Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

En psykologisk tro: TV vildfarelsen
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: En psykologisk tro: TV vildfarelsen

En psykologisk tro: TV vildfarelsen 09/16/2017 13:59 #161050

• Khidr7
  • ER ONLINE
Se følgende link.

The TV Delusion: A Psychology of Belief
https://www.amazon.co.uk/TV-Delusion-Psy...Belief/dp/1545454132

Er der nogen som har læst denne bog?
Er TV med nyhederne og andet blevet en ny tro og religion for mange i Danmark og andre lande?
(Denne tråd lægger ikke op til fokus på politik eller konspirations-teorier som sådan.)

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann

Sv: En psykologisk tro: TV vildfarelsen 10/01/2017 00:42 #161125

Kan ikke udtale mig om bogen, så vil nøjes med at give min generelle holdning til tv.

Jeg ser ikke ret meget tv længere. Tidligere så jeg 3-4 timers tv om dagen. I dag måske en halv time. Fordi jeg har fundet ud af, hvor utroværdige medierne er. Og desuden synes jeg at der er for mange ligegyldige underholdningsprogrammer på tv, som bare gør folk dummere. X-Factor, Vild med Dans o.s.v. er programmer, jeg mener direkte gør folks iq lavere, fordi de passivt sidder og lader sig forføre af totalt ligegyldig underholdning i stedet for at læse en god bog, fordybe sig i et eller andet emne, de har interesse i - eller i stedet for at være sociale med familie og venner. TV har taget for meget magten i folks liv, derfor mener jeg, at man bør se tv med måde. Jeg kan selv mærke på familie og venner, der har et meget højt tv-forbrug, at de er blevet dummere med årene, i takt med at de ser mere og mere tv. F.eks. når jeg spiller Besserwisser med familien, er jeg nogle gange chokeret over, hvor lidt familien ved om diverse emner. Og jeg tror, det skyldes, at de ser for meget ligegyldig underholdning i kukkassen. I stedet for at forsøge at rage viden til sig og blive klogere på livet og diverse emner ved aktivt at læse en bog, søge information på nettet o.s.v. Og nu er det ikke fordi, jeg vil hævde, at jeg har en fantastisk paratviden. Men det er sådan nogenlunde all round. Hvor store dele af familien er decideret ignoranter på mange områder, fordi de er holdt helt op med at søge ny viden og dygtiggøre sig. Men i stedet i årevis bare har ladet sig spise af med platte underholdningsprogrammer. Når man i ti år har siddet hver aften og set X-Factor, Vild med Dans, Linse på Bryggen o.s.v., ja, så bliver man altså bare gradvist dummere. Jeg vil vove at påstå, at hvis en person har en IQ på 110 til at starte med, så efter ti år med disse dumme tv-programmer, vil IQ´en være nede på 85-90 stykker!

TV har dog også fået megen konkurrence. Så hvor jeg ikke ser ret meget tv mere, må jeg indrømme, at jeg f.eks. bruger computeren for meget. Jeg forsøger at være bevidst om ikke at sidde 2-3 timer foran computeren hver dag. Men jeg må indrømme, at det er svært at lade være. Når nu man bruger computeren til både at læse nyheder, være social på og opsøge information og, bevares, af og til også lade sig underholde. Der er dog den væsentlige forskel på tv og computer, at man er meget mere interaktiv på en computer end man er foran et fjernsyn.
Sidste redigering: 10/01/2017 00:44 af vidaenmarte.

Sv: En psykologisk tro: TV vildfarelsen 10/01/2017 07:22 #161128

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej vidaenmarte (Ludvig)

Tak for et interessant svar.
Måske vi kan kalde den kommende generation i Danmark for Skærm-generationen.
Mennesker i de rige lande synes mere og mere at leve i en slags obskøn symbiose med en skærm (tv, computer, tablet/ipad, mobiltelefonen, eller andet), enten i privaten eller på arbejdet.
Nu hører vi at en folkeskole i Danmark har fjernet mobiltelefonerne fra skolen. Konsekvensen er at børnene snakker mere med hinanden. Hvor tit sidder voksne mennesker ved deres skærme i denne tid - og - hvor lidt møder de direkte og taler de direkte med deres egne børn, familie, venner osv.

Bevares computere og tv kan være nyttige og hjælpsomme på en konstruktiv måde. Men, der synes bestemt at være grænser. Og når vi mennesker bliver en slags symbiose ludomaner af "skidtet" så har vi meget sikkert et problem. Men, det ved vi "dybt" åndelige mennesker jo alt om går jeg ud fra.
Jeg hører til tider om clairvoyante som slet ikke bruger skærme. Blandt andet fordi de ikke kan holde ud at se på skærme og for det andet fordi det slet ikke interesserer dem. De indre verdener er mere etisk vigtige. --- I østen ser en del af de åndelige med velment afsky på denne fysiske verden og dens primitive indretning.

Fordomme og bedrevidenhed (besserwisser) synes at præge billedet i Danmark. Der synes jeg at være enig med dig. Vi, de åndelige søgende, synes at gå glip af meget fordi vi ikke lytter til visdom og ikke søger visdom.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 10/01/2017 07:26 af Khidr7.

Sv: En psykologisk tro: TV vildfarelsen 10/11/2017 21:03 #161182

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej alle læsere

Se følgende:

Deltagere langer ud efter tv-program: »Det er slet og ret fuld af løgn« (11. oktober 2017)
"...Hun mener ligesom Sebastian Klein, at folkene bag programmet har »manipuleret« indholdet.

»Der var så mange scener med clairvoyanterne, som var decideret pinlige, fordi deres gætterier var langt ude. Alt det var klippet væk. Jeg har været i mange dårlige programmer, men "Nærkontakt" er klart det, hvor jeg sidder tilbage med en følelse, at jeg aldrig skulle havde sagt ja.«..."
jyllands-posten.dk/kultur/film/ECE994279...g-ret-fuld-af-loegn/

Manipulation og falskhed er der desværre meget af på denne planet.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
  • Side:
  • 1