Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Tanker
(1 viser) (1) Gæst

EMNE: Tanker

Sv: Tanker 11/13/2017 21:39 #161363

• Erik
  • ER ONLINE
Hej Morten

Jeg forsøgte at være ærlig og fortælle hvad jeg mente og oplever, men læs lige dit eget skriv igen og fortæl hvor kærligheden skinner i gennem, for mig ligner det den gamle kirkelige "kærlighed", nuvel det har vi jo prøvet før, så intet nyt under solen her.

Med hensyn til min viden omkring moderne teknologi, kunstig intelligens, strålevåben og så videre, som du er så rar at anfægte, så er det naturlige emner for mig med en computernørd eller to i huset som er på forkant med udviklingen og farerne der er forbundet hermed, selve tankegangen bag de krigeriske elementer i verden har jeg også snuset lidt til gennem 30 års militær træning, nævnt i al beskedenhed forståes

Måske er det en af grundene til at jeg er dybt optaget af nye tanker.

Med hensyn til at gå til kilden, så er vi vist lidt uenige om hvor og hvad kilden er og det er ok for mig.

Med hensyn til kærlighed og hjertelighed, så er det noget mærkeligt noget, jo mindre man forstår jo mere må man understrege det.

Indenfor det der hedder "Indre arbejde" er der et godt lille stykke værktøj der går ud på at mærke efter hvor vi svarer fra når vi kommuniker med andre, over hjertet eller under hjertet, der er kærlighed og irritation til forskel.

Dette er skrevet for at hjælpe os begge og de der måske kan få noget ud af det.

Kh.Erik
Følgende bruger(e) synes godt om: msg83, Swedenborg

Sv: Tanker 11/14/2017 18:25 #161367

• Khidr7
  • IKKE ONLINE
Hej Erik

Mine opfattelser er:

Jeg vil hjertelig gerne afvente om du vælger at uddybe dine personlige bemærkninger imod mig. Og om du vil kommunikere konstruktivt.

Det kunne være interessant hvis du vil uddybe din "beskedne" eller store viden om hvor langt menneskeheden er nået med Kunstig Intelligens her på forummet. Men jeg har som nævnt mine tvivl om at du vil gøre det.

Set fra et niveau eller flere niveauer af bevidsthed:
Alle tanker er på et dybere niveau det vi kan kalde guddommelige tanker. Men, vi menneskers hensigter er ikke altid guddommelige. Og det er vigtigt. Hvem der afgør hvad der er sandt eller ikke sandt kan vi spørge om, og måske vi får et svar. Men, det er ikke altid at flertallet har ret fordi det tror at flertallet er vigtigt. Med andre ord: Det er altid rart at være med på vinderholdet, men det er sommetider den gale vej man går. Sådan ser jeg på det.

Det nogle kalder nye tanker, kalder vi andre blot tanker. Uanset om tanker er gamle, nye, eller nutidige, så fungerer de på samme plan eller niveau - dvs. på niveauet for tanker i tid og rum. Når vi mennesker transcenderer tid og rum, så ser vi tankerne "oppe" fra. Og så findes der ikke så mange nye tanker, relativt betragtet. Det hele "er" bare. (Sådan ser jeg på det. Jeg håber ikke at dette er vanskeligt af forstå for de af jer som læser det.)

Ingen mennesker er identiske, eller i det mindste næsten ingen i denne tid. Derfor er det naturligt eller logisk at vi som forskellige mennesker i denne tid er lidt uenige om hvad kilden er. Vi kan kun i glad hjertelighed håbe, at dette forhold ikke forstyrrer lyspakkerne.

Maya og illusioner kan som jeg ser det forhindre den enkelte i at se hvor energierne kommer fra. Om det er fra hjertet eller ikke. Den ene er altid klogere end den anden. Bedrevidenhed er en svær test for mange at bestå. Den foregår på flere niveauer. Det som hjælper den ene, hjælper ikke den anden. Det gode er at evolutionen indebærer fremskridt. Livet er en lære. Men, andre mener måske noget andet.

Blandt de åndeligt søgende efter sandheden og de nyreligiøse findes der ofte det vi kalder
A. snerrere og B. tilbedere eller tiljublere. Begge grupper er som regel endnu ikke brugbare for dybere åndeligt arbejde. Det som de ønsker kan de finde i mange nyreligiøse grupper. En tredje gruppe er de som virkelig ønsker at lære visdom og samtidig virkelig ønsker at give andre, de kan måske være egnede for dybere åndeligt arbejde.

