Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: 21. december

21. december 04/13/2012 12:05 #142334

Er her nogen der har forudset hvad der vil ske den 21. dec 2012.
Der er mange forskællige teorier og jeg tror nu ikke jorden går under.

Sv: 21. december 04/13/2012 12:42 #142337

hej Warrior

tag du det bare roligt. Jorden går ikke under. Der sker nemlig lige nøjagtigt det, som mennesker selv tager initiativ til, hverken mere eller mindre. Hvis den overvejende del af individerne der udgør menneskeheden tager spirituelle initiativer, så går jorden en god fremtid i møde. Og da det handler om, hvordan du og jeg handler, kan man ligeså godt regne med, at sådan vil det blive, for triste profetier bevirker kun handlingslammelse.

Forøvrigt er datoer ikke vigtige. Andet end som rettesnor. Hvis man har regnet med, at man kan sætte sig ned og vente til 21.12, for på den dato bliver jorden forvandlet, så bliver man slemt skuffet. Især da dette jo er direkte i modstrid med hele ånden i 2012-tanken. Det kan ikke handle om at stresse frem til en bestemt dato på en lineær tidslinje, altså den tids-opfattelse, som tilhører en gammel tid - men om at finde frem til Den ny Tids kvalitet, hvor tid i sig selv får et helt nyt udtryk af nærvær. For hver enkelt.

Tid haster ikke. Ting sker når de skal ske. Hvis vi lærer at indstille os på den energi, der sørger for at vi så at sige er på rette sted på rette tidspunkt. PÅ den måde er tid ikke noget udefrakommende, men en kvalitet i os selv. Du er din egen tid! Og det hele handler om, hvordan du forvalter den - en stor frihed - men også en stor gave. Al fremtidig hændelse er indeholdt i Nu´ets nærvær, ligesom et træ folder sig ud fra det lille uanseelige frø. Tak!

Apokalypse - betyder på græsk IKKE katastrofe, ødelæggelse, men derimod åbenbaring, afsløring. Det slør, som i vor tid trækkes bort, er sløret, der har givet os den illusoriske forestilling om tid. Tid er ikke noget tænkt, men noget levende. I vor tid skal hemmeligeheden om tidens levende væsen som noget, der er tæt forbundet med hver enkelt, blive afsløret. Dermed vil ordet "tidslegemet" blive virkelighed for flere og flere mennesker, det vil sige, vi vil forstå, at vi er i besiddelse af en energi, som på et åndeligt plan udgør det, der her på jorden opfattes som tid. Og flere og flere mennesker vil få modet til at sætte sig i forbindelse med deres egen tids-fornemmelse og virkeliggøre sandheden: Du er din egen tid!

. Det er vigtigt at vide, at vi lever i en tid af bevidsthedsudvidelse - ikke af katastrofer . Selvfølgelig vil forskellige pludselige katastrofer opstå hen ad vejen, som ledsagefænomen til bevidsthedsudvidelsen, vi alle har mulighed for at få del i. Men det er bevidsthedsudvidelsen der er det væsentlige. Det er meget vigtigt at VI gør os klart, at al den der snak om katastrofer og pludselige omvæltende begivenheder, knyttet til bestemt datoer, har til hensigt at aflede os fra det, det egentlig drejer sig om - nemlig den indre vækst.

Hvis man studerer Majaérnes kalender, hvad jeg ike har gjort, så tror jeg også det vil fremgå, at det er det der er den dybere mening med skiftet 2012.

kh
Lars S.
Følgende bruger(e) synes godt om: Raum, Open heart

Sv: 21. december 04/13/2012 12:56 #142338

Tak for dit svar. Jorden bliver self. hvad vi gør det til. Mange folk´s dagligdag baserer på frygt og uvidenhed, det er derfor folk lader sig strye af få. Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg kan se at der er mere gejst i folk når jeg ser dem på gaden i Århus. For bare et halvt år siden, lignede de nærmest zombier.

Sv: 21. december 05/01/2012 16:49 #142627

Der sker nemlig lige nøjagtigt det, som mennesker selv tager initiativ til, hverken mere eller mindre.

Jordens situation behøver jo ikke at være menneskeskabt. Der mange andre faktorer end menneskets. Jorden kan da sagtens "gå under" uden den lille del liv vi kalder menneskeheden har en finger med i spillet.

