fra.
For, på dette her punkt synes fornuften på vores planet at være blevet erstattet af næsten global politisk sygelighed.
Et sted må man søge at hjælpe os og sige stop!
Og min samvittighed byder mig det.
Og så er det at jeg bliver sådan lidt social aktivist, I et par minutter

Tavs Pacificme længe leve. Tø-hø....
Men, Øøøøh, en sådan agenda varer måske ikke længe...kunne jeg tilføje...

_______
Jesuitterne siges at have opfundet 33 graders frimureriet. Og denne lære sige at have sine rødder i de Kristne korstoges tid mod saracenerne og muslimerne.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 10/16/2017 19:34 af Khidr7.

Sv: Tanker 10/16/2017 20:29 #161209

Fra udsynet af mit vindue, hvor jeg sidder behageligt og stadig nusser min ko klokke, må jeg bare erkende 2 ting:

Vedrørende atomkraften er der to sider af mønten (ligesom med alt andet i livet - Yin/Yang you know). For selvfølgelig har det skabt en masse ubalancer i naturen. Men omvendt virker det som om, at den katastrofale effekt, som en verdenskrig vil have, får verdens ledere til at mane til ro. Opfindelsen af atombomben kan netop være den ultimative konsekvens, der endegyldigt forhindrer verdenskrige. Kan man håbe Det bringer ihvertfald ikke uro i min ko klokke.

Hvad angår verdenseliten og hvordan de forvalter deres magt, kan jeg vel kun konstatere, at jeg uanset antallet af nyhedsudsendelser og youtube-videoer jeg har set, slet intet væsentligt ved, omkring det der bevæger sig omkring deres forhandlinger og beslutninger. Det vi kan følge med i, igennem mainstream- og undergrundsmedier er propfyldt med agendaer og røgslør. Det er ikke nødvendigvis en sygdom folk får, når de får magt. Det kan også være en grad af større indsigt, hvor de opdager, at verden er helt anderledes end de troede. End vi sidder her og tror. Der kan sagtensvære ganske fordrende grunde til at holde bestemte informationer væk fra befolkningen. Iøvrigt et emne jeg slet ikke gider berøre på en tekstbaseret platform, fordi det er for nuanceret til det sløve tovtrækkeri, der vil titte frem.

Men her hvor aftenen tager sin ende og en herlig arbejdsdag truer, vil jeg vække min ko klokke igen og banke den sidste gang glæde rundt i mit system, så morgendagen kan nydes i fulde drag.

Ko klokke meditation. I recommend!

Sv: Tanker 10/17/2017 16:43 #161213

• Khidr7
  • ER ONLINE
Liquid Blue:
"Men omvendt virker det som om, at den katastrofale effekt, som en verdenskrig vil have, får verdens ledere til at mane til ro. Opfindelsen af atombomben kan netop være den ultimative konsekvens, der endegyldigt forhindrer verdenskrige. Kan man håbe"

Morten Nymann:
Det vil sige, hvis store tykke-"Jesper" klassens skræk i folkeskolen tager sin hjemmelavede bombe med i skole, så vil det skabe mere stabilitet, hvis alle de andre børn også gør tilsvarende?
Jeg nægter at være enig i den tankegang Liquid Blue. Det svarer til så at sige at klokke i det, hvis man spørger mig.

Som om at der er færre mord og ulykker i USA, hvor næsten alle har en revolver i deres hjem.

Skulle det så virke mere afskrækkende på alle hvis alle lande havde atomvåben og atomkraftværker?
Nej tak siger jeg!

Liquid Blue:
"Hvad angår verdenseliten og hvordan de forvalter deres magt, kan jeg vel kun konstatere, at jeg uanset antallet af nyhedsudsendelser og youtube-videoer jeg har set, slet intet væsentligt ved, omkring det der bevæger sig omkring deres forhandlinger og beslutninger. Det vi kan følge med i, igennem mainstream- og undergrundsmedier er propfyldt med agendaer og røgslør. Det er ikke nødvendigvis en sygdom folk får, når de får magt. Det kan også være en grad af større indsigt, hvor de opdager, at verden er helt anderledes end de troede. End vi sidder her og tror. Der kan sagtensvære ganske fordrende grunde til at holde bestemte informationer væk fra befolkningen. "

Morten Nymann:
Så, det er ikke vigtigt at fjerne atomvåben og atomkraftværkerne? Jeg er målløs.
Det lyder sandelig besynderligt og ikke specielt åndsvidenskabeligt etisk.
Hvilken skjult grund kan der være til ikke så vidt muligt at fjerne alle atomvåben og alle atomkraftværkerne?
Jeg har svært ved at se det. Ikke en gang uenighed om det - kan være grund nok til det.

