Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Er du et helt andet stjernetegn end du troede?
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Er du et helt andet stjernetegn end du troede?

Er du et helt andet stjernetegn end du troede? 10/05/2017 15:10 #161153

Jeg faldt over en artikel i går, som fortæller, at vi måske slet ikke er det stjernetegn, vi gik og troede, at vi var. Jeg har f.eks. hele mit liv troet, at jeg var stenbuk. Men opdager nu, at jeg er skytte.

www.mx.dk/nyheder/global/story/30027576

Et par udpluk fra artiklen:

En forskydning i jordens akse betyder, at det mere end 2.000 år gamle stjernetegnssystem ikke er helt opdateret.

86 procent er i virkeligheden ikke født i det stjernetegn, som de tror. Det skriver BBC Stargazer.

Og videre:

Forklaringen på forskellen imellem på de to stjernetegn gemmer sig i et astronomisk fænomen, der kaldes for præcession. Det dækker over, at jordens hældning skifter sig ganske langsomt over tid. Det tager i alt 26.000 år for jorden at bytte om på polerne.

- Jorden bliver påvirket af månen og solens tyngdekrafter og det giver en slingrende effekt på kloden. Denne effekt bliver kaldt præcession og betyder, at jordkloden opfører sig lidt som en snurretop, lyder det fra astronomen Radmila Topalovic til BBC.

Slingrekursen sker gradvist, og de par tusinde år siden de gamle græske astrologer fandt på stjernetegnsystemet har indtil videre rykket udsigten til stjernerne med en måned. Uden at der er blevet rykket på fødselsdatoerne, vel at mærke.

Det er derudover interessant, at der i virkeligheden er 13. stjernetegn. Det 13. tegn hedder slangebæreren, men i sin tid droppede man af ukendte årsager at tage det tegn med. Måske mente, man at 13 bragte uheld? Eller måske var man bange for slanger? Eller bange for, at sandheden om menneskets oprindelse kom for tæt på? Hvem ved?!

BBC beskriver desuden et 13. stjernetegn, der kaldes for Slangebæreren. Hvis du er født imellem d. 30. november og den 18. december, så har du faktisk et 13. stjernetegn, der ikke blev taget med af de gamle grækere. Dette gør et væsentlig indhug på de, der tidligere troede, at de var Skorpioner.

For mig giver det mening. Jeg synes, efter at have læst om skytten, at dette stjernetegn´s personlighed passer bedre på mig end Stenbukkens. Stenbukken er jo en mega ambitiøs, lidt hård og stræbsom ledertype. Det synes jeg ikke, at jeg er. Jeg egner mig slet ikke som leder og hård har jeg aldrig været, for jeg er imod alt for faste rammer. Er faktisk overhovedet ikke stræbertypen. Men skytten beskrives som uafhængig og sandhedssøgende. Det er mere mig.

Hvad mener I om dette? Tror I selv på, at alt dette er sandt? Eller er det en and? I så fald er vi jo mange, der i årevis har gået og troet, at vi var et helt andet stjernetegn, end vi reelt er.
Følgende bruger(e) synes godt om: Monja

Sv: Er du et helt andet stjernetegn end du troede? 10/05/2017 18:31 #161154

• Monja
  • IKKE ONLINE
Jeg er ikke skytte mere men slangebære
Men selv om jeg er skytte har jeg aldrig følt mig skytteagtig
Hvordan slangebæren er som stjernetegn kan man jo ikke læse om nogle steder
Om det er en and ved jeg ikke og ved ikke helt om jeg tror på det 13 tegn
I perioder gør jeg

Sv: Er du et helt andet stjernetegn end du troede? 10/05/2017 21:23 #161155

• ibyx
  • IKKE ONLINE
Det er en gammel og udslidt and, der popper op med jævne mellemrum. Stjernetegnene bliver udregnet fra forårsjævndøgn, hvor Vædderen starter, sommersolhverv er Krebsen, efterårsjævndøgn er Vægt og vintersolhverv Stenbuk. Præcessionen er en baglæns bevægelse, der angiver tidsaldre. Sidste gang gik vi ind i Vandmanden 21. august 2011 kl. 6.02, og Stenbukken er så ca. 4169.

