Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

En esoterisk teosof taler ud!?
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: En esoterisk teosof taler ud!?

En esoterisk teosof taler ud!? 09/04/2017 16:45 #161021

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej alle læsere

Jeg så følgende video med Søren Hauge forleden dag.
Hvis man siger teosofi og Alice A. Bailey lære i Danmark, så dukker navnet Søren Hauge hurtigt op.
Søren har undervist i over 35 år indenfor mange emner.

Spirituell lærer Søren Hauge om Teosofi, Soul Flow og sin egen transformerende reise
(Søren Hauge taler ud om hans tid indenfor Teosofien. Han interviewes af Jannecke Øinæs. wisdomfromnorth.com/. Jannecke interviewer mange mennesker, f.eks. også den kendte ufo-forsker Richard Dolan.)

Men, har Søren Hauge ret i hans tilsyneladende påstande om teosofien og New Age?
Det kan vi jo så overveje.
Min opfattelse er: Ikke helt. Og ikke, når vi taler om det oprindelige Theosophical Society (Adyar).
Konceptet for Tankefrihed misforstås ofte i Alice A. Bailey kredse synes jeg.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann

Sv: En esoterisk teosof taler ud!? 09/23/2017 09:49 #161067

Jeg så kun halvdelen af videoen. Men han har en pointe, når han siger at der i det spirituelle miljø synes at være en slags konkurrence om, hvem der er mest ophøjet og spirituel. Det virker som om, at nogle mennesker i miljøet mangler lidt jordforbindelse/grounding. Og på grund af denne konkurrence om at være mest spirituel, er det nok svært for mange såkaldt spirituelle at erkende, hvis de har psykiske problemer i livet. Der er nok også en snæver grænse mellem at være spirituelt ophøjet og at være bindegal. F.eks. når en spirituel person påstår at komme fra en anden konstellation i universet og bare er her på jorden for at oplære os andre, er han så en spirituelt ophøjet guru eller er han en psykisk syg mand, der lider af rablende storhedsvanvid? Grænsen er sikkert flydende.
Følgende bruger(e) synes godt om: Kunia

Sv: En esoterisk teosof taler ud!? 09/23/2017 21:45 #161072

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej

Mine opfattelser er:

Jeg fik ikke dit navn at vide...Er det Ludvig?
Jeg synes, at du bør se hele videoen før du drager konklusioner. Jeg håber, at du selv synes det samme.

Søren Hauge nævner at Gordon Davidson er hans mentor der hjalp ham.
Søren Hauge vægtlægger nu psykoterapi og ikke det teosofiske miljø med dens dogmer og konkurrence miljø eller lignende, siger han.
Men det er velkendt at Gordon Davidson den dag i dag står bag World Service Intergroup (Dets formål synes at være det som du kalder bindegalt: http://www.worldserviceintergroup.net/about-wsi/4539311371) World Service Intergroup blev startet i år 1995 og er reelt en slaga klon direkte fra ledende kræfter i Lucis Trust, Alice A. Bailey bøgere. (Det kan ses af et nyhedsbrev fra Lucis Trust selskabet World Goodwill and Triangles år 1995.)

World Service Intergroup folkene (Alice A. Bailey folkene) synger deres Store Invokation med en bøn om at DERES udgave af et Hierarkisk Præsteskab vil komme til syne på kloden. Sådanne tankemønstre og handlings-mønstre synes jeg er noget betænkelige etisk betragtet. Men, det er jo blot mig. Følgende tanker dukker frem i mit sind...

Så er de teosofiske dogmer sluppet helt? Eller er de blot blevet til - "esoteriske" - dogmer?

