Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Tanker
(1 viser) (1) Gæst

EMNE: Tanker

Sv: Tanker 01/02/2018 22:08 #161811

• Khidr7
  • ER ONLINE
Til Tommas: Ja, at det angives som tro i dag, med en vis indflydelse, skyldes ikke utænkeligt de militante Kristne. (Se de sidste linjer i denne tekst om kontrasten mellem de Kristne og Grækerne: https://en.wikipedia.org/wiki/Pistis)

Sv: Tanker 01/02/2018 22:33 #161812

• Tommas
  • IKKE ONLINE
Meget interessant artikel - tak for den.

Sv: Tanker 01/02/2018 22:56 #161813

• Tommas
  • IKKE ONLINE
Indimellem undres jeg over mit eget sprog, dansk - og lige nu ordet "viden". Jeg gætter på, at det er forbundet med "vidde", måske "at udvide" - at gøre større eller mere rummelig og inkluderende.

Nordeuropæerne havde jo sikkert i forvejen et udmærket sprog, før en masse græsk og latin blev tilføjet. Jeg tænker på for 1000 år siden.

Sv: Tanker 01/02/2018 23:47 #161814

• Abel
  • IKKE ONLINE
Hej Morten.
Med hensyn til mobilerne, behøver jeg ikke tro dig, da jeg via egen erfaring, ved det helt bestemt og også erfaret, at andre har gjort samme erfaring.
Der er jo også andre former for mobiler, nogle kalder dem uroer. Uroer består af faste former, det foranderlige skabes af atmosfærens bevægelse, men formen er den samme
Følgende bruger(e) synes godt om: Khidr7

Sv: Tanker 01/03/2018 00:05 #161815

• Abel
  • IKKE ONLINE
Beklager også tastefejlen til dig Morten.
En lettelse at du ikke følte/føler dig særlig pinligt berørt af den.

Sv: Tanker 01/03/2018 00:06 #161816

• Erik
  • IKKE ONLINE
Hej inx

Tak for tilbagemeldingen som også har sat nogle tanker i gang hos mig, der er mange ting jeg gerne ville sige men ikke siger da det ofte vil kunne misforståes, andet fordi det kan give forskellige komplikationer og endnu andet da det helt sikkert vil blive betragtet som vanvid.

Jeg ved ikke hvordan du har mødt din indre "Ånd" men er glad for at høre at du har taget den til dig, det er et stort og vigtigt skridt.

For mit eget vedkommende er der ikke så mange valg udover at bruge viljen hver gang der er et "bjerg" der skal bestiges, kundalini-energierne har deres engang bestemte programmering og der er kun at følge med, opleve og følge processen på bedste måde, det højeste jeg kan bestemme er en pause på et par dage, men så må jeg også acceptere lidt ekstra arbejde til planen igen er ajour.

Det sværeste har nok været at acceptere at der er en plan med mange involverede der skal holdes, det var ikke min stærke side da jeg altid har været lidt af en enegænger, så alene det at skulle leve med og arbejde med, udvikle med en der er "sider af sig selv", det var til at begynde med lidt (meget) svært, men man kan jo lære meget og vænne sig til endnu mere.

I dag kan det stadig være noget af et stykke arbejde i hverdagen, men vi ved en hel del om baggrunden for og meningen med den proces vi er en del af.
Vi ved hvor vi kommer fra og hvor vi skal hen og det er da en stor hjælp i hverdagen.
Vi spurgte engang en af vores vejledere hvor langt vi ville gå med den her kundalini-energi, han svarede: Hele vejen! Men hvad hele vejen dækker kunne vi ikke få svar på, så vi gør det så godt vi kan hver gang et nyt "bjerg" viser sig, vi har dog fundet ud af at vi lige så "stille" bliver trænet til at arbejde med større og større "væsner" (Institutioner) og det gælder også de kundalini-energier vi har ansvaret for og bruger.

Med hensyn til min opfattelse af altet, så er det nok nærmest en proces der på et tidspunkt vil "springe ud".

Kh.Erik

Kh.Erik

Sv: Tanker 01/03/2018 00:19 #161817

Jeg synes jeg kan huske, at videnskabens historie handler om andet, og meget mere end "militante kristne"

Kh.

