Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Din intuition
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Din intuition

Din intuition 07/14/2016 20:28 #157976

Hvor ofte bruge du din intuition? og bruger du den bevidst?
Kan du skelne mellem din intuition og dit hoved der snakker?

Jeg kan ikke altid skelne, da mit hoved er temmelig overbevisende he
Jeg bruger dog min intuition så meget jeg overhovedet kan........men nogle gange går jeg imod den fordi den ikke gir mening for mig.......jeg har dog snart forstået og lært af bitter erfaring, at den, LIGEGYLDIGT hvad, altid altid altid er klogere end jeg oz selvom det ikke i første omgang gir mening det den guider mig til

Sv: Din intuition 07/18/2016 18:38 #158037

Som dig har jeg også "lært" af bitter erfaring. Du ved man siger, det er lettere at være bagklog.
Men det har faktisk lært mig at være klog i situationen, hvis noget ikke føles godt eller rigtig, følger jeg den dag i dag den følelse jeg har.
Der var engang jeg troede man skulle se det bedste i andre, sådan tænker jeg nu stadig, men i dag følger jeg min intuition og den viser mig hvis noget eller nogen ikke er gode for mig.
Følgende bruger(e) synes godt om: Swedenborg

Sv: Din intuition 07/18/2016 20:30 #158040

Min intuition sidder mere i kroppen end i hovedet.

Sv: Din intuition 07/18/2016 20:40 #158041

Hej Vibeke
For mig er intuitionen sjælen som snakker, eller hjertet som taler, på både godt og skidt...
At fraråde eller råde til...

Sv: Din intuition 07/18/2016 21:59 #158042

De fleste har en ret upræcis opfattelse af hvad intuition er.
Som jeg har forstået det, så tænker de fleste om intuition, at det er en form for "Gut-feeling".
Eller man hører om kvindelig intuition.

Men der er også en form for intuition, som stammer fra det plan der ligger ovenover det mentale.
Altså svarende til ligeså højt over det mentale, som det mentale ligger over det emotionelle, og ligeså forskelligt fra tankeplanet, som forskellen mellem tanke og følelse.

Det med Gut-feelingen, er dog ikke helt skævt, for det intuitionelle plan kan faktisk afspejle sig i følelseslivet. Men man taler i åndsvidenskaben om at signalet er så fint, at det kræver et utroligt roligt følelsesliv, for at kunne opfatte det intuitionelle budskab. Som små fine vibrationer i vand, som kun kan erkendes, hvis der er blikstille på overfladen, og ikke heftig bølgegang i følelseslegemet, som de fleste mennesker oplever næsten permanent.

Derfor er der to måder at tilgå den intuitionelle sfære. Ved afspejlingen i det emotionelle legeme, eller direkte, som er endnu mere sjælden. Begge dele kan være utroligt nyttige. Man kalder også dette plan for det Buddhiske plan i åndsvidenskaben (kært barn har mange navne), og der findes meditative teknikker til at tilgå dette plan metodisk, med henblik på at behandle svære principielle spørgsmål, som følger af den metodiske stræben efter bevidst kontakt med sjælen.

Jeg oplever det som om det buddhiske plan er mere eller mindre uopnåeligt for mig på dette tidspunkt af min stræben, men at det er mig muligt at "kaste spørgsmål derop".. Som så daler ned i mit tankesind op til adskillelige uger senere, som "principper med vejledning til", som jeg så kan studere i detaljer under mine meditative øvelser. Det ligner lidt billedet af et menneske der står og kaster et spørgsmålstegn op i en sky, og så kommer det ned, ikke som et spørgsmålstegn, men som et "svar-tegn" som kan adskilles så man kan se, hvordan ens spørgsmål indgår i svaret.

Hvis der er andre der har tilsvarende oplevelser eller kan korrigere mine, så kunne det måske være interessant at høre om dem også i denne tråd.

Sv: Din intuition 07/20/2016 10:49 #158048

• Tommas
  • IKKE ONLINE
For mig er intuition enhver viden eller tro, som kommer øjeblikkeligt indefra og ikke er en "rationalisering" eller et logisk ræsonnement.

Intuitionen kommer fra noget mere omfattende end bevidstheden. Altså "noget" i mig, som ved mere, end jeg umiddelbart forstår med forstanden.

Jeg kom til at tænke på, at kvantefysikere bruger udtrykket "counter-intuitive" - "imod intuitionen" - om resultater af deres eksperimenter. Det kvantefysikken fortæller om virkelighedens beskaffenhed er anderledes end det, den almindelige intuition fortæller. Det er ligesom når man "intuitivt" tænker, at Solen "står" op" om morgenen, selv om det faktisk er Jorden, der roterer.