Sv: 21. december 05/01/2012 18:08 #142630

Jeg ved præcis hvad der sker d 21'ende december - jeg farer rundt efter de sidste gaver, tager ænderne ud til optøning, bager de sidste julesmåkager og hilser julen velkommen

Sv: 21. december 05/01/2012 19:09 #142631

Følgende bruger(e) synes godt om: The-warrior

Sv: 21. december 05/01/2012 21:20 #142635

• BanZai
  • IKKE ONLINE
Lige meget hvem man spørger om lige det, vil man få et unikt svar, for hver person har sin mening om det, her er min:

Den 21. Dec. er en indgang til en tidsæra og man skal derfor ikke regne med, at der sker noget på selve dagen.
Som nogle måske er klar over går Solen i øjeblikket temmelig meget 'amok' og forskerne er bekymrede, men kan ikke umiddelbart forklare hvad der sker med den, de er dog i fuld gang med at undersøge det. En tidligere NASA-forsker med adgang til NASAs forskningsarkiv har dog gravet en gammel forskningsrapport fra 1973 frem fra gemmerne, en rapport som hævder at have opdaget, at vort Solsystem befinder sig (altså i 1973, så nærmere 'befandt sig' for os i 2012) i udkanten af en gigantisk stjernetåge og at det er en voldsom kraftig elektromagnetisme som holder sammen på sådan en stjernetåge. Den tidligere NASA-forsker mener så, at elektromagnetismen fra denne stjernetåge nu efterhånden har nået centrum af Solsystemet og at det er det som bevirker, at Solen går 'amok', da den selv danner en kraftig elektromagnetisme og dens elektromagnetisme bli'r 'forstyrret' af den udefrakommende elektromagnetisme.
Sagen er så, at Solen skyder en masse plasma og elektromagnetisme fra sig i nogle voldsomme udbrud (CME, Coronal Mass Ejection), udbrud som i øjeblikket er meget kraftigere end normalt, og alle planeterne i Solsystemet flyver rundt som i et skydetelt hvor de er i fare for at blive ramt af alt det Solen slynger ud. Nogle udbrud er kraftigere end andre og de i størrelse 'almindelige' udbrud rammer eller strejfer Jorden regelmæssigt, hvilket er hvad forårsager Nordlys, men en sjælden gang imellem bliver Jorden ramt direkte af et gigant-udbrud fra Solen, hvilket sidste gang skete i 1859! Resultatet af at sådan et gigantudbrud rammer os direkte er, at en voldsom mængde elektromagnetisme kommer ind i atmosfæren, hvilket gør at intet elektrisk vil fungere og vort samfund vil derfor blive bombet tilbage til 1800-tallet af det!
Forskere har vha undersøgelser af isborekerner fra den grønlandske indlandsis kunnet måle styrken af udbruddet som ramte os i 1859 (de målte mængden af Nitrat) og vurderet, at hvis Jorden blev ramt af et udbrud af lign. styrke idag, ville det slå al elektricitet på Jorden ud i 10 år! Og eftersom Jorden bli'r ramt af sådan et gigantudbrud i gennemsnit 1 gang pr. Århundred, og det er 153 år siden sidst, og Solen i øjeblikket går amok og slynger sin masse ud i alle retninger med ekstra stor styrke og virilitet, så bli'r det med stor sandsynlighed i vores levetid, at Jorden kommer til at blive ramt af sådan et gigantudbrud igen...
I Johannes Åbenbaring, som handler om Dommedag (eller hvad man nu vil kalde det), står der en masse om hvad der vil ske i 'de sidste dage' og slutter med 'Det hele ender når Himlen bliver rød'! Sjovt nok er en visuel effekt af at Jorden bli'r ramt af sådan et gigantudbrud fra Solen netop, at himlen bli'r knaldrød...og når al elektricitet så samtidig ryger, kan det jo ikke undgå at betyde enden for vort samfund, altså at 'det hele ender', hvilket nærmest ikke kan undgå at indlede en ny æra her på Jorden...

Oven i alt dette skal man så lægge, at det iflg. forskere ser ud til, at Jordens magnetiske poler er ved at vende, det kan ske når som helst nu, og det vil formodentlig forstærke effekten af, at Jorden skulle blive ramt af sådan et gigantudbrud fra Solen voldsomt, især hvis det sker i den 'rigtige' rækkefølge.
Den store metalkerne inden i Jorden, som drejer en vej om sin egen akse, mens Jordens magma og skorpe drejer den modsatte vej, er med til at danne et kraftigt elektromagnetisk felt som beskytter Jorden fra meget af det som kommer fra Solen, og når de magnetiske poler vender, ryger det beskyttende felt, så alt fra Solen trænger igennem...det eneste forskere kan sige med sikkerhed er, at antallet af kræfttilfælde vil stige som resultat...jeg er ret sikker på, at der vil være mange andre konsekvenser!
De magnetiske felter har vendt med uhyggelig præcision hvert 250.000 år igennem 20 millioner år (eller mere), altså indtil 'nu', for det er ca. 780.000 år siden de sidst vendte, men forskere kan se tegn på, at hver gang det sker har det nogle kraftige konsekvenser for alt biologisk liv på Jorden...