"Tænke, tænke, tænke."
"Tænk over det, tænk under det."
"Fordi et dyr er stort, så betyder det ikke at det ikke ønsker venlighed."
(Peter Plys.)

Liquid Blue:
Iøvrigt et emne jeg slet ikke gider berøre på en tekstbaseret platform, fordi det er for nuanceret til det sløve tovtrækkeri, der vil titte frem.

Morten Nymann:
Det synes for mig at være et udtryk for afmagt.
Har du slet ikke nogen tanker om at gøre noget for hele menneskeheden på dette område? Hvorfor ikke nævne hvad du vil gøre rent konstruktivt?

Er klokke-nusseri løsningen?

Og til de mange tavse læsere:
Hvordan føles det at være passiv mht. noget sådant?
Føles det godt og rart? Har du en samvittighed?

_______

Yak-okserne med deres klokker. Sikkert på vej til andagt i klosteret

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann

Sv: Tanker 10/17/2017 16:52 #161214

Du kan ikke fjerne atomvåbnene.

Du kan ikke fjerne atomkraftværkerne.

Du kan ikke sammenligne verdenssituationens våbenbalance og magtspændinger med håndvåben og mord iblandt individer i USA.

Og du fatter åbenbart ikke min hensigt, men gætter dig frem. Det orker jeg ikke engang at bokse med.

Du er helt væk, mester. Jeg hopper offline i et stykke tid. Hyg dig.
Sidste redigering: 10/17/2017 16:53 af Liquid Blue.

Sv: Tanker 10/17/2017 17:50 #161215

• inx
  • IKKE ONLINE
Jeg har en gang læst noget lignende der passer godt til diskussionen:

Den der kender så lidt til den menneskelige natur at vedkommende på vegne af lykken bestræber på at forandre alt andet udover ens egen tankegang, spilder med forgæves indsats hele sit liv.

Læn jer tilbage og lad de stærke egoer opføre verdens skuespil foran øjnene af jer. Der er kun én vej til en bedre verden. Vejen til sin egen indre ro og glæde.

Vh inx
Følgende bruger(e) synes godt om: Swedenborg

Sv: Tanker 10/17/2017 20:42 #161216

• msg83
  • IKKE ONLINE
Ok Morten jeg bider på, som en af de tavse læsere.
Jeg vil starte med at sige, at det er rart at se dig skrive noget uden 100 kildehenvisninger, men du mangler stadig at klarlægge din agenda.
Du spørger:
"Og til de mange tavse læsere:
Hvordan føles det at være passiv mht. noget sådant?
Føles det godt og rart? Har du en samvittighed?"

Jeg vil svare med et par modspørgsmål, jeg skal nok uddybe min holdning senere.
Føles det godt og rart at dømme andre?
Er det at være stilletiende altid et udtryk for accept?
Måske er det ikke alle der føler trang til at italesætte alt hvad der strider mod deres livsanskuelse, værdier og moral, måske er det vigtigt for dig?
I så fald, synes jeg du skal ligge kortene på bordet, og frasige dig alt hvad du ikke kan stå inde for. Og det du ikke tager afstand fra, vil da være noget du går ind for. Jeg har nogle titler til tråde du kan begynde med:
Krig? Nej tak!
Mord? Nej tak!
Voldtægt? Nej tak!
Overgreb? Nej tak!
Vold? Nej tak!
Terror? Nej tak!
Hungersnød? Nej tak!
Naturkatastrofer? Nej tak!

Det er alle emner som de fleste er enige om er noget skidt, men hvad nytter det at kæfte op om det?
Samfundet bliver mere og mere gennemsyret af at vi skal tage afstand. Hver gang der sker en terrorhandling, er verdens ledere ude og fordømme. Er det virkeligt nødvendigt at sige det højt, er det ikke implicit?
Vi ser det også i hverdagen, hvor folk bliver mere og mere indignerede over ting der ikke vedrører dem.
Misforstået hensyntagen og problemskaben hvor der ingen problemer er.
Nu er din kæphest atomkraft, hvor du så har fået det problem fra skal jeg ikke sig, men det virker på mig som om at du ville provokere og så var det et problem i din barndom, og så kan man da lige smide den på bordet, og vente på at der ingen reaktion er fra de tavse læsere. Om det virkeligt forholder sig sådan, kan du jo svare på.