Swe

Sv: Tanker 01/03/2018 08:14 #161818

• Erik
  • IKKE ONLINE
Videnskabens historie
Der har eksisteret et utal af "forklaringer" på alverdens naturfænomener i alle kulturer. Det som har karakteriseret disse forklaringer er, at de er vilkårlige, og man principielt kunne udskifte den ene slags med en anden, der kunne "forklare" det samme fænomen lige så godt. Naturvidenskaben har sigtet efter den forklaring, som bedst lod fænomenet forklare ud fra begrundelse i logik eller efterprøvelse. Målsætningen er altså, at "finde den forklaring, som bedst forklarer". En vigtig ting at huske på er, at igennem historien har der teknologisk været forskellige forudsætninger for undersøgelser, så nye opfindelser (ex opfindelsen af kikkert, mikroskop, satelitter mv.), har givet nye forudsætninger for ny indsigt. Videnskaben har derfor gennemgået en udvikling, så mange tidligere ideer er blevet koorigeret ved ny indsigt. Videnskaben ændrer sig på denne måde konstant, og de videnskabelige ideer må ses i forhold til den tid, de kom frem på.
Videnskabens begyndelse
Et brudstykke af Andersfo.dk

Grækenland oplevede en kulturel storhedstid omkring 700-200 f.Kf., hvor filosofien blomstrede, og videnskaben fik sin begyndelse. Årsagen til denne skelsættende begivenhed henregnes til "Det græske problem" . Det går på at grækenland bestod af små bystater (poleis), der blev styret af jævnbyrdige frie mænd, og at ingen mennesker havde en guddommelig ret til at regere. Nok var deres verden fyldt med åndelige væsner og guder, som nogle kendte bedre til end andre (præster og orakler), men gudernes vilje var også åben for fortolkning, så der var ingen, som kunne hævde at have DEN guddommelige viden og dermed ret til at regere. Disse forudsætninger (kaldt det Græske problem) har muligvis drevet samfundet i retning af en fornuftsdyrkelse, hvor de rationelle argumenter vandt frem.
Samtidig må det have haft betydning, at grækerne var en sønation (brug for navigation), der sejlede omkring i Middelhavet, drev handel og stiftede bekendtskab med fremmedartede kulturer.
Med dette som baggrund, ser det ud til, at grækerne pludselig stillede sig selv det store spørgsmål "Hvad er sikker viden?"!

Jeg oplever Morten, at din meget ensrettede vrede mod kristendommen, ligner noget fra midt i sidste århundrede, det "smager" ikke særligt godt og skaber kun stagnation udviklingsmæssigt set, var det ikke en ide at komme videre?

Kh.Erik

Sv: Tanker 01/03/2018 09:57 #161819

• Erik
  • IKKE ONLINE
Hej Morten

Tak for dit svar lidt længere tilbage i tråden, du skrev bl.a. følgende:
De store pejler-mærker som eksistensen af ekstra sanser, eksistensen af og navngivningen af de forskellige typer af ekstra sanser, karamaloven, liv efter døden, reinkarnation er vigtige at der er konsensus viden om hos en række folk. Folk vil desuden også bruge forskellige betegnelser for det de "ser" afhængig af hvem de er. Og kompleksiteten ved det man sanser med ekstra sanser f.eks. 4-5 dimensionelt om det er virkeligt, eller man er underlagt avanceret hypnose, eller underlagt selv-suggestion fra sig selv ubevidst, eller underlagt karmiske begrænsninger og prøvelser osv., osv. Er også vigtig at have for øje. --- Et eksempel: En beton-arbejder som havde en nær-døds-oplevelse kom igennem den berømte “tunnel” frem mod lyset for at møde englen eller den åndelige vejleder I det ikke-fysiske. Han beskrev tunnelen som et betonrør. En lille pige tæt på skolealderen havde også en nær-døds-oplevelse hun beskrev “tunnelen” som rigtig mange jo oplever, som tragten I en meget stor blomst hvor hun bevægede sig inde I planten og ud mod lyset. Smukt.
Om der så f.eks. er forskellige typer af blomster som kendetegner de forskellige typer af mennesker er der vist endnu ikke offentliggjort studier over. Men, det kan være at det forefindes hos vennerne omme bag døden; jeg påstår at jeg ved at det gør der, men sådan er der så meget.