Sv: Er du et helt andet stjernetegn end du troede? 10/05/2017 23:18 #161156

ibyx skrev:
Det er en gammel og udslidt and, der popper op med jævne mellemrum. Stjernetegnene bliver udregnet fra forårsjævndøgn, hvor Vædderen starter, sommersolhverv er Krebsen, efterårsjævndøgn er Vægt og vintersolhverv Stenbuk. Præcessionen er en baglæns bevægelse, der angiver tidsaldre. Sidste gang gik vi ind i Vandmanden 21. august 2011 kl. 6.02, og Stenbukken er så ca. 4169.

Hvad så med det såkaldt 13. stjernetegn. Slangebæreren. Har det mon noget på sig? Hvis ja, så må det jo samtidig forskyde de andre stjernetegn, hvis der skal være plads til et ekstra.

Men så burde vi jo have 13. måneder og ikke 12. Det ville jo kræve, at vi skulle revolutionere kalenderen. Det ville nok blive for besværligt.

Sv: Er du et helt andet stjernetegn end du troede? 10/07/2017 10:10 #161165

• ibyx
  • IKKE ONLINE
Jeg skal udtrykke mig helt tydeligt. Misforståelsen grunder sig i, at stjernebillederne og stjernetegnene ikke har noget med hinanden at gøre. Så Slangebæreren er på moderne dansk fake news, en spekulation der ikke har noget med den vestlige astrologiske virkelighed at gøre.
Så spørgsmålet kan stilles til den indiske astrologi, der starter zodiakken i 0* Vædderens stjernebillede, hvilket bevirker at ca. 80% af os skifter til tegnet før. Så der bliver Skytter, der ikke er født i de sidste 6 0* af tegnet, til Skorpioner. Og Vandmandens frygtelige tidsalder, iflg. Finn Wandahl, først starter om 324 år.
Jeg havde for øvrigt fremskaffet en invitation til at holde foredrag om vestlig astrologi på den første internationale kongres om indisk astrologi. Desværre kom jeg ikke derned, da jeg en 1 måned før kongressen blev invaderet af en dæmon dernede fra. Det tog mig 3 mdr. at rense den ud.

Sv: Er du et helt andet stjernetegn end du troede? 10/07/2017 11:38 #161166

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej alle læsere

Mine opfattelser er:

Hvis vi ønsker et svar på trådens spørgsmål:
"Er du et helt andet stjernetegn end du troede?"
Og eventuelt også svar på om det 13. stjernetegn virkelig er en realitet eller blot fup, så kan det måske være en god ide at starte ved begyndelsen.

Hvorfor ikke søge Zodiakkens oprindelse?

Her er nogle links:
The Origin of the Zodiac: (Astrology)
http://www.ancient-wisdom.com/zodiac.htm
Astronomy - Astrology at Metsamor:
http://www.ancient-wisdom.com/turkeymetsamor.htm
De indiske Vedaer, og Indien og astronomi:
en.wikipedia.org/wiki/Hindu_astrology#R....80.93_zodiacal_signs
Tegn på Zodiakken i Rig Veda
http://archaeologyonline.net/artifacts/origins-zodiac
(OBS: Der er i de seneste år blevet talt blandt seriøse videnskabsfolk om at Vedaerne ikke kun er fra ca. 1.500 fvt., men at de går mindst tilbage til 2850 fvt. eller endda måske 7-8.000 fvt. eller endda før sidste istid. - Så oprindelsen til astrologien findes måske snarere i Indien end i København eller en anden vestlig by. Grækerne var ikke først hvis vi skal følge de nutidige videnskabelige fakta. Det må lægge helt fast selv om nogle ønsker at det er sådan.)

Surya Siddantha:
(Her er Wikipedia ikke pålidelig, hvis man spørger mig. Der er skrevet meget om dette mærkelige værk på Internettet andre steder og i bøger. Ifølge indisk tradition er værket ca. 2 millioner år gammelt. Det står faktisk helt bogstaveligt skrevet i starten af værket! - Dette værk angives at kunne udregne det tropiske års længde omtrent lige så nøjagtigt som NASA og andre kan med moderne metoder og udstyr.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Surya_Siddhanta

Flere vinkler en dem jeg fremlægger her kan bestemt bruges.