Men hvad er din plan så Morten?
Hvad vil du gøre?
Det nytter som en skrædder i helvede at skrige din fordømmelse på et spirituelt forum!
Har du skrevet til regeringen? Jeg tror faktisk ikke at de er uenige, taget i betragtning at vi hverkan har atomkraft eller våben. Så vidt jeg ved er der vist heller ikke planer om det.
Hvad så? Vil du skrive til Trump og Putin, få dem i samråd og tale dem til fornuft?
Hvad så med lille Kim og de andre styrer som ikke anerkender konventionerne?
Flere sanktioner? Sanktioner der skubber befolkninger ud i yderligere hungersnød?

Faktum er at atomvåben og atomkraft eksisterer, det er noget lort! Men hvis der blot er en stat der ikke strækker våben, hvor er vi så henne? Så er vi tilbage ved tykke Kim, der tager en bombe med i skole.

Vi kan ikke gøre noget ved hvordan verden er i det materielle, og det er ikke sikkert at vi ser forbedringer i vores levetid og hvis det går helt ad helvede til er der ikke noget at arver for vores børnebørn. Det er de hårde realiteter, dem tror jeg faktisk at Liquid Blue er fuldt ud klar over og har accepteret at hans energi er bedre brugt andetsteds. Er du klar til at indse dem Morten?

Jeg indgår sjældendt i dialog med dig, fordi det ender i en monolog. Du virker ikke modtagelig for andres synspunkt, og du bruger dine ord som et våben. Du kridter slagmarken op og går i krig. Dine mure af tekst og insisteren på at dreje samtalen i en bestemt retning, trætter dine modstandere. Se, de vidste ikke at de skulle i kamp, og ender rundtossede med et, "jeg tror jeg trækker mig nu". For de ser at de er nytteløst at trænge ind, det er synd, for du har så meget viden og en ildhu jeg respekterer dybt. Jeg tror blot at du nogengange ville være bedre tjent med at møde folk i øjenhøjde og se om der er noget af de deler der kan berige dig.

Du ved jo godt at det hele er et stort rollespil, ikke sandt? Derfor er det måske mere tjeneligt at være noget for næsten, og møde verden uden agenda, for at se om ikke vi kan gøre livet lidt mere tåleligt for os alle, hver for sig og sammen.

Tilbage til dit udgangsspørgsmål, så er jeg ikke passiv og jeg har stor samvittighed. Jeg synes blot ikke at det er fordrene at spilde min energi hvor den ikke nytte gør. Jeg ser den hellere brug på mine nære, og dem der krydser min vej. Jeg kan ikke redde verden, men jeg kan da hjælpe min nabo med indkøbsposen, når hoften har set bedre dage.

Mvh
Morten
Følgende bruger(e) synes godt om: Liquid Blue, Swedenborg

Sv: Tanker 10/17/2017 21:11 #161217

Jeg tror uenigheden delvist, men ikke kun, handler om idealisme kontra pragmatisme.

Idealistisk set tror jeg, at de fleste er imod atomkraft. I hvert fald atombomber. Men sådan som jeg læser det, nogle skriver, så handler det om, at nogle ser pragmatisk på det og mener, at der er brug for en stor trussel for at sikre verdensfreden. En big Brother/storebror, der holder verden i et jerngreb for at sikre, at det ikke går amok. USA har så været denne big Brother siden 2. verdenskrig.

Jeg er nok egentlig mest enig med Khidr7 her. Jeg mener, at vi som mennesker har en pligt til at engagere os. Fordi hvis ingen tør råbe op eller gøre modstand imod det åbenlyst forkerte, så mener jeg at man et eller andet sted samtykker eller bliver kollaboratør. Hvis DU ser en kvinde blive voldtaget i en park og intet gør, så er DU selv medskyldig. Det er min opfattelse.