Det er rigtigt at de forskellige tilstande kan opleves forskelligt af mennesker alt efter deres "grund-oplevelsesverden", det mener jeg nok jeg kan komme med en forklaring på.

Selve overgangen fra fysisk liv foregår ved at bevidstheden trækker sig ud af det fysiske hvilket for den afdøde opleves som en tunnel når bevidstheden går fra chakra til chakra gennem hovedkanalerne for til sidst at forlade de øverste chakra, det vi oplever som at komme ud i lyset, da vi der har frigjort os fra den fysiske materie.

Under "normale" omstændigheder er vi på ingen måde overladt til os selv og de måder vi oplever overgangen på, vil som oftest være tilpasset på en måde der giver mest ro og harmoni, er der brug for det er der hjælp tilpasset den specifikke situation.

Der er mange faktorer der spiller ind, for eksempel kan jeg godt forstå at en voksen mand med et fysisk hårdt job, oplever et betonrør, det giver i hans bevidsthed en god mening, den unge pige kunne jeg godt forestille mig opleve sine chakra som blomster, hendes chakra er sandsynligvis stadig fulde af farver og energi.

Ganske som vi i den fysiske verden har forskellige "væsner" (institutioner) med hver deres speciale, så findes det samme på den anden side, jeg har selv i en periode været tilsluttet en gruppe der havde til opgave at støtte de grupper vi kan kalde provokerede aborter da der ofte var meget frustration her, ikke blot de mennesker der oplevede det, men i lige så høj grad de devaer der var engageret i opbygningen af den fysiske krop.

Jeg stødte engang på en lille bog der vist nok hedder ? trin til evigheden her fortæller en ung mand om sine oplevelser efter han døde på slagmarken under en af de store krige, den giver et meget godt billede af en overgang som ikke sker så harmonisk som ved en stille "soven ind", jeg var selv med som ung tysk soldat under første verdenskrig og faldt i slaget ved Somme, men fik ikke lov til at opleve selve overgangen.

Så, helt klart vil vi have forskellige oplevelser når vi bliver født tilbage hvor vi kom fra.

Kh.Erik

Sv: Tanker 01/03/2018 14:51 #161820

Abel/ Gad vide om jeg altid har kommunikeret livsoplevelse igennem sådan en Smartphone-tingest?

Sv: Tanker 01/03/2018 15:14 #161821

• Abel
  • IKKE ONLINE
Jo men jeg kan i så' tilfælde sagtens se, et formidlingen derigennem kommer fra dit smukke hjerte

Sv: Tanker 01/03/2018 18:03 #161823

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej Erik

Mine opfattelser er:

Jeg havde håbet, at jeg kunne undgå den slags bemærkninger.
Læg mærke til hvor mange personlige bemærkninger som rettes mod mig her på forummet set i forhold til alle andre som skriver her. Og nu er du også en af dem som bliver personlig og går efter personen og ikke bolden. Det gør mig ked af det, også når jeg tænker på regelsættet på dette forum.

Erik:
"Jeg oplever Morten, at din meget ensrettede vrede mod kristendommen, ligner noget fra midt i sidste århundrede, det "smager" ikke særligt godt og skaber kun stagnation udviklingsmæssigt set, var det ikke en ide at komme videre?"

Morten Nymann:
Jeg er på ingen måde vred, Erik. Din beskyldning skuffer mig lidt, især når du optræder som alternativ der påstår at du har kontakt med dybt åndelige væsner. Jeg har en bestemt opfattelse af dogmatisk Kristendom, og den indebærer blot at dogmatisk Kristendom ikke er noget som jeg vil støtte. Fordi jeg ikke vil støtte dogmatisk Kristendom og tager skarpt afstand til den og håber at den forandres meget til det bedre, så behøver jeg jo ikke at være vred. Det synes logisk for mig, men det er det åbenbart ikke for dig. (OBS: Min sidste bemærkning om militant Kristendoms rolle var ikke grebet ud af den blå luft, og kan reelt påvises delvist.)