Med hensyn til den intuitive "gut-feeling", så handler det vist for det meste om, at vi via vores fulde sanseapparat har adgang til mere end det, vi er bevidste om. Vores bevidste fokus er altid et begrænset fokus, så vores helhed "ved" altid mere end jeget.

Jeg er meget enig med Scorpmeister i, at vi har en fintfølende intuition, som kun virker, når emotionelle reaktioner ikke "skygger" for helheden. Der må være en "total helhed", som vi har adgang til noget af. Det er vel egentlig en gradvis bevidsthedsudvidende proces, som intuition fra dette "level" handler om? Hvis det går for hurtigt bliver man overvældet. Reaktionstilstande handler altid om vores afgrænsning, egentlig kroppen, men den "finere" intuition (ikke ment som "pænere" eller "rigtigere") virker, når vi ikke er i gang med at opleve, opbygge eller forsvare grænsen.

Jeg vil nok nærmest sige, at der er to modstående intuitioner, som begge er rigtige. For det er "rigtigt" at følge sin emotionelle intuition, når den aktiveres, selv om grænsen "skygger" for helheden. Det er også "rigtigt" at åbne sig for helheden, når situationen tillader det. Ind imellem tænker jeg også på kroppen, som en "udgave" af den totale helhed - måske for at få de to til at mødes.
Følgende bruger(e) synes godt om: Scorpmeister

Sv: Din intuition 07/20/2016 14:51 #158050

• mondogobbo
Intuition er når jeg får en indskydelse eller et svar på noget - uden at jeg behøver tænke over det og sætte hjernen i gang. Når jeg netop intuitivt, d.v.s. pr. instinkt fornemmer et svar på et spørgsmål eller en given problematik.

F.eks. hvis jeg skal til at stille min cykel udenfor bageren, hvis jeg skal hente brød, men ser en type, der ser suspekt ud. Så siger min intuition mig, at denne gang må jeg hellere låse cyklen, for ellers står cyklen der måske ikke når jeg kommer ud fra bageren. Mens andre gange lader jeg cyklen stå ulåst, fordi intuitionen siger mig, at der ikke er risiko derved. Sidst nogen huggede min cykel, undlod jeg - dumt - at lytte til min intuition. Den sagde mig nemlig, at "ham fyren, der står derovre ti meter væk, har skumle hensigter. Han kigger på mig og min cykel, om om han har tænkt sig at rende med cyklen!". Men jeg begyndte så at tænke over det og tænkte så, at jeg nok bare var paranoid. Og jeg lod cyklen stå ulåst. For jeg skulle jo BARE lige ind og købe noget hurtigt og var tilbage 2 minutter efter. Men da jeg kom tilbage 2 minutter efter, var cyklen naturligvis væk! Jeg løb dog cykeltyven op, da han ikke var nået så langt. Og jeg vidste hvem han var, da jeg allerede havde fornemmet intuitivt et par minutter før, at han havde skumle hensigter. Så jeg fik hurtigt cyklen igen. I øvrigt lam undskyldning han kom med: "Jamen, jeg ville bare låne den lidt!" Ha ha, ja sikkert!!

Det kan dog undertiden være tricky, for hvis man bare tænker 2 minutter over tingene, så er det jo ikke længere intuitionen, der giver svaret, men din bevidsthed og tankevirksomhed.

I mit horoskop står der, at jeg er typen, der bedst opnår det rigtige svar ved at følge min første indskydelse - uden at tænke for dybt over det. Det kan jeg f.eks. se, er sandt, hvis jeg ser "Hvem vil være millionær" på tv. Når jeg svarer hurtigt og intuitivt, får jeg meget ofte det rigtige svar (dog ikke altid). Mens hvis jeg skal til at tænke og gruble over det, kommer jeg typisk bort fra det korrekte svar og svarer forkert.

Dengang jeg spillede fodbold, fik jeg god træning i at bruge intuitionen. Når man som målmand står foran en angriber, er det netop ofte intuitionen, man ubevidst benytter til at regne ud, hvilken side angriberen vil sparke i. Og dengang var jeg også god til at fornemme det på forhånd og dermed kunne jeg ofte angribe skudet en brøkdel af et sekund før, det kom, og dermed have nemmere ved at redde skuddet.
Sidste redigering: 07/20/2016 14:58 af .