Omvendt kan det enkelte individ selvfølgelig ikke alene løse alle verdens problemer og dér kan jeg da godt følge, at hvis vi alle starter med os selv, så er det jo også et skridt i den rigtige retning. Jeg har det bare som menneske sådan, at jeg ikke kan og vil se gennem fingre med alverdens uretfærdigheder. Jovist kan jeg da også få det godt med min samvittighed, når jeg hjælper Erna på 88 over vejen. Men selv føler jeg også et behov for at engagere mig bredere. Mere overordnet. Det hænger bl.a. sammen med mit generelle livssyn, som er, at vi alle er store og unikke. Og at vi alle kan gøre en forskel. Hvis vi prøver og tror på det. Jeg køber ikke rigtigt den der undskyldning med, at vi bare er små og ikke kan gøre noget i denne store farlige verden. Jeg anser mig som lige så stor som Trump eller Putin. Og jeg anser alle andre individer for at være lige så store som Trump, Putin eller Paven! Fordi jeg mener, at det er en farlig holdning at lade Trump, Putin eller Paven styre verden for os. Derfor skal vi tage magten i egne hænder og insistere på at være herrer over eget liv. Jeg accepterer ikke, at Paven f.eks. har mere magt end jeg eller du eller alle andre! Jeg accepterer ikke den hierarkiske opbygning vi har i denne verden. Derfor ser jeg mig forpligtet til som individ at ytre mig og at kæmpe for det, JEG tror på. Jeg har lige så meget ret til at hjælpe verden på vej, som Trump, Putin, Lars Løkke, Dronning Margrethe eller Paven har det. Jeg anser ikke dem for vigtigere personer end mig! Ligesom jeg anser alle andre normale mennesker for at være lige så vigtige som Paven eller Dronningen. Hvorfor accepterer vi mennesker denne hierarkiske opbygning, hvor vi afgiver magten til nogle få personer? Jeg accepterer det i hvert fald ikke. Derfor vil jeg til hver en tid tiltale Dronningen med DU og DIG, fordi jeg ikke anerkender, at hun er mere værd en mig eller alle andre. Derfor skal hun selvfølgelig heller ikke tiltales med større respekt og underdanighed end hr. Jensen på gaden!

Men nej, man kan da ikke tvinge folk til at engagere sig bredt og vidt, hvis de ikke har overskuddet til det. Det kan man selvfølgelig blive nødt til at acceptere. Omvendt bliver jeg også frustreret, når jeg ser nutidens generation, som i mine øjne er utroligt apatisk. Tænk på tidligere generationer. 68-generationen f.eks. Hippierne. Bz´erne o.s.v. I det mindste engagerede de sig og brændte for en større sag. I dag er de fleste danskere tilfredse med at hygge sig foran skærmen og se Vild med Dans og Matador. Og så kan verden for den sags skyld være i brand og millioner kan ligge og dø rundt omkring i verden. Men bare folk har kaffen, fjernbetjeningen og selv har det hyggeligt, så gider man ikke engagere sig. Jeg må indrømme, at jeg også finder den holdning lidt trist.

Selv er jeg meget engageret. Men jeg må også indrømme, at jeg til tider tænker: Hvad hulen nytter det? Når 99% bare siger NÅ? og er totalt passive og apatiske, så er det fristende for mig også bare at sige NÅ? HVAD RAGER DET DOG MIG, OM DER BLIVER ATOMKRIG OG ALLE AMERIKANERE ELLER NORDKOREANERE DØR? Fordi det er ret frustrerende hele tiden at prøve at råbe folk op, når man bare bliver ignoreret eller får et overbærende skuldertræk. Man føler nogle gange at det er som at tale til en mur. Så nogle gange tænker jeg, at jeg da også bare burde være egoistisk og se at få en masse god sex, manipulere lidt med mine medmennesker til at komme fremad, få et højtlønnet job og bare tænke på mig selv. For sådan lever 99% af danskerne jo. Totalt materialistisk og egocentrisk liv, hvor man bare tænker på at mele sin egen kage fremfor at tænke på helheden.

Men det er så stadig op til den enkelte, hvor man vil investere sine kræfter. Hvis man mener at man bedre kan gøre en forskel i sit lokale intime miljø, er det jo ens eget valg. Selv har jeg et bredere perspektiv. Men det hænger måske sammen med, at jeg ikke er gift og har børn. Så har jeg ikke nogen nærmeste familie at engagere mig for. Så derfor ser jeg mere bredt. Har man en stor familie, er det måske sværere at finde overskuddet til at være noget for andre end sine nærmeste.
Sidste redigering: 10/17/2017 21:28 af vidaenmarte.

