Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Et par iagttagelser omkring drømme
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Et par iagttagelser omkring drømme

Et par iagttagelser omkring drømme 01/12/2018 11:59 #161973

Jeg har gjort følgende iagttagelser omkring drømme. Eller mere specifikt mine egne drømme:

1. Hvis jeg ikke forsøger at huske på dem, lige så snart jeg vågner, glemmer jeg dem altid. Jeg skal med andre ord tænke på drømmen i samme sekund, som jeg vågner for at kunne erindre drømmen. Og det er alligevel ikke altid, at det lykkes.

2. Når jeg husker drømme, husker jeg som regel mest det sidste jeg drømte, lige inden jeg vågnede. F.eks. forleden nat vågnede jeg ved, at jeg i en drøm stod under bruseren. Og så kom der en måge flyvende hen imod mig og satte sig på min venstre skulder og begyndte at hakke på mig. Så vågnede jeg. Af og til husker jeg dog mere fra drømmen end bare det sidste jeg drømte. Det er lidt op og ned og afhænger vel af drømmens intensitet og af, hvor interessant og livagtig drømmen er.

3. Scenariet i drømmene er nogle gange byer, jeg har besøgt eller boet i. Og andre gange er det fiktive fantasi landskaber, jeg ikke kan genkende. Det er dog det ved det, at hvis jeg er i en by jeg kender (f.eks. Århus), så er byen altid anderledes i drømmen end i virkeligheden. Det er med andre ord et forvrænget billede af byen jeg får. Jeg synes dog at kunne konkludere, at drømmene altid foregår i et jordlignende landskab eller miljø. Jeg drømmer f.eks. ikke, at jeg er på hverken månen eller mars.

4. De mennesker, jeg møder i drømme, er ofte mennesker, jeg har mødt i dette liv. Andre gange er det mennesker, jeg ikke genkender. Om de er fra tidligere liv eller blot fantasimennesker, aner jeg dog ikke. De kan også være mennesker, der lever i en anden dimension. F.eks. afdøde o.s.v.

5. Noget, jeg finder underligt og påfalende, er at jeg i drømme meget ofte er teenager. D.v.s. 15-20 år gammel ca. I virkeligheden er jeg langt ældre så det undrer mig, at jeg i drømme ofte bare er en stor knægt. Jeg har spekuleret på, om det skyldes, at i den åndelige verden er vi alle unge og friske? Eller om det bare skyldes, at jeg ubevidst gerne vil være ung igen. Jeg tror, at det var Rauni Kilde, den finske whistleblower, der fortalte, at på den anden side har vi alle en fremtoning, så vi ser ud til at være ca. 20 år gamle. Det pudsige er nemlig, at udover at jeg i drømme ofte selv er 15-20 år gammel, så er de fleste af dem, der deltager i drømmene, også teenagelignende skikkelser. I hvert fald, når det er folk, jeg ikke kender fra dette liv, ja, så er de stort set altid teenagere eller omkring 20 år gamle. Jeg tænker selv, at det måske hænger sammen med, at 18-20 års-alderen er den perfekte tilstand. Der er man udvokset og voksen. Men det er inden, at kroppens forfald starter. Når man er 25 år gammel, er kroppens forfald jo allerede startet. Så når folk er ca. 20, er de perfekte. Rent biologisk set. Før det, er de uudviklede og ufærdige. Og efter det forfalder kroppen.

6. Drømme handler tit om noget, jeg ubevidst fortrænger eller ubevidst bekymrer mig om. F.eks. sexdrømme kommer næsten kun, hvis jeg har levet i cølibat i en kort periode. Ikke hvis jeg er aktiv. Så derfor tror jeg, at drømme ofte handler om at udleve længsler, man har i det daglige liv eller at bearbejde ting, man ubevidst fortrænger til dagligt.

Det kunne være interessant at høre, om andre har lignende erfaringer og oplevelser med drømme. Er I andre f.eks. også meget yngre end jeres virkelige alder, når I drømmer? Og befinder I jer også altid i et jordlignende miljø - eller drømmer I jer også hen til fjerne planeter og galakser?
  • Side:
  • 1