Jeg har derimod selv mange gange oplevet, at det i Danmark og andre lande nærmest er forbudt at tale lodret imod dogmatisk Kristendom, og videnskabeligt + åndsvidenskabeligt påpege det man opfatter som dens ondartede aktiviteter og doktriner. (Et skjult tabu i vores samfund). Så meget subtil og direkte indflydelse har dogmatisk Kristendom, og så subtilt virker det ind i folks sind, også ubevidst, og så mange af vores medmennesker er ikke klar over hvor meget de går på kompromis med noget som er tydeligt umoralsk. Så mange danskere er blevet indoktrineret med dogmatisk Kristen lære siden de var helt små, og de glemmer senere i livet hvor svært det er FULDT og HELT at frigøre sig fra de ondartede forhold som tydeligt kan påvises hos dogmatisk Kristendom. - Det er ikke den almindelige uskyldige kirkegænger, som er ofret for alle disse ting jeg retter min velmente kritik til, men til de pompøse ledere af dogmatisk Kristendom og mod dens ondartede doktriner og forhold. Og jeg gør det uden at tøve og uden at være vred, men ud af et hjerte som med sig selv ved, at hvis jeg holder min mund, så kommer folk blot bagefter (enten i dette liv eller senere) og siger: Hvorfor sagde du ikke noget?

Om for eksempel 500 år så er situationen på denne klode en anden og der vil med sikkerhed være meget færre kirkegængere i den Kristne Kirke. Så hvorfor ikke arbejde målrettet hen mod dette?
(Det føles sommetider som om at jeg sidder i en bil med en masse gamle mennesker, som synes at man kører for hurtigt fordi man kører 20 km/t. .....)

Det er derfor jeg ofte taler dogmatisk Kristendom imod, og fordi det er så subtilt at folk lader sig underlægge dens påvirkninger som er flettet ind i samfundet på mange måder.

Det er en meget alvorlig sag etisk betragtet, netop fordi denne religion, dogmatisk Kristendom, indirekte - af mig og andre - opleves at forårsage rigtig mange problemer for hele menneskehedens fremtidige muligheder for at lære om uselvisk adfærd og visdom.

Du taler om midten af det sidste århundrede. Hvorfor det? Har dogmatisk Kristendom da flyttet sit ståsted mere end nogle få millimeter siden den gang?

Hvorfor jagter man mig personligt med en løgnagtig kampagne?
Først kommer der meget personlige bemærkninger fra Inx negativt imod mig, så Liquid Blue, og nu dig.

Læg mærke til hvor mange af jer andre på dette forum som må stå model til det niveau af personlige negative bemærkninger. Og jeg er den eneste som taler dogmatisk Kristendom imod. Er der et mønster her?

Jeg overvejer kraftigt at holde lang en pause fra dette forum.
Det er ganske ikke noget der hjælper det her. Jeg vil ikke være med når i ikke kan skrive høfligt til mig som enkeltperson.

Hvis i synes at jeg er usandfærdig overfor Kristendommen, så kan i sige til. Det er sandelig skuffende hvor meget der lefles afslappet for dogmatisk Kristendom på dette forum. Er jeg virkelig den eneste som tager tydeligt og rungendes klart afstand til dogmatisk Kristendom? Eller er det bedre at gøre det på en måde hvor man reelt lefler for dogmatisk Kristendom og med mellemrum skynder sig at huske at bruge lidt tilpasset Kristen terminologi, så som at nævne gud, engle, og et par bibel-citater? Husk gerne på det social-psykologiske udtryk: Konformitet!

Der er andre som for nylig er holdt med at skrive her på forummet pga. af tonefaldet som der tillades i forbindelse med personlige bemærkninger. Jeg har fået private emails om det.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 01/03/2018 18:08 af Khidr7.

Sv: Tanker 01/03/2018 19:02 #161825

• Taurus
  • IKKE ONLINE
Fedt ord - PisTis... kontra PrutLort

Helt overordnet er videnskab, en form for postulat givet af en særlig stædig og vedholden person, som har en idé om hvordan årsag og virkning hænger sammen, og en åndsfraværende tro på at det vil blive ved med at være sådan. (Typisk kardinale mennesker).

Men vi bliver konstant klogere og videnskaben bøvler også med en masse uforklareligt (pseudo), samt kvante probelmatikker der går over i filosofien.

I Virkeligheden ved vi ikke noget om noget, men vi tror en masse, og det gør mange mennesker trygge at kalde det for konkret viden - og de kan leve i en simpel verden der er til at overskue... eller noget.