DE STORE EXTERNALISERINGS-INVOKATIONER og ÅNDELIGE NYBEGYNDERE
Tænk blandt andre religiøse grupper også på Alice A. Bailey folkene og Gordon Davidsons World Service Intergroup i det følgende.
--- Folk leder altid efter ledere eller mestre; men det betyder ikke at det er tiden for en leder eller en mester. De problemer som en leder eller en mester vil være i stand til at løse er ikke identificeret. Ej heller betyder larmen at de som råber højest er brugbare tilhængere. De fleste folk som forlanger en leder eller en mester synes at have en baby-lignende opfattelse af hvad en leder/mester bør gøre. Ideen at en leder (eller sand Kristus Avatar eller bare en sand og reel Mester, eller en gruppe af Mestre) vil træde offentligt frem og at vi alle vil genkende dem eller ham og følge ham (eller hende selv om Alice A. Bailey-læren og tilsvarende andre som regel siger det er en "ham") og at alle vil være glade, synes for mig at være et udtryk for en mærkelig form for umoden atavistisk indstilling. Jeg mener, at de fleste af disse mennesker, ønsker ikke en leder/mester, men underholdning og at mærke emotionelle følelser, (som i uvidenhed kaldes åndelige). Jeg tvivler på at de som råber højest ville adlyde en leder/mester hvis der var en. Sladder eller "wienerbrøds-snak" er billigt, og mange almindelige og jævne mennesker kan lide den slags. Det samme kan til en vis grad analogisk siges om andre sensations-prægede forhold som nogle New Age grupper udbreder i disse dage.

- - -

VISSE NEW AGE GRUPPERs KRYSTALLISEREDE TANKE-MØNSTRE
Man bør som jeg ser det ikke undervurdere niveauet eller typen af fanatisme, som et stort antal af medlemmer har i forskellige grupper indenfor det som ofte kaldes den åndelige udviklingsvej - eller visdomslære. Selv veluddannede medmennesker rammes af den slags. De underviser endda andre i det(!) - Så på en måde vil jeg her give Søren Hauge ret. Men, jeg synes som nævnt at han ikke ser helhedsbilledet eller beklageligt ikke fortæller om det. Konceptet for Tankfrihed blev rent organisatorisk udbredt af Theosophical Society fra begyndelsen og bliver det stadig i dag. At beskylde det teosofiske miljø for noget sådant, helt generet, som Søren Hauge her gør, synes på ingen måde retfærdigt. Især ikke når det sker på en eufemisitisk måde hvor World Service Intergroup lurer i baggrunden med hans mentor Gordon Davidson som en af de ledende kræfter i denne organisation - der på atavistisk vis siger de intonerer Mestrene og Kristus fra ikke fysiske dimensioner eller endda fysiske. Se blot hjemmesiden for World Service Intergroup (www.wsi.com).

Se eventuelt min artikel "Esoteriske Undervisere, samt fupmagere og Guruer i New Age" på min private hjemmeside. - Psyko-terapeuter som tager en pæn sum penge for at lege åndelige Guruer (eller Avatar aspiranter) mener det måske godt med det de gør. Men, det har ikke meget at gøre med det vi kalder reel uselvisk adfærd, hvis man spørger mig. Det kan være hjælpsomt, selvfølgelig kan det det. Men, pengemetoden dur ikke. I den sidste instans bør den ses bort fra. Det sande uselviske mennesker hjælper overalt uden at forlange penge for det. Også i deres fritid. Og vedkommende behøver ikke at vise andre en fuldt booket business kalender med klienter. - Vi ser for mange psykoterapeuter kun hjælpe folk når de er på arbejde, men undlade at hjælpe når de ikke får penge for det, eller når de møder folk på gaden som har behov for hjælp, men som ikke har bestilt tid.

Man bør heller ikke undervurdere hvor udbredt niveauet af krystalliserede tanke-mønstre hos åndelige nybegyndere er indenfor dogmatisk-lignende Kristen terminologi og relateret kulturelt snæversyn er visse steder på denne klode, og ofte i den Vestlige del af denne verden.
Der findes også tanke-mønstre hos åndelige nybegyndere som til tider ikke sjældent lader sig snyde af Vestlige nyheds-mediers påståede sandfærdige fremlæggelser. Det samme med Internettets mangfoldige udbud af rygter og mere eller mindre ikke-verificerede sandheder om livet og dets gang. Vi danskeres største problem er måske at vi mange af os er alt alt for godtroende og rigtig meget bedrevidende.

Nogle tanke-systemers lære hos New Age grupper indenfor den Åndelige Udviklingsvej er af en sådan beskaffenhed, at den åndelige nybegynders frie ånd og tanke-virksomhed hæmmes af snæversynet kulturel terminologi og lære. Andre grupper undgår dette.

Jeg mener ikke, at formodninger, antagelser og konklusioner baseret på utilstrækkelige verificeringer nødvendigvis fortæller det enkelte menneske sandheden om en given sag.

Det er først, når vi ved hvor meget vi ikke ved, at vi forstår hvad visdom virkelig er.
Men alt dette er blot mine påstande. Nogle hjælpes der ved. Andre gør ikke.