Der er så meget mere at fortælle om det her, men nu har jeg vist spammet nok for idag...
Følgende bruger(e) synes godt om: Open heart

Sv: 21. december 05/01/2012 23:33 #142639

så er det altså derfor min PC virker så dårligt for tiden, det gamle l...
Følgende bruger(e) synes godt om: Liquid Blue, Open heart

Sv: 21. december 05/01/2012 23:47 #142640

sorenm1 det er en god video du kommer med. For at planeten skal overleve, bliver man nød til at se kabalerne i øjnene, i stedte for at være neutralt. Ellers er det ikke nemt hvis man ikke ved hvad man kæmper imod. Har snakket med mange danskere om det efterhånden men de vender bare det blinde øje til. Men jeg kan da heldigvis at det går bedre og bedre for os.
Men taktikerne bliver bare ændret hele tiden.

Sv: 21. december 05/01/2012 23:50 #142641

banzai jeg stoler hverken på nasa eller bibelen. Men det er self op til folk selv, jeg troede også der ville ske noget tydeligt og synligt den 11.11.11 men efter den dag synes jeg at folk er blevet bare lidt mere venlige

Sv: 21. december 05/03/2012 19:17 #142665

• BanZai
  • IKKE ONLINE
NASA har ikke så meget med det at gøre, det er forskning af forskere fra hele Jorden som har med det at gøre og Biblen behøver man ikke at blande ind i det, med mindre man ønsker det.
Jorden bli'r stadig ramt af et gigantudbrud fra Solen i gennemsnit 1 gang pr. Århundrede, hvilket vil umuliggøre brug af elektricitet på hele Jorden, og det er 153 år siden Jorden sidst blev ramt, så det kan ske når som helst, og faktisk blev Jorden strejfet af sådan et udbrud i Marts måned, så det kunne være sket der.
Og for ikke så lang tid siden skulle det amerikanske Senat faktisk stemme om hvorvidt det ville afsætte $500 milliarder til at bygge et 'rumskjold' til at forsøge at undgå at USA blev ramt af netop sådan en situation, så 'de' ved at det er på vej, men planen om skjoldet er nok droppet, for lige efter indtraf den økonomiske krise hvor flere store banker gik konkurs...

Men folk har generelt svært ved at håndtere det, sådan mentalt og følelsesmæssigt, mange ønsker ikke at det skal ske, så de vælger at nægte at tro på det, det kræver med andre ord MOD at se i øjnene!

@soltjeneste:

Du må nok hellere få scannet din computer for spyware og defragmenteret harddisken + renset kabinettet og blæserne for støv

Sv: 21. december 05/04/2012 17:55 #142680

Ja men igen, jeg ved stadig ikke om det er rigtigt. Nu er der så masse forskællige teorier omkring alting. Det med at solen skulle skabe enorme katastrofer på vores planet, har jeg svært ved at tro på. Med hvis man skulle se alt i øjnene som man hører, så ville man blive helt forvirret

Sv: 21. december 05/07/2012 18:15 #142703

• BanZai
  • IKKE ONLINE
Ehhm, igen, det er ren videnskab, det vil sige, at det er baseret på observationer af hvad der er sket igennem tiden, så hvad er det du ikke tror på - at det der er sket regelmæssigt optil nu ikke vil ske igen?
Jorden blev sidst ramt af et gigantudbrud fra Solen i 1859 men dengang havde man ikke rigtig noget elektricitet på Jorden, andet end telegrafen, og både i USA og Europa blev telegraferne da også slået ud. Forskere har så for nogle få år siden kunnet måle styrken af det udbrud, overført det til vor tid, og vurderet hvordan det ville påvirke vort samfund hvis (når...) vi bli'r ramt af et udbrud af samme styrke, hvilket ikke kan undgå at ske igen, da Jorden er blevet ramt af sådan et gigantudbrud 1 gang hver 100 år i gennemsnit, altid, altså så langt man kan se tilbage i tiden i jordlagene.

Du kan selvfølgelig vælge ikke at ville tro på det, men kan du så ikke prøve at forklare hvorfor du tror det ikke vil ske igen, så jeg kan prøve at forstå?

