Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

empati test.
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: empati test.

empati test. 11/09/2014 23:07 #151655

jeg har fundet denne online empati test som faktisk virker meget brugbar.
psychology-tools.com/empathy-quotient/

jeg score igår 51.

empati er helt konkret evnen til at opfange andres emotioner og forholde sig til dem som noget udenfor en selv.

det er ikke ligesom sympati hvor man deler en føelse med andre som sorg eller glæde men blot det at man mærker at andre er kede af det eller glade for et eller andet.

psykopater og et par andre diagnoser kendetegnes på at der er mangel på empati. dette gør at personer med hæmmet empati er istand til at gøre voldsomme ting uden at have samvittighed eller føle skyld.

sålænge man kan genkende nogen emotioner uden for en selv har man empati men det er meget svært at stille nogen reel simple test op på om et menneske har empati eller ej.

jeg har dog fra flere personer fået fortalt at fælles for aspegers og autisme samt hjerneskaded er at de forstår ikke ironi og har svært ved at kende ansigts træk fra hinanden..

et menneske med psykopati kan ikke kende forskel på ansigtstræk ligesom andre så derfor vil de forveksle frygt og sorg. news.bbc.co.uk/2/hi/health/926662.stm

ovenstående test er naturligvis ikke lavet til at man kan diagnosticere sig selv eller andre som lægmand men en del af empati tests som fagpersoner bruger . derfor er den meget sjov at tage alligevel.

Sv: empati test. 05/03/2015 08:38 #153116

Jeg faldt lige over ovenstående indlæg, som jeg altså bare må/skal anfægte.

På et tidspunkt blev der på nettet delt & spredt en såkaldt "punkt artikel", der skulle hjælpe folk til at få indblik/overblik i, hvilke karaktertræk der kendetegner en psykopat.

I artiklen står der fejlagtigt, at psykopater enten har en meget ringe grad af empati eller slet ingen.

Hvilket er MEGET FEJLAGTIGT - Faktisk er det modsætningen som gør sig gældende.
Psykopater har særligt skærpede (forstærkede) Empatiske evner.
De er enormt dygtige til både at aflæse, gennemskue og verbalisere deres medmenneskers følelsesregistre og adfærd.

Det man derimod skal være SÆRLIGT opmærksom på, det er medfølingen og indfølingsevnen.
Og i særdeleshed, den manglende evne til at afstemme medfølingen og indfølingen.
F.eks. at føle (afstemt) ubehag, når et menneske eller dyr lider.

VH. Sweden

Sv: empati test. 08/13/2015 02:16 #153972

• mondogobbo
Jeg scorede 44 i testen, men sørgede bevidst også for at placere de fleste svar i de to midterse katogorier - da jeg ikke betragter mig som hverken følelseskoldt eller overdrevent følelsesmæssig.

Som knægt fik jeg tit at vide, at jeg kunne virke kold og arrogant på andre og jeg lukkede mig tit inde i mig selv. Som teenager blev jeg så diagnosticeret til at være asperger, men en intelligent én af slagsen. Jeg var som teenager aldrig ham, som gad de vilde fester. Jeg var meget mere til intime små selskaber og sådan har jeg det stadig. Derfor har jeg aldrig sat mine ben på et diskotek. Jeg er allergisk overfor hæmningsløs larm, fulde mennesker og narkopåvirkede reptilindivider.

Jeg har siden fundet ud af, at folk der er aspergere, i virkeligheden bare er meget sensitive og derfor lukker de af for omverdenen, når der opstår for mange sanseindtryk. Derfor gider jeg ikke vilde fester, drukfester og anden hæmningsløs vildskab. Jeg husker, at jeg som dreng undrede mig over, at det var MIG der skulle være unormal. Jeg følte jo, at det var de andre, som var mærkelige og unormale, når de hele tiden skulle drikke bajere og prøve stoffer. Den dag i dag føler jeg stadig, at det er et paradoks, at psykiatrien sygeliggør folk, der ikke gider druk og narko. Mens dem, som drikker sig fra sans og samling og tager stoffer hver weekend, kaldes normale. Men husk at psykiatrien er styret af reptilmennesker og de har en interesse i at normalisere hæmningsløs hor, druk og narkoindtagelse - for disse ting holder menneskers vibration lave og jo lavere vibrationer mennesker har, jo mere energi kan de psykiske vampyrere, reptilmenneskerne, suge ud af folk. Og så kalder de folk, der ikke gider alt dette, for aspergere, autister, dampbørn, adhd´ere o.s.v. Men dem, som de sygeliggør, er i virkeligheden de mest normale. For de er mere sensitive og dermed menneskelige end de såkaldt normale. Som typisk er reptilbesatte og styret af deres mest primitive instinkter (druk, hor o.s.v.).

Jeg ser sådan på det, at jeg faktisk synes, at jeg er ret god til at tolke og analysere andre mennesker. Men jeg er nok ikke selv så god til at vise mine egne følelser. Jeg HAR empati, da jeg sagtens kan mærke om folk er glade, kede af det eller whatever. Men jeg har det svært med overdrevne og meget stærke følelsesudbrud. Måske skyldes set, at jeg som dreng syntes, at det var ubehageligt og tæerkrummende, når voksne enten græd vildt eller råbte og skreg hysterisk. Jeg foretrækker, at man viser følelserne på en mere sober og afdæmpet måde. Men jeg mener så godt, at man KAN vise følelser uden at være hysterisk.

Nogle gange synes jeg endda, at jeg har mere empati end de fleste mennesker. F.eks. har jeg ondt af alle mennesker, som er i fængsel, da det i princippet er mig imod at stjæle folks frihed. Jeg mener at kriminelle i højere omfang burde straffes med fodlænker fremfor at tvinges ind i uhumske, klaustrofobiske fængsler. Jeg mener også, at jeg er god til at sætte mig ind i andre folks lidelser. Hvis jeg f.eks. ser folk blive uretfærdigt behandlet, bliver jeg nemt meget indigneret og kan finde på at reagere skarpt på det. Hvor andre bare ofte lader som ingenting. F.eks. gør det mig meget harm, at der findes hjemløse. Det mener jeg selv er en skandale, at der overhovedet ér én eneste hjemløs i en såkaldt velfærdsstat som Danmark. Her oplever jeg, at mange andre mennesker er kolde i røven og ikke har ondt af f.eks. hjemløse. Jeg oplever en stor indignation på f.eks. hjemløses vegne.

I øvrigt er det en fordom, at aspergere ikke kan finde ud af ironi. NOGLE af dem kan ikke, men mange kan godt. Jeg har selv intet problem med at forstå ironi og sarkasme. Dér, hvor jeg føler mig anderledes er, at jeg ganske enkelt ikke fungerer i situationer, hvor der er mange mennesker og infernalsk larm omkring mig. Så lukker jeg helt af og forsøger evt. at flygte fra situationen. Jeg kan ikke være på et diskotek i mere end fem minutter, så får jeg ganske enkelt fysisk ubehag. Gider ikke den slags utålelige larm og kaos.
Sidste redigering: 08/13/2015 02:29 af .
  • Side:
  • 1