- - -

Det ovennævnte er som altid mine opfattelser. Og mere kunne fortælles om disse forhold.
Jeg kan jo tage fejl, da jeg ikke erklærer mig for ufejlbarlig.
Jeg vrøvler sikkert bare.

mvh.
M. Sufilight
Sidste redigering: 09/23/2017 21:50 af Khidr7.

Sv: En esoterisk teosof taler ud!? 09/26/2017 18:22 #161103

• Khidr7
  • ER ONLINE
Ups.

Rettelse:
"At beskylde det teosofiske miljø for noget sådant, helt generet, som Søren Hauge her gør, synes på ingen måde retfærdigt."

Rettes til:
"At beskylde det teosofiske miljø for noget sådant, helt generelt, som Søren Hauge her gør i videoen, synes på ingen måde retfærdigt."

Jeg beklager.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann (M. Sufilight)
Sidste redigering: 09/26/2017 18:23 af Khidr7.

Sv: En esoterisk teosof taler ud!? 09/30/2017 17:46 #161121

• Abel
  • IKKE ONLINE
Umiddelbart kommer jeg til at tænke; gammel vin på nye flasker.
Søren Hauge beretter jo selv, at teknikkerne er gammelkendte, men selve sammensætningen af soulflow systemet/forløbet er altså ny, siger Søren Hauge. Om han har ret deri må de mulige kursister der er villige til at betale kr. 27000 for et soulflow kursus. Om sammensætningen - og prisen er acceptabel og til at sluge må evt. tilmeldte kursister jo afgøre. Om der gives garanti der borger for kvaliteten, er så vidt jeg kan konstatere temmelig uvis, men mit indtryk er, at Søren Hauge bestemt ikke er ubekendt med synergieffektens virkemidler, når han reklamerer for dette kursusforløb; også i den fremlagte video - men ok; der spørges jo ind til det af, Jannecke, og Søren Hauge har sandelig svar på rede hånd - indstuderet? Det kan man jo tænke lidt over, men han har jo undervist omkring spiritualitet i mange år.

"OM BETALINGSMULIGHEDER FOR UDDANNELSEN
SoulFlow-uddannelsen er et samlet forløb, som i alt koster 20.000 kr. for private inkl. supervision.
Derudover kræves der 10 egne sessioner hos en selvvalgt SoulFlow Guide inden eksamineringen, og for dette betaler man 700 kr. pr. gang til SoulFlow Guiden. Dette betales altså IKKE på kursuskontoen, men løbende til de anvende SoulFlow Guider."

Ved tilmelding betales et depositum på kr.2500.

"Der tilbydes 3 betalingsmuligheder:
Det er muligt at betale i rater, men det er afgørende vigtigt, at det ikke indebærer rykkere og ekstra arbejde, og at man forpligter sig til at være ansvarlig med at betale til de aftalte tider. Det kan fx. forebygges ved at alle rater kodes ind i netbanken fra start.
FØRSTE MULIGHED – SAMLET BETALING
Depositum 2.500 kr. + 17.500 kr. pr. 15. feb. 2016 = 20.000 kr. (Eller senere end 15. februar, hvis man kommer til senere).
ANDEN MULIGHED – TRE RATER
Depositum 2.500 kr. + 3 rater (2 x 6.000 + 1 x 5.500 kr.) pr. 1. mar., 1. maj. og 1. sep. = 20.000 kr.
TREDJE MULIGHED – SYV RATER
Depositum 2.500 kr. + 7 rater (7 x 2.500 kr. pr. 1. mar., 1. apr., 1. maj, 1. jun., 1. aug., 1. sep. og 1. okt. (minus juli) = 20.000 kr."

(Sted: Sandsynligvis Aarhus og muligvis også Oslo. 2018 – datoer kommer)

Tjaeh?
Sidste redigering: 09/30/2017 17:49 af Abel.

Sv: En esoterisk teosof taler ud!? 09/30/2017 18:14 #161122

vidaenmarte skrev:
Jeg så kun halvdelen af videoen. Men han har en pointe, når han siger at der i det spirituelle miljø synes at være en slags konkurrence om, hvem der er mest ophøjet og spirituel. Det virker som om, at nogle mennesker i miljøet mangler lidt jordforbindelse/grounding. Og på grund af denne konkurrence om at være mest spirituel, er det nok svært for mange såkaldt spirituelle at erkende, hvis de har psykiske problemer i livet. Der er nok også en snæver grænse mellem at være spirituelt ophøjet og at være bindegal. F.eks. når en spirituel person påstår at komme fra en anden konstellation i universet og bare er her på jorden for at oplære os andre, er han så en spirituelt ophøjet guru eller er han en psykisk syg mand, der lider af rablende storhedsvanvid? Grænsen er sikkert flydende.