Mange siger at de ønsker at lære. Men når man ser dybere efter, så ønsker de at lære på den måde de har bestemt er den rigtige og bedste, også selv om det ikke er den rigtige og bedste måde.
Det som folk åndeligt set har behov for, er ofte ikke det samme som det som de selv mener er det vigtigste at prioritere. Når det er det samme, så er det jo bare dejligt og glædeligt.

Det som opleves som sandt nu er det ikke altid i morgen eller om et par år. Det som vægtlægges i nogle dage vægtlægges ikke om nogle måneder eller om nogle år. Visdom og fakta er flygtige størrelser fordi der findes mange bevidstheds-niveauer. Viise mennesker søger at undgå at spilde tiden.

Det er ikke logisk at være emotionel. Så hvorfor skulle vi være irritable?
Når vi tænker efter så synes meget få af vore medmennesker af være irriteret i lang tid. Her kan der ligge en vigtig ledetråd til dybere åndeligt indsigt.

Sådan ser jeg alt det ovennævnte på et niveau af bevidsthed.
Alt det hele er blot mine opfattelser. Jeg håber, at de kan bruges til noget konstruktivt og hjerteligt.

_______

Fuglen og ægget
http://www.global-theosophy.net/FUGLEN.php

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 11/14/2017 18:39 af Khidr7.

Sv: Tanker 11/14/2017 19:41 #161369

• Erik
  • ER ONLINE
Hej Morten

Med hensyn til at kommunikere konstruktivt har jeg ikke den store tiltro til at det kan lade sig gøre, det er modbevist mange gange før og jeg vælger efter dine sidste skriverier stille og roligt fra.

Med hensyn til at uddybe min "beskedne" eller store viden omkring kunstig intelligens syntes jeg det er noget underligt at bringe på bane med mindre du har en dagsorden jeg ikke kan gennemskue, det kan ikke være selve emnet du er interreseret i al den stund der findes så meget viden på nettet som kan slåes op på et øjeblik, så tænker du i etiske baner er det nærmeste jeg kan komme på, det åbne brev til FN fra august 2017 om at forbyde udviklingen af forskellige kunstigt intelligente våbensystemer, her ligger et nødvendigt problem at løse, det kan jeg kun være enig i.

På den anden side er der mange mange sider af vort liv hvor kunstig intelligente maskiner vil være en stor hjælp til menneskeheden og en forudsætning for en udvikling til glæde for alle.

En af de store risici er menneskets udvikling af algoritmer, eller rettere fejlbehæftede algoritmer, jeg tror ikke på at en maskine vil kunne opfange en sådan fejl.

Jeg har helt bevidst valgt hvor min force ligger indenfor disse spørgsmål i forhold til hvor jeg kan bidrage og ønsker at bidrage.

Med hensyn til en konstruktiv debat heromkring viser den udveksling vi allerede har foretaget, at det vil være spil af både din og min tid hvilket kun vil have underholdningsmæssig værdi for et fåtal hvorfor jeg vælger at stoppe her.

Kh.Erik

Sv: Tanker 11/14/2017 20:03 #161370

• Khidr7
  • IKKE ONLINE
Swedenborg skrev: Opbyggende og hjerteligt
Sikke da hjerteligt dit tonefald kan være Erik.
Sidste redigering: 11/14/2017 20:04 af Khidr7.

Sv: Tanker 11/15/2017 10:45 #161371

Hvad er der galt med alle de andre?

Svaret er: Mig

Man bliver simpelthen nød til at føle modstand imod noget, uden modstand - Intet Mig, intet Ego, intet Jeg.

Forstil dig tilstanden af ingen/intet modstand.

Hvad er du/jeg så?

Intet der burde have været anderledes i fortiden.

Intet der bør være anderledes i fremtiden.

Hvem er du, uden modstanden?

Er Jeg så Mig?

Er Du Dig?

Sv: Tanker 11/15/2017 11:27 #161373

• Erik
  • ER ONLINE
Enhver aktion bevirker en reaktion, det er bevægelse der skaber og, udvikler og oplader, river ned og genopbygger.

I centrum er balance mellem alt, alt er og intet er bortset fra en ubeskrivelig ro og væren, følelsen af at "Alt er såre godt" som Martinus skrev.

Hvem er jeg så? Både jeg, dig og alt!

Måske derfor det er så vigtigt at vælge sine "kampe" med omhu og spørge sig selv: Giver det mening?