Sv: Tanker 10/18/2017 05:05 #161218

Krig, drab og ødelæggelse mangler ikke "spalteplads" - Det gør Inx`es budskab.

Verden vil altid være fyldt med kræfter, som er for og imod.

There is a saying - Become the change you want to see in this world.

Well, you dont even have to become a change of anything.

Just experience, what "YOU" are.
Følgende bruger(e) synes godt om: inx

Sv: Tanker 10/18/2017 10:28 #161219

• Erik
  • IKKE ONLINE
Har jeg en samvittighed ? Jo, det mener jeg nok jeg har, men jeg har så meget andet som for eksempel omstillingsparathed, nysgerrighed og vedholdenhed, måske underbygget af mine oplevelser og erfaring gennem 50erne, 60erne og senere.

Blandt andet lærte jeg at hver gang jeg pegede på nogen var der 3 fingre der vendte tilbage til mig selv!

Jeg er af den opfattelse at næsten alle mennesker søger det samme, nemlig at overleve på bedste måde, hvordan vi gør det og udfra hver enkelts indre følelses, holdnings og etiske erfaring og indsigt søger vi denne tilstand af overlevelse.

Nogle har svært ved at omstille sig eller gå nye veje eller holder krampagtigt fast i en eller anden af personlighedens engang vedtagne sandheder, sådan er vi alle forskellige og sådan har vi hver især vor egen måde at takle en farlig verden på.

Jeg blev født under verdenskrigen (den anden selv om mine børn hårdnakket påstår at det må have været den første), voksede op under den "kolde krig" og var med hele vejen gennem "Hippie-tiden", det har givet en del erfaring med hensyn til udvikling og reaktioner, ikke blot i de nære relationer men også i større sammenhænge.

En af de ting der fulgte med et opgør med en gammel tids holdninger, religioner og verdensforståelse er en dybere erkendelse af at alt følger en overordnet plan, at alt er processer i et overordnet forløb, ikke blot for den enkelte men for enhver gruppering, ethvert land, ethvert kontinent, planet og så videre.

Hvem er det "tavse flertal" andet end en talemåde der i en kort tid kan "helliggøre" os selv, dejligt neutralt kan vi placere os selv i en fordelagtig position, eller sådan kan det måske føles hvis behovet er til stede.

Når jeg ser henover den tid jeg har levet (samt en del tidligere liv) må jeg konstatere at der er sket en enorm udvikling på nogle af de områder hvor der foregår et større og større arbejde som desuden foregår mere og mere bevidst, hvad der engang for mit eget vedkommende blot var en vag fornemmelse er nu en konkret viden oftere og oftere møder jeg mennesker der oplever det samme og endnu flere der begynder at stille spørgsmål omkring deres egne oplevelser.

"Det tavse flertal" indeholder ikke blot mennesker der har nok at gøre med at få en hverdag til at fungere eller af andre årsager ikke har lyst til at ytre sig offentligt, det dækker blandt andet over de efterhånden mange mennesker der har forstået at skal vi ændre verden må vi starte med os selv og lytte før vi dømmer, at forstå andre før vi kan forstå os selv.

Vi kan ændre meget i den fysiske verden og det bliver der brugt meget tid og mange resurser på, men hvor sker de langsigtede virkninger i menneskers ageren og holdninger, ikke i den fysiske verden det er kun virkningen, de sker på helt andre "bevidsthedsplaner" og her er mange mennesker engageret som måske bliver opfattet fejlagtigt som "tavse" hvad det så ellers dækker.

Talemåden: Ikke af verden men i verden, kan måske rumme en af årsagerne til at mange mennesker distancerer sig fra demonstrationer og mange af de tiltag "De ikke tavse" foretager sig.

Ps. Sæt venligst selv kommaerne

Ønsket om en god dag til alle
Erik
Sidste redigering: 10/18/2017 10:31 af Erik.
Følgende bruger(e) synes godt om: inx

Sv: Tanker 10/19/2017 20:26 #161222

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej alle læsere

Mine opfattelser er:

Interessante tanker som fremsættes i tråden. Og spørgsmål.
Indre ro er bestemt meget vigtigt som grundlag for fred for menneskeheden, synes jeg. Det er jeg helt enig I ud fra denne betragtning.