Jeg er helt enig. Man skal huske, at det spirituelle miljø, udover at indeholde vise og inspirerende mennesker OGSÅ er de talentløses holdeplads. At mennesker, der aldrig har dygtiggjort sig i nogen særlig grad, pludselig skuer muligheden for at opnå en form for identitet, der kan bekræftes af det ydre, uden nogen særlige anstrengelser - andet end at lære en masse fine ord og få stempler for deltagelse i kurser. Personligt har jeg altid holdt miljøet på en vis afstand, selvom indholdet har stået mit hjerte ganske nært. Det har ikke vakt genklang for mig at skabe en ydre spirituel identitet, selvom min skæbnesvej har bragt mig vidt omkring i det indre liv.

Jeg svarede iøvrigt på et af dine spørgsmål og aner faktisk ikke om du ser mig som sådan en type eller ej. Men det er for mig, ganske uvæsentligt - af den simple grund, at jeg har et talent at identificere mig med, i mit daglige virke som håndværker. Så behovet for at køre derudaf med dybsindige svar er ikke min drivkraft. Når der kommer noget til mig, så deler jeg det, uanset hvor uperfekt jeg eller det kan synes, i håbet om, at det i det mindste kan bringe klarhed, perspektiv eller håb. Derfor kan jeg også godt lide Selvets anonymitetsgrænse. Jeg skal gerne gentage mig i en uendelighed og sige, at de største inspirationer er kommet til mig fra almindelige mennesker. Oftest igennem deres handlinger og sjældent deres ord.

Mvh
Sidste redigering: 09/30/2017 18:17 af Liquid Blue.

Sv: En esoterisk teosof taler ud!? 09/30/2017 19:38 #161123

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej Abel

Mine opfattelser er:

Jeg vil sige tak for dit indlæg. Jeg synes det er interessant.

Søren Hauge taler, så vidt jeg forstår ham, om at han vil væk fra de teosofiske dogmer. (Bladet IKON, Marts 2013). Og andre synes at følge trop uden at tænke nærmere over det. Men teosofien i Theosophical Society har ikke nogle dogmer siger med-grundlæggerne H. P. Blavatsky og H. S. Olcott. (Citater kan angives.) Så der er et eller andet som Søren Hauge tilsyneladende slet ikke forstår her, selv om han har studeret emnet i mange år. (H. P. Blavatsky skrev: " Teosofi er åndens fartøj som giver liv; som konsekvens heraf, kan intet dogmatisk være Teosofisk." Se bogen "Skatte fra Østen" datoen 27. Juni, s. 111. Se også: "A Society Without Dogma", by H. P. Blavatsky, 1877. - Selv engelsk wikipedia er enig i at teosofien ikke har dogmer: Theosophy (Blavatskian). For Theosophical Society har ikke nogen lære. Teosofi er nemlig en videnskab skriver dens med-grundlæggere. Og teosofi er det som den enkelte gør det til. Man påtvinges ikke en bestemt lære af en psyko-terapeut Guru eller andre. Og konceptet for tankefrihed sikrer at der netop ikke er nogle dogmer i Theosophical Society. Men i de danske Alice A. Bailey kredse har der sikkert siden bruddet med Theosophical Society i år 1989 og ind til i dag været etableret en rigdom af dogme-præget Alice A. Bailey lære. På den måde kan man sige at Søren Hauge siger at Alice A. Bailey læren spiller fallit! Og det er en vigtig iagttagelse, som han her synes at fremlægge. Men, at erstatte teosofien med en bestemt psyko-terapi som en handelsvare er vel heller ikke forsvarligt. Se ordene nedenfor.