Sv: Tanker 11/15/2017 11:30 #161374

• Abel
  • IKKE ONLINE
Er der noget galt med modstand? Er det ikke den der skaber energi?

En tilstand af ingen/intet modstand er = termisk ligevægt = maksimal entropi = varmedød.

Hvad er jeg så? Ingenting.

Sv: Tanker 11/15/2017 11:45 #161375

• Abel
  • IKKE ONLINE
Vi kan ganske vist dø af energiudladninger. Især hvis vi behandler dem skødesløs kan det gå rigtig stærkt.

Sv: Tanker 11/15/2017 12:05 #161376

Hvad angår din, Erik, den grundlæggende fare, jeg kan, er kun én ting. Din hund (hvis det er her på billedet) er et kræftvirus med hund.

Erik skrev:
Enhver aktion bevirker en reaktion, det er bevægelse der skaber og, udvikler og oplader, river ned og genopbygger.

I centrum er balance mellem alt, alt er og intet er bortset fra en ubeskrivelig ro og væren, følelsen af at "Alt er såre godt" som Martinus skrev.

Hvem er jeg så? Både jeg, dig og alt!

Måske derfor det er så vigtigt at vælge sine "kampe" med omhu og spørge sig selv: Giver det mening?
Vedhæftninger:
Sidste redigering: 11/15/2017 12:11 af Kurtgustav.

Sv: Tanker 11/15/2017 12:56 #161377

Abel<3

Hvad erfarer: Ingenting?

Sv: Tanker 11/15/2017 13:50 #161378

• Abel
  • IKKE ONLINE
Kære Sweden.
Det kommer jo an på hvordan vi bruger definitionen; "ingenting".
Hvis et barn spørges om, det har været igang med at lave noget, der overfor barnet er defineret som forbudt, har barnet muligvis erfaret, at det har klaret frisag ved at benævne det forbudte som; ingenting, det må vel siges at indebære en udpræget mangel på konsekvens, der skete jo ingenting erfarede barnet.

Det absolutte ingenting, kan ingenting erfare da energien har nået det absolutte entropiske nulpunkt.

En videnskabelig antagelse ganske vist der har været givet anledning til en del strid, og i den forbindelse tillader jeg mig, at mene at det ret ofte fremhævede synspunkt fremdraget herinde om, at >sand Religion skal være videnskabelig for at være sand,< absolut må være en sandhed med modifikationer. Ellers er videnskaben ligeså stillestående som dogmatisk opfattelse af religiøse skrifter.

Sv: Tanker 11/15/2017 16:06 #161379

• Erik
  • ER ONLINE
Hej Karlgustav

Øh....Hvad mener du? Hund, kræftsvulst og gammel (senil?) mand, jeg fatter intet Vil du være sød at forklare...

Men kan ikke lade være med at nævne, at blandt andet hundene af i dag, er menneskene der skal overtage "tomrummet" efter os på udviklingens spiral, når vi tager det næste trin op, så derfor søger så mange dyr mennesker og mennesker dyr.

Kh.Erik

Sv: Tanker 11/15/2017 16:20 #161380

• Erik
  • ER ONLINE
Hej Abel

Der er bestemt ikke noget galt med modstand, snarere tværtimod, modstanden er det perfekte udviklingsværktøj og også en af de ting der lidt efter lidt lærer os hvor og i forhold til hvad vi kan/vil bruge vor energi på.

Det absolutte ingenting tror jeg ikke findes, det jeg har erfaret er at når der ingenting sker, så sker der en masse ovenunder, nedenunder eller ved siden af, så ret beset er ingenting måske der hvor aktiviteten er ude af vort oplevelsesfelt/synsfelt.

Kh.Erik
Følgende bruger(e) synes godt om: Swedenborg

Sv: Tanker 11/15/2017 20:57 #161381

• Abel
  • IKKE ONLINE
Hej Erik.
Jeg er ganske enig. Lærdommen om hvor vi skal sætte ind bedst muligt, er af afgørende betydning for hvordan energien bruges, ellers køres vi måske træt før målet er nået.

Med hensyn til maksimal entropi håber jeg at din tro holder stik.
Håber ikke universet er så lukket et system, at det er dømt til at følge termodynamikkens love, for da synes jeg nok ikke, at alt er såre godt.
En termisk ligevægt hvor selv Kali er blevet til intet, er ikke såre godt, det er faktisk noget skidt - tror jeg.