Msg83, du får et noget længere svar en andre, fordi du spørger meget og skrev meget.

Msg83:
“Føles det godt og rart at dømme andre?
Er det at være stilletiende altid et udtryk for accept?”

Morten Nymann:
Ja, det føles godt og rart at søge at provokere min medmennesker til at fjerne ondskaben på planeten, Og fjerne alle atomvåben. Det føles rart.
Men, det betyder ikke at – min hensigt – er at dømme andre med det jeg siger.
Hvis mit medmenneske ønsker at opfatte det jeg siger negativt og lade sig selv såre, er det så min fejl?
“If the shoe fits”, som man siger. Og hvis skoen ikke passer, så er der vel ikke noget problem.

Msg83:
“Krig? Nej tak! “….osv., osv.

Morten Nymann:
Rigtig godt! Men, hvorfor glemme at tilføje: Atomvåben, nej tak! Og Atomkraft, nej tak! - og gøre det med lige så stor ihærdighed? Og – vigtigt komme med konstruktive forslag til at forbedre den nuværende dødvande af tavshed og endda ligegyldighed mens planeten dagligt gøres mere og mere tilsølet I radioaktiv stråling.

Msg83:
“Det er alle emner som de fleste er enige om er noget skidt, men hvad nytter det at kæfte op om det?
Samfundet bliver mere og mere gennemsyret af at vi skal tage afstand. Hver gang der sker en terrorhandling, er verdens ledere ude og fordømme. Er det virkeligt nødvendigt at sige det højt, er det ikke implicit?”

Morten Nymann:
Jeg kunne spørge om den forening jeg omtalte ved henvisning I et link - Organisationen til Oplysning om Atomkraft - ( Atomkraft? - Nej Tak) om den ikke havde en ret stor succes og megen nytte?
Kom ikke at sig at Martin Luther King jr. og hans mange venner ikke have succes med deres borgerrettigheds-bevægelse!!!

Jeg tror at du giver mig ret I at det kan betale sig at protestere imod ondskab og nedrigheder.

For at der kan ske noget er der nødt til at være nogen som råber op eller siger noget højt.
(Tænk på børnehistorien Kejserens Nye Klæder og den lille drang som sagde: Jamen, han har jo slet ikke noget tøj på. Kejserens Nye Klæder. - Skal uskrevne sære samfunds-normer og forstilt tåbelig adfærd stoppe os alle I at opføre os som mennesker og ikke som vilde dyriske bæster?)

Msg83:
“Men hvad er din plan så Morten?
Hvad vil du gøre?”

Morten Nymann:
1. Vi (alle mennesker) kunne jo da hjælpe hinanden med hvad vi eventuelt kunne gøre. Og jeg anser bestemt en del af jer her på forummet for at være ret så viise mennesker, så I kan sikkert let komme med endnu bedre ideer. Hvorfor ellers stille spørgsmålet?
2. Man kunne starte en bevægelse imod Atomvåben og imod Atomkraft på hele kloden. Eller forbedre allerede eksisterende bevægelsers måder at arbejde sammen på, og måder at virke på.
Nogen skal jo være de første til at afmontere hele skidtet I deres eget land. Og hov! Andre lande har jo allerede gjort det. (Risø-værket bør vel også lukke ned.) Vi mangler blot de som har skidtet at de fjerner det helt. Al logisk siger at det ikke kan var ved.
3. Man kunne igangsætte en underskrifts-indsamling I Danmark og andre lande. Både (A) med henblik på at danske politikere tydeligt meget mere op-prioriterer – DERES YDRE OFFICIELLE VÆGTLÆGNING – af fjernelsen af Atomvåben og Atomkraft på hele kloden. Og ned-prioriterer andre meget mere ligegyldige politiske områder. Og ( med henblik på at få andre andre lande til også at gøre det samme.
4. Sende breve til folketings-politikere og også til politikere I EU generelt. EU har jo en udenrigsminister I dag. Den slags har vist sig at virke. Men, det er bedst når mange er med og skriver under. --- Hvis vi kan få nogle af de mere kendte skuespillere, musikere, videnskabsfolk, og komikere med, så sker der noget.
5. At alliere sig med allerede eksisterende bevægelser. Tage fat I journalisternes samvittighed; dvs hvis de har en.
6. Der er flere muligheder, De ovennævnte er nogle af de mere kendte og centrale. Jeg bryder mig f.eks. personligt ikke selv om Greenpeace metoder generelt – selv om nogle af dem kan være gode.