For det følgende brev må Søren Hauge have læst. Den berømte Maha-Chohan siger i hans ord videregivet af Mester KH i et brev: "Og det er vi, de ydmyge disciple af disse fuldkomne lamaer, som forventes at tillade T.S. at bort-smide dens mest noble overskrift, den for Menneskehedens Broderskab så det bliver en simpel skole for psykologi? Nej, nej, gode brødre, i har allerede alt for længe arbejdet under denne fejltagelse. Lad os forstå hinanden. Han som ikke føler sig kompetent nok til at begribe den noble ide tilstrækkeligt med hensyn at arbejde for den, behøver ikke at påtage sig en opgave for tung for ham. Men, der er næppe en teosof i hele samfundet, der er ude af stand til effektivt at hjælpe det ved at korrigere de fejlagtige opfattelser hos udenforstående, hvis ikke reelt selv udbrede ideen." Det vil sige jvf. tekstens indhold, at udbrede ideen om et UNIVERSELT Broderskab for Menneskeheden, og ikke en dem-og-os World Service Intergroup - AAB lære. --- Men man kan selvfølgelig vælge at se bort fra dette brev og kalde det ligegyldigt, selv om H. P. Blavatsky nedskrev det i hendes scrap-bog. Det findes i hovedkvarteret i Theosophical Society i Indien den dag i dag.)

Og, H. P. Blavatsky og H. S. Olcott tog som enkeltpersoner aldrig penge for at hjælpe deres medmennesker! H. S. Olcott healede tusinder af mennesker i Indien og altid gratis! H. P. Blavatsky hjalp mange clairvoyant og på anden måde i hendes private bolig og altid gratis! (Hun demonstrerede aldrig sine evner ved teosofiske møder, men demonstrerede dem ikke sjældent i hendes private bolig over for venner og bekendte; men næsten aldrig overfor de som blot kom for at håne hende.) - Dette foreligger der udtalelser om på skrift fra denne tid. Både fra dem selv og andre.
H. P. Blavatsky, H. S. Olcott og de andre medlemmer i Theosophical Society udbredte aldrig at folk skulle følge en bestemt lære eller en bestemt psykoterapi (eller lignende terapi) i Theosophical Society. For Theosophical Society havde fra starten og har stadig et specielt etisk Koncept for Tankefrihed. Et koncept som Søren Hauge mig bekendt aldrig omtaler, men som hans psykoterapeutiske læremester mentor/Guru, Gordon Davidson synes at søge at nedtræde og slette med hans World Service Intergroup, med dens (selvmodsigende) specielt opfundne krav om nogle få forfattere vægtlægges og krav om politisk involverering, og krav om tro på Mestre. Gordon Davidson er jo en af de ledende med-grundlæggere af World Service Intergroup. Og World Service Intergroup blev født direkte fra Lucis Trust af folk som sad allerøverst i Lucis Trust. --- En psyko-terapi med selv-modsigelser kalder jeg det.

Så...hvilken metode eller måske snarere mentalitet hjælper bedst og hvad er mest etisk?

Sandheden synes imidlertid også at være at mange åndeligt søgende mennesker i denne tid betragter tilegnelsen af visdom og uselvisk adfærd på en meget jordnær og materialistisk måde; som en handelsvare som de mener at de kan købe for penge, lidt lige som en mobil-telefon eller et stykke slik hos det lokale supermarked. De tænker ikke så meget over det. Og når man siger det til dem skynder de sig at protestere. Eller måske jeg tager fejl og overdriver.

Siden begyndelsen af Theosophical Society har der været psykoterapi foredrag eller lignende foredrag. Der har været studie grupper i psyko-terapi eller tilsvarende. Og gennem tiden har der været tilbud om det fra forskellige medlemmer i forskellige lande. Et hvilket som helst medlem kan oprette sin egen gruppe hvor vedkommende tilbyder psyko-terapi og stadig være medlem af Theosophical Society. Alt lige fra Mind-fulness, til Patanajali's Yoga Sutraer, til Vipasana Psykologi, spøgelses-terapi, og andet. Der er den dag i dag en god del medlemmer i Theosophical Society som er psyko-terapeuter. Blot kræves der som medlem sympati med de 3 formål, og at Konceptet for Tankefrihed ikke nedtrædes, - og ikke-involvering i politik er en logisk selvfølge af etiske grunde. De som udbreder en lære som uden forklaring søger at lukke Theosophical Society synes næppe egnede til at forstå ideen med Konceptet for Tankefrihed og et Universelt Broderskab for hele Menneskeheden. (Se f.eks. Alice A. Bailey's selvbiografi, hvor hun søger at lukke Theosophical Society med usande nedrakninger.)