Når oprindelsen til Zodiakken er nogenlunde klarlagt med den viden vi har til rådighed - så kan man derefter søge at kortlægge Zodiakkens udvikling og forandringer over tid forskellige steder på kloden. Og undersøge om disse forandringer er naturlige eller blot er udtryk for at endnu en kapitalist eller fupmager som havde succes.
Og derefter eventuelt også søge de fællestræk ved centrale regler for astrologis spådoms-kunst i de centrale af de forskellige lande eller kulturer.
Der ved vil man sikkert bedre kunne finde den mest korrekte lære. For der kan vel kun være et enkelt system som er det præcise?
Og hvorfor havde læren om astrologi i lange tider 7 planeter som alene var vigtige? Var de gamle vismænd og viskvinder så tåbelige at de overså 5 planeter og fortalte røverhistorier i årtusinder? Og hvorfor har man i dag 12 og har tilsyneladende haft det siden kapitalismens og dogmatisk kristendommens indtog? Eller endda måske 13, 14 eller et andet tal?

Jeg vil overlade svarene på sådanne spørgsmål til de lærde astrologer som kan forudse hvilken Zodiak der er den rette i fremtiden, og, som kan forudse hvem som invaderes af dæmoner.

_______

En tanke dukker frem:
Gamle kloge ord og ordsprog er ofte mere viise end nye påhit, overmod og dumdristighed. For disse kloge ord og ordsprog har stået imod tidens tand og vist deres store værdi. Og sådan er det også ofte med gamle læresystemer. De har ofte noget meget dybdegående viist over sig, når de først forstås fuldt og helt, og ikke af et overfladisk sind.

Jeg kunne søge at påvise at de indiske Vedaer har et grundlag som faktisk peger på at de er mere end 20.000 år gamle pga. angivelser af stjerne-konstellationer. Og dette kan påvises med ret gode indicier. Moderne vestlig astrologi er langt yngre.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann

Sv: Er du et helt andet stjernetegn end du troede? 10/07/2017 14:45 #161167

ibyx skrev:
Jeg skal udtrykke mig helt tydeligt. Misforståelsen grunder sig i, at stjernebillederne og stjernetegnene ikke har noget med hinanden at gøre. Så Slangebæreren er på moderne dansk fake news, en spekulation der ikke har noget med den vestlige astrologiske virkelighed at gøre.

Okay. Jeg tænker så, at det virker mærkeligt - for mig som ikke astrologi-ekspert - at astrologi ikke skulle være tilknyttet astronomi. For jeg troede at astronomien var forudsætningen for, at astrologien gav mening. Men der tager jeg måske fejl.

ibyx skrev:
Så spørgsmålet kan stilles til den indiske astrologi, der starter zodiakken i 0* Vædderens stjernebillede, hvilket bevirker at ca. 80% af os skifter til tegnet før. Så der bliver Skytter, der ikke er født i de sidste 6 0* af tegnet, til Skorpioner. Og Vandmandens frygtelige tidsalder, iflg. Finn Wandahl, først starter om 324 år.

Så med andre ord, har 80% af os et andet stjernetegn i indisk atrologi end i vestlig astrologi. Men i så fald, hvilken astrologi kan vi mon så regne mest med?! Det er så det næste store spørgsmål.

ibyx skrev:
Jeg havde for øvrigt fremskaffet en invitation til at holde foredrag om vestlig astrologi på den første internationale kongres om indisk astrologi. Desværre kom jeg ikke derned, da jeg en 1 måned før kongressen blev invaderet af en dæmon dernede fra. Det tog mig 3 mdr. at rense den ud.

Med andre ord lyder det til at du ved noget om emnet.

Det lyder farligt med den dæmon. Måske var det en inder-dæmon, der ikke ville have at du udbredte vestlig astroligi og derfor lige skulle genere dig, så du blev forhindret i at komme derned.
Sidste redigering: 10/07/2017 14:46 af vidaenmarte.

Sv: Er du et helt andet stjernetegn end du troede? 10/12/2017 10:21 #161184

Ibyx skrev

"Jeg skal udtrykke mig helt tydeligt. Misforståelsen grunder sig i, at stjernebillederne og stjernetegnene ikke har noget med hinanden at gøre. "

Det har du ret i. Det er også derfor man anvender en dyrekreds i Indisk Astrologi som mere svarer til stjernebillederne.

Iøvrigt er Soltegnet ikke så vigtigt som månen og ascendanten i indisk astrologi.
  • Side:
  • 1