Sv: 21. december 05/07/2012 20:18 #142705

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej venner

Min opfattelse er:

Hvis man ser godt efter på NASA's hjemmeside så vil man se at de mener at de kraftigste udbrud fra solens 11-års cyklus (reelt 9-14 år da den varierer) vil ske i maj 2013 og ikke i 2012. Og at det vil faktisk være lidt under middel. Der skete desuden et stærkere udbrud i marts 2012, noget som ingen iøvrigt talte ret meget om.

Eksempler på udvalgte links er her:
(Kræver dog engelsk kundskaber. Men NASA afviser generelt omtrent alle de centrale dommedags ideer om 21 dec. 2012. For de har ikke selv noget videnskabeligt belæg for at kunne bekræfte dem. - Men nogle synes det er mere spændende at skræmme sig selv og andre ved at tro på populær-bogs forfattere end almindelig konkret og tør videnskab....og sådan er vores verden. Den slags er der tilsyneladende også plads til. Ytringsfrihed og den slags...Smil...)

Solar Storm Dumps Gigawatts into Earth's Upper Atmosphere (Dateret, March 22, 2012:)
science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2012/22mar_saber/

2012: Beginning of the End or Why the World Won't End? (dateret 11.10.11)
www.nasa.gov/topics/earth/features/2012.html

2012: Magnetic Pole Reversal Happens All The (Geologic) Time (dateret 11.30.11)
www.nasa.gov/topics/earth/features/2012-poleReversal.html

New Solar Cycle Prediction (dateret May 29, 2009:)
science.nasa.gov/science-news/science-at...9may_noaaprediction/

IBEX - New Observations of Interstellar Matter - Briefing Materials (dateret - 01.31.12)
(Helt "Star Trek" præget i indholdet...Smil...)
www.nasa.gov/mission_pages/ibex/multimed...efing-materials.html

Voyager Makes an Interstellar Discovery (dateret December 23, 2009:)
(Solens Heliosfære beskytter mod den Interstellare sky siger NASA.)
science.nasa.gov/science-news/science-at.../2009/23dec_voyager/

2012 phenomenon
en.wikipedia.org/wiki/2012_phenomenon

Men...men... følgende er vel interessant - af rent historiske grunde ....
Largest solar flare in five years hits Earth
(På denne side om tidligere begivenheder i 1972 og 1989 m.m. som påvirkede elektromagnetisk kommunikation på kloden...)
www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-...ears-hits-Earth.html

Dermed ikke være sagt, at jeg selv nødvendigvis er enig i alt det som findes af indhold i ovennævnte links. Men, jeg vil fastholde, at der af rent videnskabelige grunde ikke synes at være noget som peger på 2012 mere end 2013 eller 2014 sådan som de rent videnskabelige iagttagelser foreligger i dag. Men det kan selvfølgelig ændres - lige som alt andet i livet. Lige som Præsten der sagde: "Alt fra himlen er helligt!" - dvs. lige ind til han blev ramt af en stor duelort på hans munke-agtige isse...Smil...
Og mine egne iagttagelser - taler om en meget mere gradvis forandring med hensyn til Sol-storme, og eventuel pol-skifte (som i forhold til min egen viden synes at ligge meget længere ude i fremtiden end nutidens populære skræmme-bøger ofte fremlægger). - Klima-forandringer - stiller sagen sig dog anderledes med, (selv om det ifølge min viden også sker gradvist, så er det så vidt jeg forstår det meget mere problematisk) - sådan som jeg kender til emnet for vores klodes udvikling eller evolution. Og videnskaben er, som det ser ud, da også meget mere - bekymret (?) - eller optaget af dette emne i dag. Men dette sidste er blot mine egne iagttagelser af dette emne - som kan siges at vedrøre mulige (altså mulige, ikke nødvendigvis faktuelle) katastrofer eller vejr-fænomener på vores klode i den nærmeste fremtid.

Alt det ovennævnte er blot mine opfattelser, men jeg kan jo tage fejl. Og brev-duers veje er jo som bekendt uransagelige...Smil...

Håber, at i kan bruge det?

M. Sufilight

Sv: 21. december 05/08/2012 10:47 #142707

Det märkelige i debatter omkring 2012 har jeg ofte syntes var det, at man debatterer emnet som om mennesket er et ikke-eksisterende element - altså man regner ikke med, at det har noget med os at göre, hvad der sker.

Det kan ytre sig på mange måder - enten kommer der en gigantisk bevidsthedsforandring, der vil ändre alt liv på kloden, den "kommer bare", vi skal ikke selv göre noget for det. Eller/og der sker diverse katastrofer som vil vende op og ned på det hele. Og så giver det ligesom sig selv.