Sv: Din intuition 07/21/2016 14:09 #158060

Sikke en dejlig oplyst blomstermark denne tråd er blevet

Sv: Din intuition 08/10/2016 16:38 #158139

AnneEmelia: ja bagklog har jeg også OFTE været, og jeg sys også man skal se det bedste i andre, men det er ikke ensbetydende med at det er mennesker det absolut skal ind i mit liv eller jeg behøver bruge tid på dem hvis det føles helt forkert

VibekeBD: det gør mig også....kroppen er temmelig klog dér, men derfor har jeg alligevel været god til at overhøre den, fordi jeg var nysgerrig....det er jeg nu stadig, så jeg skal virkelig være opmærksom

Scorpmeister: jeg sys det er forsk. for mig vedkommende hvordan jeg får svar fra min intuition, jeg sys egentlig ikek kun der er 1 måde at få svar på, det kan både være gennem kroppen, Feks angst første gang jeg møder et menneske fordi jeg skal holde mig VÆK.......men andre gange får jeg svar i mine tanker eller billeder når jeg er liiiige ved at falde i søvn eller liiiige ved at vågne op.......du får dit gennem dit sind er det sådan det skal forstås????

Sv: Din intuition 08/10/2016 16:43 #158140

MON: hehe du er da oz så suuuur at ingen må låne din cykel

Ja det er det der kan være skiiiide tricky, at tænker man bare 2 sek over det så kan ens hoved n å at få en helt væk fra intuitionen..............det kender jeg i hvert fald til HUDLØSHED......sys det hoved er ret dårligt sat sammen for det er sgu godt nok nemt blive viklet ind i det og komme væk fra ens oprindelige tanker/fornemmelse

Sv: Din intuition 08/10/2016 16:49 #158141

tommas: nej det er bestemt ikke en rationalisering......det er hovedet der vil blande sig.....det er helt sikkert noget der kommer indefra, måske endda i samarbejde med noget højere??? det tænker jeg i hvert fald

Sv: Din intuition 08/12/2016 11:31 #158157

• Abel
  • IKKE ONLINE
Anna Emilia skrev.

"For mig er intuitionen sjælen som snakker, eller hjertet som taler, på både godt og skidt...
At fraråde eller råde til..."

Kan intuition ikke være erfaringer draget i tidligere liv? Erfaringer intuitionens lager gemmer og som vi kan opfatte, når intuitionen i et splitsekund går klart igennem?

Går man ind for reinkarnationstanken, har vi jo levet mange tidligere liv, og når vi rammer en parallel eller en oplevelse der ligner noget oplevet i tidligere liv ligger konklusionen måske lagret og vi kan så erfare det konkluderede gennem intuition.

Hvad mener i om den tanke?

Sv: Din intuition 08/13/2016 08:44 #158159

Intuition og klarsyn/klarglimt kan også være vævet sammen.

I går eftermiddag da jeg kørte fra et møde, stod det ned i stive stænger.
Længere fremmme på vejen fik jeg øje på en mand, som gik med tomlen fremme, sjaskede plaskende drivvåd, naturligvis.
Jeg er af den gamle skole, hvor man hjælper tomlere, hvis man kan.
Men så fik jeg et glimt af en psykopat, inde på "nethinde", som jeg engang har været så uheldig at lukke ind i de private gemakker... Og besluttede mig derfor for at køre forbi, uden at yde den ellers vel tiltrængte hjælp.
Da jeg passerede, kiggede jeg i bakspejlet.
Og kunne se at blafferen gjorde armbevægelser i retningen af: Jeg smadrer dig, din fucking møgso.

Hvis man ved, hvad "døde øjne" betyder, så kan man altid kende dem igen

Blafferen havde "døde øjne".

Sååh tak for klarsyn, eller intuition, om man vil

Sv: Din intuition 08/15/2016 16:58 #158164

MilleMarille> Jeg ved godt at jeg var lidt nørdet i mit indlæg. Det er sådan en tendens jeg kæmper lidt med..;D

Min pointe var blot, at der er utallige opfattelser af intuition, men at der også findes en form for intuition, som er meget præcis, hvor man så at sige henter informationen "direkte ved kilden", hvis du kan forestille dig det. Det var faktisk nok mest for at give et billede af at spektret af opfattelser er bredere end som så.

Jeg har bestemt ikke fuld adgang til "kilden", og henter således kun en del af mine informationer gennem mit mentale liv, og resten på nøjagtigt samme måde som alle andre. Man får øget adgang når man starter på at træne sindet, alt afhængigt af hvor ihærdig man er, og hvilke metoder man benytter.