For psyko-terapi er jo reelt et bredt begreb. Dybest set kan vi sige at hele livet er en slags psyko-terapi. Livet er en lære. Spørgsmålet er blot hvilken vej den enkelte vælger, og om der gives Tankefrihed til det og der søges udbredt et Universelt Broderskab for Menneskeheden eller en demo-og-os lære. Eller om folk absolut skal vælge Soulflow og aflevere en stor stak penge. Og hvis man ikke vælger SoulFlow, ("skriftestolen"?), - modarbejder den enkelte så ikke World Service Intergroup og dens centrale påstand om intonering af Hierarkiets ankomst med Mestre i skyen med megen Kristen-lignende kraft? Alice A. Bailey grupperne har gennem tiden skabt en dem-og-os holdning, og har fjernet Konceptet for Tankefrihed i deres virke. Det er væsentlige etiske forhold, jeg taler om synes jeg.

Disse ord skrives for at forsvare den oprindelige betydning af ordet - teosofi - og Theosophical Society imod Søren Hauges høje grad af generalisering om teosofien.
Jeg respekterer dybt at Søren Hauge ønsker at hjælpe sine medmennesker, også ved at tilbyde psyko-terapi. Det er i mine øjne bedre end slet ikke at søge at hjælpe sine medmennesker. Bare han ikke går hen og narrer penge fra stakkels medmennesker og skaber et falsk billede af den oprindelige -teosofi - angivet af med-grundlæggerne af Theosophical Society via lokkeri med World Service Intergroup ind ad bagdøren sammen med hans mentor Gordon Davidson. (H. P. Blavatsky påpegede endda selv et penge-tilfælde til hendes private studie-gruppe mens hun levede: "En Advarsel Adresseret til Alle medlemmer af Esoteric Section.")

Reel Viden eller Visdom tilegnes kun gradvist. Dette betvivler de færreste.
_______

Det ovennævnte er som altid mine opfattelser.
Jeg kan jo tage fejl, da jeg ikke erklærer mig for ufejlbarlig.
Jeg vrøvler sikkert bare.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 09/30/2017 19:56 af Khidr7.

Sv: En esoterisk teosof taler ud!? 10/01/2017 10:42 #161129

• Khidr7
  • ER ONLINE
En lille tilføjelse.

Jeg kunne også kort nøjes med at spørge:
* Hvorfor ikke give SoulFlow læren væk helt gratis til hele Menneskeheden, hvis den er så genial?
* Ville en sådan handling ikke være i overensstemmelse med uselvisk adfærd og de gode dyder som man siger man i forvejen repræsenterer?
* Og ville det ikke være at udvise ægte oprigtig medmenneskelighed og et Universelt Broderskab for Menneskeheden?
* Eller indebærer SoulFlow et skjult krav om at man skal følge en Dem-og-os AAB lære eller et lignende snævert krav, hvor Tankefriheden hæmmes?
* Eller er SoulFlow kun en lære som visse Alice A. Bailey undervisere kan videregive?

Den enkelte kan så stille, fredeligt og roligt i sit åndelige indre overveje (eller kontemplere) hvor det etisk universelle til gavn for menneskeheden bliver af i svarene på de ovennævnte spørgsmål.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann

Sv: En esoterisk teosof taler ud!? 10/07/2017 15:51 #161170

• Abel
  • IKKE ONLINE
Et kort indslag med det formål at holde tråden in front da jeg gerne vil give en kommentar, i denne tråd når min tid er til det.
Lidt ligesom et bogmærke der angiver hvortil man er kommet uden at skulle bladre sig frem til hvor man slap.
Havde tråden i min mailboks - indtil min hustru "kom til" at slette og undskyldte misæren med, at jeg fyldte lidt rigeligt.
Sidste redigering: 10/07/2017 15:57 af Abel.