Hvad enten vi beväger os mod et sammenbrud af magnetfeltet - et polskifte - eller hvad ved jeg - eller de udenjordiske kommer og redder os allesammen fra det totale sammenbrud - er det så ikke ligemeget, hvis alligevel ikke mennesker har en rolle at spille i det hele ?

Jeg finder den måde, emnet behandles på, meget fatalistisk - det vil sige på en underlig gammeldags og foräldet måde lagt sådan an, at man formoder alt er forudbestemt på forhånd - det sker bare.

"Sandheden er" - ved godt det er et frygteligt ord - at intet som helst i vor tid er forudbestemt - men at det er lagt ud til vores egen frihed om vi får gjort det, der skal göres. Friheden ligger nemlig IKKE, som mange tror, i at alle veje er rigtige at gå - men at vi også kan gå helt fejl af det hele - altså närmest forspilde den gave livet på jorden er . Intet mindre. Det kan lyde hårdt, men er det ikke - tvärtimod er det endnu en gave - fra det univers, der gör det muligt for os at välge kärlighedens vej, ikke af tvang, men i fuldkommen frihed. For at den frihed kan eksistere må man også regne med muligheden for at det hele kan gå skävt - hvilket meget få indenfor det spirituelle tör tale om - alt fremstilles ofte som om det er såre godt, uanset, hvordan det går - hvilket jeg finder meget naivt.

Men hvorfor skulle det guddommelige ikke have overskuddet til at give mennesket fuldkommen frihed for at se, hvad vi kan finde frem til - om det kan lykkes at finde frem til en tilbagevenden til den spirituellle vej - fra det materialistiske mörke ? eller om det tvärtimod går helt galt ? Hvis ikke den mulighed er der - er der heller ingen frihed - så er vi kun automater, der uanset hvad bliver trukket tilbage til vores oprindelse.

Og måske SKAL det slet ikke väre let, men derimod utroligt svärt ? Måske skal vi netop gennem faser, lange faser, hvor det tilsyneladende går helt galt - ja hvor vi fortaber os i vildveje - men derfor at kalde det "onde" (vildvejen) for god er der dog et stykke.

Igen- apokalypse betyder ikke "katastrofe" og sammenbrud men "afslöring" - altså åbenbaring af noget, der hidtil var skjult - så det virkeligt väsentlige ved 2012 kommer ikke til at ske i form af alskens katastrofer, men på det indre plan - bevidsthedens. Men denne bevidsthedsforandring kan også fuldkommen overskygges af ydre virak - og så kan man risikere, at menneskeheden slet ikke lägger märke til den. Altså forspilder frihedens mulighed.

Der er masser af tiltag i vore dage til at friheden afskaffes - gradvist - og det sker som fölge af den undladelsesynd, der begåes af dem, der KUNNE göre noget. Skal jeg väre pessimistisk, så läste jeg her forleden noget på nettet - hvor der stod at frihed og andre grundläggende värdier ikke afskaffer sulten i verden. Det er sådan nogle argumenter, som bliver mere og mere höjlydte. Men de er ikke menneske-värdige - for mennesket lever ikke af bröd alene - og selv om den tid kunne komme, hvor en genial politikertype vil göre sin entre på verdens scene og löse alle vores ydre problemer - så ville det alligevel väre en fallit for menneskeheden - uanset hvor "godt" det ville se ud udadtil - for livet handler ikke om at opretholde mäthedsgraden, men om at LEVE.

Jeg kom også til at tänke på noget andet igår - hvis der sker det, at mennesker ikke längere kan lade sig inspirere af åndelige impulser til det, der skal ske på jorden, men kun af nyttehensyn - altså rene pragmatiske ting - så kan det gå materielt nok så godt med jorden - så er der i sidste ende ingen grund til at vi er her - for igen - jorden har ingen mening som et materielt paradis - men kun som udtryk for det ånden gör den til. Hvis der ikke länger bliver sat ting ind i verden, der er inspireret af den rene kanal til den spirituelle verden - så vil denne forbindelse til det, der opretholder vores liv blive brudt - og som sagt, det kan så gå os så materielt godt, det vil - men i realiteten vil jorden ikke mere have eksistensberettigelse som planteskole for åndelige og själelige väsener.

Det- og ikke det fatalistiske - er det perspektiv, der kan give enkelt-mennesker kraft og mod til at göre alt for, at det IKKE kommer til at gå sådan

kh
Lars S.