Sv: Tanker 01/03/2018 19:16 #161826

• Taurus
  • IKKE ONLINE
P.S. Wikipedia - herunder internettet, er ikke at betragte som pålidelig kilde til information i videnskabelige kredse. (De vil nemlig selv beholde retten til at digtere hvad der er sandhed, og hvad som er falsum, eller uredelig videnskab).

Sjovt nok er sådan en simpel ting som tyngdekraft stadig et mysteium, eller for den sags skyld magnetisme, eller lysets egenskab til både at opføre sig som bølger og partikler på samme tid.

Barndomsviden som vi lærer om i fysiktimerne, men ingen ved rigtigt hvad det er, ligesom de heller ikke ved hvordan en UFO kan forskyde tidsrummet og dermed glide lydløst og uden friktion fra verden til verden. Så det taler man bare ikke om, eller ligefrem afviser eller benægter, for man vil ikke fremstå uvidende

Sidste redigering: 01/03/2018 19:28 af Taurus.
Følgende bruger(e) synes godt om: Khidr7

Sv: Tanker 01/03/2018 20:25 #161828

• Abel
  • IKKE ONLINE
Med hensyn til ufoer stiller jeg mig total uvidende omkring deres eksistens, jeg har kun hørt om dem og læst lidt derom og en del anden viden, har jeg gennem film (Independent day) så det primære omkring dette forhold må siges at være sekundær i svær grad. Jeg har aldrig været passager i sådan en – så vidt jeg da ved, så førstehåndsviden, har jeg bestemt ikke. Er der andre der har en sådan førstehåndsviden?

Kh. Abel.

Sv: Tanker 01/03/2018 20:52 #161829

• Abel
  • IKKE ONLINE
Hmm - I behøver ikke, i der e,v,t. sidder inde med en sådan viden, for det fordrer jo; om jeg vil tro på det.

Sv: Tanker 01/03/2018 21:10 #161830

• Erik
  • IKKE ONLINE
Hej Morten

Om du er vred eller ej så er det hvad jeg mærker når du taler om kristendom.

Jeg går ikke efter manden men det´ manden bliver ved med at gentage, det virker lidt trættende i længden når jeg forsøger at holde energien fremefter

Du nævner selv at om 500 år vil der være meget færre kirkegængere, der vil jeg så påstå, at de meget færre kirkegængere er et resultat af det arbejde der foregår rent spirituelt set og som kun vil være sådan fordi vi er mange der kigger fremad og undlader give vand til gamle energier vel vidende, at energi følger tanke, hvis vi nu kunne få flere til at tænke fremadrettet også på dette punkt, så tager det ikke 500 år, nok nærmere 100 år.

Med hensyn til mit meget personlige angreb som du kalder det, så ser jeg det ikke som et angreb men som en klar udmelding om hvad jeg oplever, i øvrigt er det jo mindre personligt end mange af de bemærkninger jeg i tidens løb har modtaget fra dig angående min person, mit arbejde og mine holdninger, så lad nu ikke indignationen tage overhånd og lad os holde os til emnet.

Som et lille ps. til ovenstående, så er jeg ikke alternativ behandler, jeg er ikke et alternativ til noget, men en spirituel udbygning af de allerede eksisterende behandlingsformer.

I øvrigt vil de forskellige religioner selvfølgeligt ændre sig efterhånden som reel viden vinder frem, det ligger i sagens natur.

Kh.Erik

Sv: Tanker 01/03/2018 22:15 #161831

Som sådan, så er man jo fri til at betragte videnskaben igennem det segment, der kunne kaldes for psykopatisk og regid kristendoms fortolking/praktisering.

Eller betragte videnskab igennem "brillerne", at det er et sandheds diktatur.

Men jeg tænker bare, hvorfor?

Som såkaldte "spirituelle væsner", så må I have gjort jer nogle overvejelser, før I kom frem til "betragtningen", at det lige netop skulle være denne "kikkert", I ville analyserer, betragte og forstå verden igennem?

Kh. Swe
Sidste redigering: 01/03/2018 22:18 af Swedenborg.