Jeg får min intuitionelle indsigt under meditation. Jeg har bestemte metoder, som jeg benytter, når jeg har særlige spørgsmål at belyse, som giver mig nogle værdifulde fingerpeg. Og nogen har sagt at intuitionen kan kaldes for sjælens sprog. Det tror jeg er et fint billede på det. Når vi endnu ikke kan have fuld adgang til sjælen, så er intuitionen måske det lidt vejledning vi kan få, indtil videre..

Tror jeg nok..;D

Sv: Din intuition 09/16/2016 19:58 #158395

ja ja Scorpmeister det har jeg godt bemærket du generelt kæmper lidt med

altsåååå det er jo ret interessant dte der med at vi ikke kan have fuld adgang til sjælen endju, det har jeg hørt før men ikke helt forstået............hvordan kan vi være inkarnerede med kun 1/4 sjæl i kroppen???? eller hvordan kan det være hele sjælen ikke er her dte fatter jeg ikke

Intuitionen er helt klart sjælens sprog. helt enig! jeg kan ikke sidde stille og meditere men når jeg bevæger mig, eller sidder og er kreativ så får jeg virkelig god kontakt og andre gange får jeg vejledning i mine drømme hvor mit dejlige sind guskelov er helt zzzzzzzzzzzz stille

Sv: Din intuition 09/16/2016 20:04 #158396

puuhhaaaaaaaaaa swedenborg det var da VIRKELIG godt du lyttede.....det er såååå nemt for sindet at "afværge" sådan en fornemmelse og bare gøre dte alligevel.......jeg taler af VIRKELIG måske ikke bitter erfaring men KÆMPE GIGANTISK stor erfaring på området..............mit sind sir altid " ei hva er det for noget pjat, hvor skulle jeg vide det fra?" jeg har virkeli virkelig haft nogle ikke særlig rare oplevelser på dne konto....

det er så utroligt nemt at "overrule" (på engelsk) det når dte kommer, fordi det er så subtilt og så stille, ikke så højtråbende som mit sind der jo kan overdøve hele københavns banegård!!!!

Vi burde fejre intuitionen og hylde den!!! hip hip hurraaaaaaaaaaaa!!! det burde også være et fag i skolen efter min mening! Tænk hvilken skøn verden vi kunne leve i hvis alle lærte at lytte til og stole på deres intuition!!! Juhhuuuuuuuuu

Sv: Din intuition 09/16/2016 20:07 #158397

Abel: jeg ved ikke helt hvad jeg mener om den tanke....ellelr om jeg helt forstår det du mener

hvordan skulle tidligere livs oplevelser kunne være intuition feks ift at lukke en mand ind i ens bil som så er psykopat? fordi man har lukket en psykopat ind i sin bil i tidligere liv eller hvordan?

Sv: Din intuition 09/18/2016 14:57 #158412

altsåååå det er jo ret interessant det der med at vi ikke kan have fuld adgang til sjælen endnu, det har jeg hørt før men ikke helt forstået............hvordan kan vi være inkarnerede med kun 1/4 sjæl i kroppen???? eller hvordan kan det være hele sjælen ikke er her dte fatter jeg ikke

Det skal jeg ikke nørde for meget over.

Sjælen er skam fuldt ud til stede hele livet, og lidt bøvlet forklaret, så er det personlighedens identifikation med det timelige, som står i vejen for at den kan styre personlighedens liv, og bringe mennesket lykke.

Reelt er sjælen det du ér.. Resten er kun redskaber, krop, følelser, tanker og personligheden som en slags sum af de tre. De fleste ved det ikke, og mener selv at "De er kroppen eller følelserne, eller måske endda tankerne." Men sproget kender sandheden. Vi taler om at vi "HAR tanker, HAR følelser og om MIN krop." På samme måde som "MIN bil". Jeg ER ikke min bil, jeg HAR den. På samme måde med tanker, følelser og krop. Vi er ingen af dem. Vi har dem, og benytter dem. Men vi ER noget andet, nemlig "Den der benytter disse redskaber". Sjælen er nok det ord vi bedst kan lide at bruge.

Svarende til at en skuespiller identificerer sig med sin rolle. Men når stykket er slut, tager han sit kostume af, og er "den han i virkeligheden er" igen. Sjælen er "Det du i virkeligheden er".

Mange ved slet ikke dette, og mener at de ER skuespilleren i disse godt 80 år, stykket varer. Men hvis man kan komme til denne ægte forståelse, så kan man forholde sig anderledes professionelt til selve det at leve, på samme måde som en skuespiller forholder sig professionelt til faget. Livet er i virkeligheden et fag, og det kan læres ved at øve sig i det.

