Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Hvad siger ens musiksmag egentlig om ens person?
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Hvad siger ens musiksmag egentlig om ens person?

Hvad siger ens musiksmag egentlig om ens person? 08/24/2015 16:57 #154093

• mondogobbo
Hmm, i en anden diskussion (den om hvad der kommer til at ske her i september 2015) kom vi tilfældigvis ind på at diskutere musiksmag og hvad ens musiksmag siger om folk. F.eks. siger det noget bestemt om ens personlighed, at man kan lide jazz fremfor hård rock. Eller foretrækker classics fremfor pop eller rock. Og hvad med folk, der er til rap?

Jeg har bemærket, at f.eks. rap typisk tiltrækker unge mennesker, der er lidt på kant med samfundet eller er lidt oprørske. Generelt altså. Jazz synes at tiltale folk, der er lidt boheme-agtige eller livsnydere og ret afslappede. Klassisk tiltaler ofte refleksive typer, der ofte også er ret veluddannede eller intellektuelle.

Eller er det bare fordomme det hele?

Hvad mener I, at ens musiksmag siger om ens personlighed? Hvilken musik kan I selv lide og hvordan harmonerer det med jeres personlighed?

Jeg fandt bl.a. denne sjove test på nettet:

www.playbuzz.com/elizabethderryberry10/c...ur-music-preferences

Mit resultat blev som følger:

You Are Edgy & Introverted

You enjoy edgy, aggressive, and assertive music - all words we would use to describe you as well. Not one for "gentle" or "simple" music, your tastes lean toward music that fulfills certain wants and desires you may have either consciously or subconsciously. Many psychological studies have drawn similarities between individuals who enjoy classical music, and those who enjoy metal/hard rock - all of this research standing true with you. You are reserved and introverted yet extremely intelligent and observant - taking in your environment like a sponge. You have very (and we mean VERY) little patience for ignorance, stupidity, and people who take advantage of the less-fortunate. Above all else, you value controlling your own life and choices - and detest anyone else attempting to make them for you. Independence is key!

Og faktisk synes jeg det rammer meget godt plet. Det er sandt, at den musik, jeg foretrækker, er en smule aggressiv og kantet. Ikke ligefrem heavy metal, men gerne rockagtig eller i hvert fald med lidt kant og fart over. Jeg har ikke rigtigt temperament til at sidde og nyde en lang klassisk koncert. Og jazz og blues irriterer mig ligefrem. Pop synes jeg tit er for pladderromantisk.

Det passer også meget godt, at jeg ikke bryder mig spor om, når folk udnytter svagere mennesker - som f.eks. rige der stjæler fra de fattige eller når magteliten undertrykker folk. Derfor har jeg lidt oprørskhed og rebelskhed over mig. Det er sikkert også rigtigt, at jeg har meget lidt tålmodighed med ignorance - det er sikkert derfor jeg oprettede den der tråd med "Hvorfor er hr. og fru Jensen så blinde?". Jeg har nok en tendens til at være lidt utålmodige med folk, hvis jeg ikke synes at de kan se ting, der for mig er åbenlyse. Og det er her jeg nogle gange kan virke lidt kantet og arrogant - og det afspejler sig åbenbart i min musiksmag, hvor jeg også er til musik med lidt kant og selvbevidsthed. Og det er sikkert også dette personlighedstræk, som gør at jeg ikke har tålmodighed til at lytte til klassisk musik ret længe ad gangen. Selvom jeg på sin vis godt kan lide klassisk musik. Det lyder skam da meget godt.

For lidt at komme med et par konkrete eksempler på min smag, så er nogle af mine favoritsangere typer som dem her (de er alle italienere, faktisk er 90 procent af mine favoritsangere italienere, fordi jeg godt kan lide latinermusik):

Nek

Gianna Nannini

Jeg kan dog også lide lidt mere poppede, men dog ret melodiske og alligevel livlige sange som denne med Umberto Tozzi og Raf:

Okay, der ER da også ikke-italienere, jeg kan lide. Af danskere kan jeg f.eks. godt lide Kim Larsen og TV2. Af engelsk-syngende synes jeg at Sting og Bruce Springsteen er udmærkede. Også visse typer af elektronisk musik lyder sejt nok, synes jeg. F.eks. Jean Michel Jarre eller italieneren Franco Battiato.

Okay, pop og opera kan jeg bestemt også lytte til. Rap er okay, hvis det er blandet sammen med sang. Men rap alene synes jeg er trælst at høre på (det er jo dybest set snak - ej sang). Klassisk er flot musik, men jeg kan kun høre lidt ad gangen. Hvis jeg skal høre klasisk i en time, får jeg spat, da det bliver for tungt for mig. Jazz, Blues, visse former for rap o.s.v. er genre, jeg generelt ikke bryder mig om. Rock er fint, men det kan også blive FOR tungt. Rammstein er okay, men det skal heller ikke være vildere end dét.
Sidste redigering: 08/24/2015 17:13 af .

Sv: Hvad siger ens musiksmag egentlig om ens person? 08/25/2015 03:53 #154095

• Heiti
  • IKKE ONLINE
Jeg blev sådan en happy og social en det passer vist meget godt. Jeg kan lide meget forskelligt musik, ikke så meget det, der er helt fremme på top 10 altid, men har altid godt kunnet lide Kim Larsen, Boney M og hits fra Shaka Loveless og Avicii. Og jeg vil hellere høre Elvis og dolly Parton end det, der ligger nr 1.

Sv: Hvad siger ens musiksmag egentlig om ens person? 08/28/2015 00:39 #154125

• John47
  • IKKE ONLINE
Cockatoos elsker Back Street Boys...

• Side:
  • 1