Sv: Tanker 01/03/2018 23:08 #161832

• Erik
  • IKKE ONLINE
Hej Abel

Jeg må straks indrømme at jeg aldrig bevidst har været i en UFO og ikke har nogen intentioner om at overbevise dig om deres eksistens.
Når det er sagt vil jeg også indrømme at jeg ikke bruger så meget tid på at studere hvad der bliver skrevet og påstået men udover det, så kender jeg en smule til fænomenet gennem noget af det arbejde jeg er med i.

Jeg har haft nogen ret konkrete oplevelser som har overbevist mig om at der "er noget om snakken".

Jeg ved at de arbejder overvejende med elektromagnetismen i og omkring jorden.
De er i stand til at beherske et skifte mellem de forskellige tætheder i de nærmeste verdener omkring vor planet og udelukkende er engageret i de rent tekniske forhold til den udvikling der foregår på jorden og ellers holder sig langt fra direkte kontakt hvor det kan undgåes.

Det har ikke altid været sådan, men da udviklingen gik ind i de nyeste faser blev jorden blokeret fra andre fremmedes besøg og kontakt.

Æh.Erik

Sv: Tanker 01/03/2018 23:38 #161833

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej Erik

Mine opfattelser er:

Du gav udtryk for dine opfattelser, ja, men ordformuleringen var bestemt ikke høflig. Du gik direkte fra en lærd historisk aflæsning over i en negativ beskyldning imod mig vrissende formuleret.

Erik:
"Om du er vred eller ej så er det hvad jeg mærker når du taler om kristendom.

Jeg går ikke efter manden men det´ manden bliver ved med at gentage, det virker lidt trættende i længden når jeg forsøger at holde energien fremefter"

Morten Nymann:
At anklage folk blot fordi du føler dig træt er jo ikke en holdbar formulering, som jeg ser det. Det er at projicere din egen træthed over på andre for at de skal hjælpe dig af med din træthed. Det mener jeg stille og fredeligt.

Jeg mener: Det ville have været meget bedre, hvis du havde sagt, at mine skriverier om Kristendommen trættede dig og om jeg ikke nok ville holde op med det.

Hvorfor anklage mig for at være vred? Er der da noget i mine ordformuleringer som har godtgjort det i de seneste indlæg, så fortæl det, ellers ligner jeg jo et spørgsmålstegn og vi ender i denne udveksling i stedet?

Du kan MÆRKE (eller aflæse) det som du ønsker det. Man nedvurderer da ikke andre til at have en negativ sindstilstand som ikke kan påvises og som ikke er sand. Om at undlade at give vand til gamle energier. Jeg mener, at du lige nu bruger de metoder du selv siger du ønsker at tage afstand til i de næste 100 år frem. (Det er spændende om du bruger den slags metoder overfor de Kristne, også. Dvs. hvor du tilsyneladende aflæser dem clairvoyant og fortæller dem at du MÆRKER, at de skal droppe deres af dig konstaterede vrede sindstilstand om et evigt helvede med evig tortur, og så se at komme videre. Hvis ikke, hvorfor ikke? For deres doktrin er jo da bestemt en vred en, hvis vi skal lede efter en.)

Den dogmatiske kristendom og dens lære synes taget i forsvar her på forummet.
Ingen tør tilsyneladende klart og tydeligt tage afstand til den. Det er ret så interessant at iagttage.

Det er noget andet med "kejserens nye klæder", hvor man lidt lige som den lille dreng i eventyret, hjælper folk med et problem alle kan se, men som de på grund af traditionen og direkte tåbelig adfærd ikke får gjort noget ved.

At deflektere det over i gamle udvekslinger som er flere år gamle synes ikke at flytte problemet.
Vi kommer ikke videre ser det ud til. Jeg vil lade dette ligge.

Resultatet: Nu tør ingen medlemmer måske at skrive imod dogmatisk Kristendom her på forummet. For ellers får de at vide at de er vrede eller trættende.

Vi ses om de der 100 år.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 01/03/2018 23:52 af Khidr7.

Sv: Tanker 01/04/2018 01:27 #161834

Khidr7/

Måske du kunne tage ansvaret for at oprette en tråd, hvor i alle dem der har behov for eller interesse i at dykke ned i diskussionen om de kristne psykopater/narcissister og deres diverse dårligdomme - Får skabt mulighed og rammer for åben dialog?