Sv: Tanker 11/16/2017 08:55 #161382

• Erik
  • ER ONLINE
Hej Abel

Jeg plejer at anskue min energi på den måde at når jeg står op om morgenen har jeg 100 % energi til rådighed, mit valg er så hvad jeg vil satse på, hvad giver mening på den korte og lange bane, men lige så meget er spørgsmålet hvad får andre ud af det, nogle ting/mennesker giver energi igen eller giver energi til endnu andre, så koster det reelt ingen energi, andre ting/mennesker æder energi uden at give noget tilbage eller deler videre, men beholder energien for sig selv af forskellige årsager, det ser jeg som en dårlig investering.
Nogle mennesker har brug for kontroldramaer fordi det giver dem mulighed for at dræne andre for energi da de ikke selv er i stand til at bygge deres egen energi op, de mennesker ser jeg som områder jeg ikke vil trækkes ind i og gemmer energien til der hvor jeg vælger, koldt og kynisk måske i nogles øjne men det giver overskud til de og det der bygger op og udvikler.

Jeg mener bestemt ikke at universet er et lukket system, jeg har et billede af et centrum hvor der sker en vekselvirkning mellem udånding og indånding, det er en vekselvirkning der virker overalt hvor jeg eller kigger hen.
Men her hvor vi oplever fra kan man nærmest sammenligne med et akvarie i en stue i en lejlighed i et stort boligkompleks og så videre.
Fiskene her oplever sikkert akvariet som verden omgivet af en verden der nok er nærmest uforståelig, en gang i mellem kommer "gud" ind i verden og sørger for mad og andre uforståelige ting.
At der findes noget udenfor stuen eller uden for lejligheden er ren utopi.

Kh.Erik

Sv: Tanker 11/16/2017 20:43 #161386

♪♫♬ Energislugerne mangler bare lidt Thøger Dixgaard på repeat, indtil den går rent ind ♬♫♪

Sv: Tanker 11/17/2017 10:55 #161389

Hey Liquid Blue: Lækkert beat
Følgende bruger(e) synes godt om: Liquid Blue

Sv: Tanker 11/17/2017 12:09 #161390

/Erik & Abel

Apropos energi, så føles I to, lidt ligesom et ivrigt slædespand, der forlængst er forsvundet i horisontlinjen bag de snedækkede bjerge

Tak for Pote-Spor

Sådan et frostklart landskab, det taler sit helt eget sprog.

Kan vi blive enige om, at der er forskel på at opleve et festfyrværkeri og en stille frostklar vinter stjernenat?

Begge er STORSLÅENDE - Men taler til "noget" forskelligt i os.

Nogle gange så sker det, at spiritualitet forveksles med tilstanden, at være på jagt efter et festfyrværkeri.

Alt der ikke hyler, piber, funkler, knalder og brager hæmningsløst underholdende på nattehimlen, forkastes derfor.

Vinternattens frostklare stilhed, den skriger os ikke ind i kraniet.

Den er subtil.

Tålmodig.

Afventende.

(Forsættes senere)...

Sv: Tanker 11/17/2017 12:44 #161391

/Erik & Abel

Undskyld de korte og manglende skriv.

Vi må skrives på et senere tidspunkt.

KH. Swe

Sv: Tanker 11/17/2017 19:06 #161396

• Khidr7
  • IKKE ONLINE
Interessant nok fik jeg følgende link i min indbakke i dag fra en ven i udlandet. Og vi havde ikke talt om udtrykket det Absolutte i lange tider. Og hans info var blot en af flere emails i en serie. Tilfældigt? Jeg tror det ikke. Min ven er god til ikke-dualisme og Buddhismens lære.

Absolute - (H. P. Blavatsky)
http://theosophy.wiki/w-en/index.php?title=Absolute

________

Jeg tilføjer det følgende nedenfor...

H. P. Blavatsky refererede ofte til den lærde forfatter om østen Samuel Beal.
Her er Hjerte Doktrinen (den korte udgave) som H. P. Blavatsky omtaler i den Hemmelige Lære eller andre steder i hendes tekster.

Hjerte Doktrinen - Heart Sutra (Sanskrit Prajna-Paramita-Hrdaya), år 1885
prajnaparamitahrdaya.wordpress.com/2017/...anslation-beal-1885/

Dette er en gammel udgave, men de nyere oversættelser til Engelsk er i mine øjne klart dårligere mht. at fremlægge tidløs visdom i denne forbindelse. Denne oversættelse af Samul Beal er den bedste jeg har set på Engelsk af den korte udgave af Hjerte Doktrinen fra østen. Og selv den oversættelse synes mangelfuld, med mindre man kan læse dybt mellem linjerne. Men, det er blot mine tanker.