Fokus er på alle lande ligeligt. Alle lande og mennesker har jo da et ansvar!
Du spurgte og jeg svarer. Dine spørgsmål forårsager jo et længere svar. Jeg håber ikke at du beklager dig over dette.

Msg83:
“Jeg indgår sjældendt i dialog med dig, fordi det ender i en monolog.”

Morten Nymann:
Et forslag: Så kan du f.eks. lade være med at stille mig spørgsmål.
Man kan se Elefanten fra mange sider, ikke sandt?
Jeg har ikke modstandere, kun medmennesker. Jeg håber, at du vil respektere mine hensigter og bestræbe dig på en konstruktiv dialog.

Msg83:
Tilbage til dit udgangsspørgsmål, så er jeg ikke passiv og jeg har stor samvittighed.

Morten Nymann:
Spændende. Jeg glæder mig til at menneskeheden opdager det og at du måske vil fortælle os noget mere om hvad det indebærer at have en så stor samvittighed.

Men, Bodhisattva-vejen bør vi vel ikke glemme?
Alt dette var blot mine påstande, ideer og spørgsmål i søgen efter at hjælpe medfølelsen på vej.

(OBS:Jeg beklager det lange svar på spørgsmålene.)
Se den næste post med Eisenhowers tale om punktet om det Militær-Industrielle-Kompleks.

De hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 10/19/2017 20:34 af Khidr7.

Sv: Tanker 10/19/2017 20:43 #161223

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej alle læsere

Mine opfattelser er:

Interessante tanker som fremsættes i tråden. Og spørgsmål.

Inx:
“Der er kun én vej til en bedre verden. Vejen til sin egen indre ro og glæde. “

Morten Nymann:
Indre ro er bestemt meget vigtigt som grundlag for fred for menneskeheden, synes jeg. Det er jeg helt enig I ud fra denne betragtning.
Men, Pratyeka-Buddhisme, at søge selvisk at frelse sig selv ude at gå ud at hjælpe sine medmennesker er ikke godt. Bodhisattva-vejen må i sidste instans følges for at gå hele vejen. Bodhisattva-vejen er den centrale, da den kobler begge veje ind til en syntese. Dvs. både at søge indre ro, og at hjælpe ens medmennesker. Noget alle gør efter bedste evne. Sådan ser jeg verden. Og jeg er ikke den eneste. Mange Buddhister gør det også.

Til Vidaenmarte:
Jeg er bare rigtig meget enig I næsten alt du skrev. Mange tak for dine ord"

Til Swedenborg:
Ja, denne verden vil altid være fyldt med kræfter for og imod. Jeg er enig I dette!
Det er derfor at denne verden bør forandres og vi som mennesker bør transforme os I vores bevidstheder. Og det sker netop ikke uden at vi kommunikerer med hinanden. Og ikke ved at foretage sig ingenting.

Til Erik:
Det er længe siden. Godt at se, at du stadig er “hernede”. Smil.
Erik: “Talemåden: Ikke af verden men i verden, kan måske rumme en af årsagerne til at mange mennesker distancerer sig fra demonstrationer og mange af de tiltag "De ikke tavse" foretager sig.”

Jeg synes godt om disse ord.
Men, Bodhisattva-vejen bør vi vel ikke glemme Erik? At hjælpe sine medmennesker og hjælpe menneskeheden?

_______

Eisenhower warns Americans of the military industrial complex.
(Andre dele af talen er ikke mit fokus.)

Jeg mener at Eisenhower ramte meget centralt med sine udtalelser om dette kompleks. Det findes desværre i dag og har en alt for stor indflydelse.
Alt for mange folk og især journalister og politikere folk synes blot at ignorere og glemme at det stadig er et problem. Ikke kun I USA, men I en god række lande.
Men, den enkelte bør selvfølgelig afgøre med sig selv hvor vedkommende har sin samvittighed.

Lad samvittigheden tale.

De hjerteligste hilsner
Morten Nymann