Der er ingen ende på de ødelæggende slimspor, som sådanne typer (karakterafvigere) efterlader - I vil helt sikkert kunne finde masser af praktiske eksempler at dykke ned i.

Bare et forslag.

Mvh Swe
Sidste redigering: 01/04/2018 01:30 af Swedenborg.

Sv: Tanker 01/04/2018 08:18 #161835

• Erik
  • IKKE ONLINE
Hej Morten

Hvis vi lige skal holde sagen for øje, så er dine gentagne udfald mod kristendommen kun katalysator for en energi der på sigt vil tiltrække andre med samme behov og de diskutioner syntes jeg vi ser rigeligt af mange andre steder, derfor mit skriv. jeg ville have skrevet det samme hvis det havde været en hvilken som helst anden religion, så "Martyrrollen" vinder ikke genklang hos mig, hold venligst tingene adskilt.

Den anden side af vores "udveksling" følger slavisk det gamle spor, jeg påpeger og du farer straks i "martyrrollen".
Du griber et enkelt ord eller to og drager mit arbejde og mine evner ind i diskutionen vel vidende at jeg aldrig bruger mine tilgange her på Selvet.
Næste skridt bliver så endnu et skridt ned af "følelsesstigen" hvor du tager New-age og den slags udtryk i brug og så er det, at jeg melder fra.

Derfor melder jeg fra allerede nu med den gamle sætning: Jeg kan kun forklare dig det, jeg kan ikke forstå det for dig!

Kh.Erik

Sv: Tanker 01/04/2018 18:00 #161839

• inx
  • IKKE ONLINE
Hej Erik

Tak for dit svar. Da du for nyligt linkede til din hjemmeside, læste jeg igen om dine kundalini oplevelser. Tænkte at jeg nok før eller siden kommer med mine.

Jeg har skrevet i en anden tråd for ikke så længe siden lidt om min åbning. Der skrev jeg at det var i 2011. Bagefter regnede jeg baglæns i mine år og kom frem til at det måtte være sidst i 2012. Selvfølgelig!

Pga nysgerrighed ville jeg prøve en healing og denne ene healing åbnede mit hjertechakra. Først troede jeg at jeg var blevet forelsket i healeren. Det var det eneste jeg kunne relatere denne følelse til, da jeg intet vidste om spiritualitet og aldrig havde interesseret mig for det. Til sidst blev jeg nødt til at spørge healeren: "Hvad det var for en varm kugle han havde puttet i mit bryst?" . Hele brystkassen var fyldt med stærk varme. Om natten vågnede jeg ofte fordi varmen af og til blev brændende og krævede min opmærksomhed. Det var så hjertechakraet der var blevet åbnet. Hvadfornoget?? Så begyndte jeg at "sluge" bøger. Især Deepak Chopra appellerede meget med sit filosofiske syn på sagen.

Energierne i kroppen begyndte jeg at mærke nogle uger senere. Få måneder siden åbningen oplevede jeg "slangen rejse ". Det har altid føltes naturligt, behageligt og kærligt - og gør det stadig. Derfor har jeg svært ved at forholde mig til at en "kundalini-lidelse" skulle være anderledes en hvilken som helst anden menneskelig lidelse.

Kh inx

Sv: Tanker 01/04/2018 18:31 #161841

• Khidr7
  • ER ONLINE
Til Erik

Mine opfattelser er:

Erik:
"Derfor melder jeg fra allerede nu med den gamle sætning: Jeg kan kun forklare dig det, jeg kan ikke forstå det for dig!"

Morten Nymann:
Og, jeg vil henvise til, at jeg ikke synes at du forstår det jeg skrev i mit sidste indlæg til dig.

Jeg tror bare vi skal lade den her udveksling ligge, i det mindste i noget tid, hvis ikke helt. Så kan den simre inde i det indre hjertecenter, og måske vi begge har lært noget af den, med mindre vi er elendige til at lære noget.

Resultatet fra min side er:
Jeg vil søge at afholde mig fra at skrive noget om dogmatisk Kristendom i denne tråd. For jeg fornemmer at en del folk synes at et klistermærke med ordet BELASTENDE skulle sættes fast på mig.
Måske endda i åndsvidenskabens hellige navn.