Sv: 21. december 05/08/2012 18:44 #142712

Banzai: der er faktisk meget af historien jeg ikke tror på.
Jeg mener at de forskere der har ret til at udtale sig på tv (især nasa) er korrupte.
De har ifølge mig, flere gange prøvet at skræmme jordens befolkning med fx. kæmpe astroider, solstråler og andre ting. Jeg tror også at co2 forurening er et kæmpe nummer.
Jeg tror ikke at vores univers prøver at ødelægge os

Sv: 21. december 05/09/2012 11:30 #142716

hej Sufilight med al respekt for din boglärdom, - så har du en besynderlig leksikalsk-skriftklog tilgang til det spirituelle - det har vi vist väret inde på för. Dette er ikke et angreb - men : "hvis jeres visdom ikke overgår de skriftkloges, så kommer I ingenlunde ind i Himmerig" - hvormed - imodsätning til hvad de fleste tror - ikke menes, at de skriftkloge var nogen dummernikker-, tvärtimod, Jesus var jo selv skriftklog, uddannet i Templet - men det han kom med gik UDOVER hvad den äldgamle spiritualitet, der stammer fra fortiden kunne diske op med . Denne äldgamle spiritualitet må gå igennem den esoteriske kristendoms fornyelse for overhovedet at have värdi idag.
kh
Lars S.

Sv: 21. december 05/09/2012 18:33 #142726

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej Lars

Mine opfattelser er:

Som jeg skrev i mit sidste indlæg:
"Alt det ovennævnte er blot mine opfattelser, men jeg kan jo tage fejl."

Jamen jeg takker for dit meget medfølende forsøg på at lave mig om til en skriftklog...Jeg kan vel kun være glad for at blive regnet værdig til at blive "nedtrådt"(?) med en sådan udokumenteret påstand.
Ja, Lars, der er jo så meget folk tror på indenfor det spirituelle og New Age.
Og ja - det kan jo være godt med velment kritik. Og selv synes jeg, at det er godt - Især - hvis kritikken kan godtgøres som relevant eller ikke bare er et udtryk for hvilke smagsløg, den enkelte foretrækker at bruge.

For at udbrede altruisme og en sprudlende glad stemning, så kunne det måske være en god ide at først undersøge hvilken definition og omtale Jesus egentlig fremlagde om de såkaldte skriftkloge i nutidens Bibel - eller måske snarere i den originale version - før man peger fingre uden at pege fingre Lars og selv optræder som skriftklog - og ikke skødesløst(?) bruger det klart forfalskede Matthæus-Evangelium som du her synes at citere fra --- og som Skt. Jerome (ham som samlede Biblen på foranledning af datidens Kristne leder - eller pave) - selv udtalte var falski et upåagtet øjeblik til hans assistenter og biskopper. (De kan ses flere steder på Internettet, selv på New-Adevent hjemmeside, som er katolikkernes egen. - www.newadvent.org/fathers/0848.htm - Men katolikkerne mener at brevet er en forfalskning, uden egentlig helt at kan forklare hvorfor det skulle være det. De angiver så en anden falsk udgave af Matthæus-Evangeliet nedenfor, men det er tydeligt at det ikke er den version Jerome omtaler i brevet, hvis man læser de gamle skrifter. For Jerome siger at Ebionitterne og Nazaræerne brugte den.)
Når man peger (uden at pege), så peger fingrene altid tilbage på en selv i samme øjeblik.

Til trådens læsere generelt:
____
Og om Dommedag, som nævnes lidt af og til. Dommedag er angivet som ordet "telos" i Biblen - og betyder oversat ikke kun en endelig afslutning, men også en afslutning på en periode. Hvilket er en mere korrekt fremlægning. Det er til de som studerer græsk og ikke ønsker at tro på alt bare fordi andre, skriftkloge (...smil...), ikke kan Græsk. Men nogen tager jo fat i den første og bedste (eller snarere her: den mest negative fremstilling de kan finde på).