Sv: En esoterisk teosof taler ud!? 10/11/2017 16:45 #161179

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej alle læsere

Mine opfattelser er:

Imens nogle af os venter på hvad Abel eventuelt vil skrive, så kan følgende uddrag fra en artikel skrevet i 1890 af teosoffen Bertram Keightley (1860-1944) passende angives. Bertram Keightley hjalp H. P. Blavatsky med at udgive hendes berømte værk Den Hemmelige Lære (The Secret Doctrine), og var medlem af hendes private studie-gruppe. H. P. Blavatsky bad Bertram Keightley rejse fra England som udsendt repræsentant for hende selv ved Generalforsamlingen i Theosophical Society som foregik i Indien det samme år, 1890, som denne artikel blev udgivet. Artiklen fortæller meget præcist hvad der var sket i starten af Theosophical Society's eksistens med hensyn til at folk misforstod dens formål og hvad teosofi egentlig var. Og selv i dag kan folk ikke forstå det(!) Mange blandt Alice A. Bailey tilhængerne synes at være et eksempel på dette. Og endda også Søren Hauge kunne det se ud til. Vanetænkning synes at præge billedet. Lidt lige som en mand som bliver tilbudt en milliard dollars og siger, at han ikke kan tage imod tilbuddet fordi det for ham er for godt til at være sandt.

Formålene i The Theosophical Society af Bertram Keightley:
(En tale I T.S. i New York, af Bertram Keightley; fra tidsskriftet The Theosophist, September 1890. På dansk)
“Læresætningerne og doktrinerne for Teosofi, selv om de på ingen måde er det for Society, har alligevel haft en så fremtræden placering i dens historie og absorberet så meget af dens medlemmers aktiviteter, at de i stor udstrækning modvirkede dets første og primære formål. Disse doktriner, var yderligere så nye og mærkelige for Vesten, at de åbnede op for så ubegrænsede områder af tænkning, at de syntes at være så gloværdige løfter for den fremtidige vækst og resultatet for menneskeheden, at de meget naturligt kom til at okkupere næsten hele fokus-området. Til dette blev tilføjet den iboende tendens i mange menneskelige hjerter som forlanger hvilen og tilfredsstillelsen ved en formuleret trosopfattelse, en ortodoksi. Få er de som er stærke nok til at leve i en tilstand af kontinuert vækst, med uophørlig mental udvidelse og forandring. For majoriteten må, et Society som okkuperer sig selv med Religion, som T.S. gør, nødvendigvis have et eller andet dogme, hemmeligt eller officielt, en eller anden tro, en eller anden endegyldig, alt-omfattende doktrin. Da de ikke kunne finde denne i det enkle, noble ideal for menneskeligt Broderskab, så søgte de efter den i Teosofiens læresætninger: og da de blev fortalt at Teosofi ikke er en trosopfattelse i Theosophical Society, så råbte de voldsomt op imod en forening som for dem derfor syntes at være uden rygrad, så slasket og uden indhold. De opfattede ikke at den ene Universelle Religion er Universel Broderskab, og at dette ideal, på grund af selve dets natur, udelukker enhver slags dogme eller ortodoksi fra hjerterne hos de som i sandhed følger dets noble lære."
(Oversat af Morten Nymann, FAL medlem af Theosophical Society (Adyar). En kort note: Denne artikel fortæller om den oprindelige ide med de tre formål. Se mere i linket.)
teosofisk-selskab.dk/formaalene-i-the-th...af-bertram-keightley

Så der er med andre ord ikke nogen evigt-gyldige læresætninger som man kræves at følge som medlem af Theosophical Society. Der er altså som sådan ikke noget ortodoksi. Ikke noget krav om tro på mestre eller et stort hvidt broderskab, eller endda et grønt eller et blåt, eller en anden farve. Og derfor heller ikke et krav om tro på en Kristus Tilsynekomst, uden viden og heller ikke i en atavistisk psyko-terapeutisk udgave.
Man bedes kun om bestræbelse på overholdelse af tre formål og et Koncept for Tankefrihed, og respekt for at Theosophical Society er ikke-politisk, selv om man eventuelt selv måtte være politisk engageret.

Dette er vigtige forhold: Jeg kan kun opfordre til at tænke over dybdegående ordene i denne artikel. De tre centrale med-grundlæggere i Theosophical Society kan siges at have haft de samme standpunkter langt hen ad vejen, hvilket man kan spores i skrifter og breve fra dem på denne tid.

Man kunne selvfølgelig kalde Theosophical Society for noget andet og oprette en lignende organisation med essentielt samme formål, blot omformuleret. Måske det ville give mere gehør. Det vil sige, måske, måske, lige ind til militante Kristne eller materialistiske Journalister eller andre begynder en klapjagt igen med tilkastninger af løgne og mudderkager.

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann
Sidste redigering: 10/11/2017 16:47 af Khidr7.
  • Side:
  • 1