Hvad med dig, ved du at du er skuespiller?;D

Sv: Din intuition 09/18/2016 15:11 #158413

• Khidr7
  • ER ONLINE
Super fremlæggelse. Jeg er bare helt enig Scorpmeister.

Sv: Din intuition 09/19/2016 07:44 #158416

"Sjælen er skam fuldt ud til stede hele livet, og lidt bøvlet forklaret, så er det personlighedens identifikation med det timelige, som står i vejen for at den kan styre personlighedens liv, og bringe mennesket lykke."

den sætning forstår jeg ikke resten er jeg helt med på

selvom jeg ikke er mine tanker og følelser og krop sys min sjæl nu at de nogle gange er vildt forstyrrende De vil ikke altid det samme som min sjæl

Efterhånden har jeg lært at leve med det især når min krop ikke vil det samme som min sjæl vil.

Tak for dit bidrag

Sv: Din intuition 09/22/2016 16:13 #158452

• Abel
  • IKKE ONLINE
MilleMarille skrev:
Abel: jeg ved ikke helt hvad jeg mener om den tanke....ellelr om jeg helt forstår det du mener

hvordan skulle tidligere livs oplevelser kunne være intuition feks ift at lukke en mand ind i ens bil som så er psykopat? fordi man har lukket en psykopat ind i sin bil i tidligere liv eller hvordan?

Det antages til dels, at intuition ikke bygger på et erfaringsmæssigt grundlag, og i så' tilfælde duer teorien ikke, men bygger det intuitive også på et erfaringsmæssigt grundlag, kan det jo tilmed forholde sig sådan at sjælen husker hvad ens nulevende ego ikke har erfaret.

Mit forhold dertil er kun en tanke, teori eller ide', og kan vel knapt nok gå som værende en antagelse, for reelt ved jeg ikke om det kan forholde sig sådan, så det kan kun blive en forklaringsmodel fra min side.

Du kan ikke vide om en fremmed er psykopat, men din underbevidsthed/intuition advarer dig måske om ikke at lukke en fremmed ind i din bil, fordi din sjæl erfaringsmæssigt drager en parallel grundet på en lignende situation der faldt uheldigt ud i et tidligere liv i et andet ego så dit nulevende ego "intuitivt" advares mod en mulig konsekvens ved at gøre det igen.

Det siges, at en traumatiske oplevelser i tidligere liv kan føre til fobier i efterfølgende og at en tilbageføring til tidligere liv via såkaldt regressionsterapi kan lede tilbage til årsagen der gav fobien hvorved sindet kan helbredes for den.

Husk dog; at det teori fra min side. Hvor plausibel teorien evt. er, ved jeg som sagt ikke, det er kun en model ud af mange; et bud om hvad intuition måske også er.

Sv: Din intuition 09/23/2016 12:56 #158458

• Abel
  • IKKE ONLINE
Og med hensyn til kvinder og deres intuition forholder det sig vist således.

Det man kalder kvindelig intuition er ofte bare spørgsmålet om evnen til kvindens lethed ved at gennemskue manden.

Sv: Din intuition 10/11/2016 20:29 #158661

• Stells
  • IKKE ONLINE
Min intution har altid været over mig.
Er opvokset i et misbrugshjem hvor jeg hele tiden, hvert sekund, skulle afveje stemningen inden jeg sagde, gjorde eller spurgte om lov til noget. Min evne til at lytte og følge blev og bliver til stadighed testet.
Hvilket jo er fint nok i sig selv.
Lige for tiden arbejder jeg i en branche hvor jeg har med enormt mange forskellige typer mennesker at gøre, rigtig mange hæderlige og så den her klump af folk med ondt i sinde.
Jeg skal håndtere dem, både IRL, telefonisk og på skrift.
Og de sidste par måneder har min intution fået en stærk stemme.
Eller rettere, et jag af smerte. Så jeg er helt sikker på at jeg ikke skal overhøre den. OG det tør jeg sgu heller ikke mere. Sidst måtte jeg ringe efter politiet fordi en gæst truede mig med tæv. Og her havde jeg havde en dårlig mavefornemmelse allerede under opkaldet af denne person.
Jaget kommer enten i den ene tinding eller i mellem mine skuldreblade.

Nogen der evt kan forstå hvorfor smerten/jaget sidder lige disse to steder, og KUN disse to steder?

Jeg ved at min intuition altid har ret og jeg gør virkelig alt hvad jeg kan for at lade den bestemme "vejen" for mig og min familie.
  • Side:
  • 1