____
Om CO2 og klimaforandringer. De som ikke tror på at vores klima har forandret sig mærkbart på kloden gennem de seneste 2-3 århundreder, (siden ca. år 1730), og at mængden af CO2 i atmosfæren er steget støt og roligt i denne periode - må så leve i deres tro. Videnskabelige fakta taler stik imod det. Ingen siger jo at Solen er firkantet, men at den er rund. Det samme når videnskaben forudsiger en sol-formørkelse - som de kan beregne, rent videnskabeligt. Så anerkender vi det, for vi kan jo selv regne efter. Men, sådan er verden sikkert i dag. Nogle vil sikkert også benægte at de ser på en computerskærm, når de nu sidder og ser på den....Smil...
Jeg har en bekendt som er forstmand på Sjælland, og har været det og en god del år. Og som derfor ikke er helt ung længere. Han underviser unge mennesker på videregående uddannelser i skovbrug m.m. Han har fortalt mig, at skovene aldrig har opført sig som de har gjort de seneste par årtier her i Danmark. Der sker mærkelige ting - og myndigheder fortæller det ikke, eller kun den halve sandhed, siger han. Han mener, at det skyldes at man ønsker at undgå panik. Men infoen ligger gemt væk i tykke videnskabelige rapporter udarbejdet her i DK for de offentlige instanser. Nye svampe findes nu på træerne i de danske skove, har han sagt til mig. Nogle insekter forsvinder helt eller næsten og andre forøges mærkbart i de danske skove osv. osv. Nogle nye træarter synes at forsvinde mere og mere lige som med elmesygen. Det er sket gradvist og derfor for mange umærkeligt. Men nogen ved jo altså besked. - Men min bekendt skal vel også anses for at være en fupmager...Ak og ve...
Men klimaet forandrer sig gradvist...det synes klart...så umiddelbart kan jeg ikke love nogen dommedags-profeti der, selv om nogen skulle håbe på det. Men blot som jeg selv har lært om det...at alt tyder på at kloden bliver varmere de næste 20-30 år frem i tiden. Hvad der sker derefter...har jeg ikke noget info om lige nu. Men bare rolig, der har været liv på denne planet i millioner af år...Smil...(Og en sidenote er: Men om f.eks. Karmaloven findes, må den enkelte selv søge at finde ud af.)
(Se f.eks. FN som har rapporter om emnet på Engelsk: www.ipcc.ch/publications_and_data/public...s.shtml#.T6qmNlKZiSo - også lidt på Dansk og Svensk.)

Alt det ovennævnte er blot mine opfattelser, men jeg kan jo tage fejl.

M. Sufilight

Sv: 21. december 05/10/2012 20:01 #142735

Jamen kære Sufilight, du ER jo SKRIFT-klog - og dette i ordets fineste betydning - netop skrift-KLOG, idet du hele tiden henviser til skrifter, bøger, altså til det trykte ord. Vi kan ikke engang blive enige om at tale om det filosofiske indhold i de ord af Jesus, du citerer, fordi du straks er på banen med at de stammer fra et forfalsket evangelium.

Jeg skriver jo netop , at Jesu ord ikke er ment sådan , at de skriftkloge er dumme, tværtimod.Men det er jo ligegyldigt, da du slet ikke mener, Jesus overhovedet har sagt noget sådant.

Hvad skal jeg sige: jeg siger du er skriftklog, og mener det endda som en ros - hvorefter du strakt beviser min påstand ved at henvise til diverse skrifter for at gøre min påstand ugyldig med det argument, at Jesus slet ikke har sagt sådan om det skriftkloge.

Men der findes en hel del ting, man ikke kan nøjes med at læse for at erfare. Og det ved du jo.

Så der er ingen grund til at tage ordet skriftklog personligt - faktisk ligger der en ros i det.
vh
Lars S.

Sv: 21. december 05/10/2012 22:09 #142740

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej Lars

Mine opfattelser er:

Andre burger vist ordet - videnskabelig - i stedet for Skriftklog.
De gør det sikkert for ikke at skabe forvirring om hvad de mener og hvad deres hensigter er.

Jesus fortalte om de skriftkloge i samme Matthæus Evangelium i kapitel 23, vers 13-16. (F.eks. et af versene: "Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I drager over sø og land for at hverve en enkelt proselyt. Og når det lykkes, gør I ham dobbelt så fortjent til Helvede som I selv.")
Det er kort sagt Jesus opfattelse af ordet "Skriftklog". At du så har en helt anden opfattelse end den Jesus som du citerer, og som ordbøgerne og Biblen tillægger ordet - er vel helt ærligt ikke let for os der læser det du skriver at vide? Eller hva'....?

En snak om 21. december blev gjort til noget personligt i post #142716. En post der ikke handlede om 21. dec. og trådens udgangspunkt, men om min person. Dette synes at ske, fordi du, Lars, i denne tråd ønsker bruge ord som normalt opfattes på en anden måde af næsten alle andre - end de normalt gøres. Lad os være ærlig post #142716 af dig i denne tråd var rettet til mig - og have reelt ikke noget med trådens indhold at gøre. At du så mener at det var på en positiv måde, har jeg og sikkert også andre af gode grunde svært ved - at udregne, når du bruger et ord på en anden måde end ordbøgerne (og Biblen) bruger det.