Og Hjerte Doktrinen stammer fra Ngarjuna's skrifter hvor den findes i en dybere udgave.
Og Nagarjuna fik hans lære fra Nagaerne siges det. Nagaerne levede i Kashmir og omegn i gamle dage. Dette er anerkendt af historikere i dag selv om der ikke findes meget info på Internettet om det.

Jeg håber, at det Engelske går nogenlunde an.

De hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 11/17/2017 19:08 af Khidr7.

Sv: Tanker 11/17/2017 21:38 #161397

Personligt, så synes jeg at afdøde menneskers visdom er uinteressant, hvis budbringeren ikke bærer en forstået substans med, men blot refererer til nogen, som ikke er her mere. Men måske er det bare mig. Jeg synes ihvertfald at jeg vil melde ud, at det der Blavatsky behøver du ikke at linke herinde for min skyld. Men hvis andre finder interesse og kan få noget ud af det, så er det jo ganske fint. Er der egentlig det?
Sidste redigering: 11/17/2017 21:40 af Liquid Blue.

Sv: Tanker 11/17/2017 23:00 #161398

• RJ92
  • IKKE ONLINE
Ja, jeg interesserer mig for Mortens skriverier og links. Vi har nok den samme forkærlighed for Theosofisk historie og jeg ser ikke de "afdødes" visdom, som mindre relevant blot fordi de er afdøde.
Men det er selvfølgelig forskelligt hvilke interesser og hvilken tilgang vi har i forhold til det åndelige, og det kan jeg læse giver nogle gnidninger her på forummet.
Det er jo ærgerligt at vi ikke kan lære af hinanden gensidigt, men det er måske netop lektien der skal læres?
Følgende bruger(e) synes godt om: Khidr7, Liquid Blue

Sv: Tanker 11/17/2017 23:07 #161399

Super RJ. Jeg var bare i tvivl.
Følgende bruger(e) synes godt om: RJ92

Sv: Tanker 11/17/2017 23:50 #161400

Hvad er det egentlig jeg skal lære af Morten herinde? Jeg kan ikke rigtig se det ihvertfald. Omvendt, så kunne det jo være helt anderledes ude i det virkelige liv. Men der sker jo aldrig rigtig noget konkret, når nogle vover sig ud i at samle folk.

Skulle jeg kigge på den samling af mennesker vi har herinde, som i et eventyr (min gode gamle Dungeons & Dragons verden <3), så ville Morten være en Skriver; eller en Bard om man vil. Der tager på rejse med Troldmanden, Krigeren og de andre, for at notere de fantastiske eventyr og skabe god moral iblandt befolkning og eventyrere med storslåede fortællinger.

Det er hvad jeg har lært om den begavede mand. At jeg så ikke har lyst til at læse om hans gamle eventyr, betyder vel ikke, at jeg ikke anerkender hans væsen, ej heller hans færdigheder. Jeg har lært hvem han er, men finder bare ikke brug for ham herinde. Det er der så andre der gør.

Jeg er en Psionicist, der tager på eventyr. Og jeg har ild i røven! Så hvis nogen vil ha mig til at sidde og kukkelure for længe, så kan jeg hurtigt mærke at verden kalder. For jeg skal ud og eksperimentere med de mentale energier! Vil man lære mig noget, så skal rygsækken pakkes og færdighederne klargøres! Så kan vi tage et par historier på vandreturen

Sv: Tanker 11/18/2017 07:45 #161401

Så sidder jeg her, en morgenstund i underdrenge, og studser lidt over min fantasifulde anekdote, med en veltempereret kop kaffe. Og det bliver lysende klart for mig, at den selvfølgelig er fuld af antagelser omkring Morten. Lige så vel som han har haft antagelser omkring mig. Jeg har udelukkende valgt positivt ladede antagelser; det vil sige, at jeg vælger at fokusere på noget godt i ham og fremelske det.

Men så er gnidningerne også væk og jeg kan bedre komme igennem med den del af min ærlighed, som kunne risikere at såre ham. Tryllerylle. Integration for dummies.
Sidste redigering: 11/18/2017 07:49 af Liquid Blue.