Men, jeg lover ikke at jeg ikke vil skrive om dogmatisk Kristendom i visse andre tråde her på forummet, når situationen byder sig. - For man kan godt forsøge at lukke munden på min klare afstandtagen til et af menneskehedens mest centrale problemer, men jeg vil bestemt søge at modarbejde dette i mine øjne forfærdelige og meget centrale problem som jeg oplever det.

Der er et ordsprog eller en gammel historie som siger:
For længe længe siden, var der en viismand nær Himalaya-bjergene, en Zen Mester, eller Dzyan Mester. Folk fra nær og fjern opsøgte ham for at få hans vejledning og bede ham om hans visdom. Mange ville komme og bede ham at undervise dem, gøre dem åndeligt oplyste i Zen visdoms-lærens vej.
Han afviste sjældent nogen.

En dag ankom en vigtig og betydningsfuld mand, en mand som var vant til at udstede ordrer og vant til at folk adlød ham og lyttede til hans råd. Han besøgte mesteren. "Jeg er kommet her i dag for at bede dig undervise mig om Zen. Åben mit sind med henblik på åndelig oplysthed." Den meget betydningsfulde mands tonefald var et som kendetegnede en som var vant til at få sin vilje.

Zen Mesteren smilede og sagde at de burde diskutere sagen over en kop te. Da teen blev serveret, da hældte mesteren op for den besøgende i hans tekop. Han hældte og han hældte og teen steg helt op til og med kanten på tekoppen og begyndte at spilde ud over bordet og til sidst ned på den rige mands klæder. Til sidst råbte den besøgende, "Stop! Du spilder teen ud over det hele. Kan du ikke se at koppen er fuld?"

Mesteren stoppede med at hælde og smilede til hans gæst. "Du er lige som denne te, så fyldt op at intet mere kan blive tilføjet. Kom tilbage når koppen er tom. Kom tilbage til mig med et åbent sind og et "tomt" sind."

De Kristne vil måske i stedet lidt modsat sige:
"Det er ikke godt at spise for meget honning, ej heller er det ærefuldt at ransage ting som er for dybsindige." (Ordsprogenes Bog, kap. 25, v.27) Sikkert en fejl-oversættelse for andre Bibler formulerer det ret så anderledes.

Min opfattelse er, at der indenfor Tibetansk Buddhisme er der en lære som kaldes Prasangika læren. Denne lære er kendetegnet ved brug af en høj grad af negations-lære. Dette fordi negations-læren (dette dur ikke stilen, eller mere tydeligt: denne Bibel er en skidt bog metoden) påstår at den leder den åndeligt søgende bedre på den rette vej til Nirvana eller åndeligt oplysthed, hvor imod bekræftelses-læren (det synes jeg godt om stilen, eller mere tydeligt: dette syndefalds-æble smager godt metoden) i højere grad vil vildlede den åndeligt søgende i langt de fleste tilfælde. Denne Østlige tænkemåde er ikke udbredt ret meget på kloden. Og i Vesten vil de fleste åndeligt søgende betegne den som håbløst tåbelig. Og folk som forsøger sig med den bliver hurtigt upopulære.

Jeg kan se, at jeg måske begik den fejl "at jeg hældte for meget te ud over nogle læseres klæder" - dvs. fortalte for meget om hvor vigtigt jeg mente at det var at tage klart afstand til dogmatisk Kristendom, på en klar og tydelig måde, og ikke på en vag intetsigende spirituel eller vag intetsigende åndelig eller åndsvidenskabelig måde.
Jeg skulle nok i et større omfang have sagt, at jeg synes godt om dette eller hint indenfor forskellige områder og snakket meget mindre om at dogmatisk Kristendom er et stort problem i denne tid.

Jeg har til hensigt at holde en pause i tråden så folk kan få plads til at skrive til hinanden - f.eks. også om den gode Gud, om julen, deres julegaver, julemad, og andet med kristent ordvalg og genklang de måske holder af.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 01/04/2018 18:35 af Khidr7.

Sv: Tanker 01/04/2018 18:59 #161842

• Abel
  • IKKE ONLINE
Dogmatisme.FILOSOFI fremsættelse af utilstrækkeligt begrundede påstande med krav om absolut gyldighed.

Mener du, at du kan sige dig helt fri af en flig af dogmatisme Morten? Bare ja eller nej.

Skal nok komme på banen med mere senere.

Kh. Abel.