Men som sagt, så er dette blot mine opfattelser.

Jeg foreslår at vi søger at komme videre i tilværelsen og søger at bruge ord så vi hjælper hinanden?

M. Sufilight

Sv: 21. december 05/10/2012 22:21 #142741

Tror ikke det fører nogen vegne at diskutere. Angående gammeldags skrifter og hvad jesus sagde, er et meget stort emne for nogen folk. Jeg har også tit diskuteret med en om det, men det ender tit med at han bliver sur, fordi jeg ikke er enig. Jeg tror det er bedst at folk bliver i deres egen tro.
Følgende bruger(e) synes godt om: AlexandraS

Sv: 21. december 05/11/2012 16:20 #142745

Lad os se hvad der sker og vende tilbage til dette indlæg 1 januar 2013, så er svaret givet.

Solpletaktiviteten i 1859 er ikke mere påfaldende end hvad vi kan vente os om godt et år. Denne aktivitet vil få indflydelse på kommunikationen, men vil ikke påvirke menneskets levevilkår på kloden. Det vil ikke være her vi skal lede efter årsagen til det mange ynder at kalde "Jordens undergang".

Det Rette Nord

Sv: 21. december 05/14/2012 16:51 #142770

Hej Sufilight

Jeg skriver det jeg skriver, Sufilight, ikke for at väre ubehagelig overfor dig, men fordi jeg, når jeg läser dine indläg, har en märkelig fölelse af, at jeg bliver nödt til at läse diverse skrifter på en meget skriftkildemässig korrekt måde for at kunne svare dig. Jeg ved for eksempel ikke, hvordan jeg, skriftkilde-mässigt, skal begrunde det, jeg skriver om de skriftkloge.

Den opfattelse er et sammensurium af erfaringer, af levet liv, af tilfäldige opslag i böger, af systematisk läsning - men umulig at tids- og stedfäste. Hvornår kom den förste gang til mig ?

Måske skyldes den min grundopfattelse, at der er sket noget omkring vor tidsregnings begyndelse som har haft ufattelig stor betydning for hele menneskeheden. Det er en begivenhed som fuldständig gör alting nyt - og fornyr det spirituelle.

At väre skriftklog er i mine öjne stadig at mene at man skal söge til diverse skrifter, istedet for at have en direkte, intuitiv opfattelse af sandheden. At du så - igen (som vanligt, vil jeg sige) griber til skrifterne, Bibelen, ordböger, for at forstå mit udsagn, istedet for at forsöge at forstå det udfra dig selv, det...

Jeg vil sige det på den måde - at der ligger en ENORM tradition af skriftlige vidnesbyrd, som er indholdet, det formelle indhold, at alle verdens spirituelle retninger, religionerne etc..Men al denne viden er död, i mine öjne, hvis ikke den fornyes gennem en eller anden form for levende, personlig erfaret erkendelse.

Og så vil jeg iövrigt beklage - du/I har ret - jeg har ved en fejl skrevet dette under en forkert tråd. Jeg sad i tråden Kristendom og buddhisme - og har så åbenbart kort beväget mig herover - og skrev mit indläg til dig, udfra det du skriver i nävnte tråd. Det undskylder jeg selvfölgelig - og vi kan selvfölgelig, hvis lysten er der, diskutere videre i pågäldende tråd. Jeg träkker mig her - og undskylder overfor dig, S.
kh
Lars S:

Sv: 21. december 05/14/2012 17:10 #142771

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej Lars

Alt ok. Jeg ønskede blot at vi undgik forvirring og misforståelser, eller endda angst om 21. december. Jeg ønsker jo bare det bedste for os alle.
Skriv endelig noget i tråden om Kristendom og buddhisme, hvis du har noget på hjertet eller nogle spørgsmål.

mvh.
M. Sufilight

Sv: 21. december 06/13/2012 17:18 #143069

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej venner

Mine opfattelser er:

Her er så, som man siger, lidt stof til eftertanke.

Aggressiv sygdom truer danske skove
"Danmark er ramt af en ny usædvanlig aggressiv træsygdom - eller rettere: en række forskellige sygdomme, der alle kan føres tilbage til parasitten phytophthora."
......
"I Sydsverige vurderer eksperter således, at op mod halvdelen af samtlige bøgetræer kan komme til at lade livet inden for de næste årtier."
jyllands-posten.dk/indland/article4716950.ece

M. Sufilight
  • Side:
  • 1
  • 2