Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE: Hvad er ego ?

Hvad er ego ? 07/21/2004 21:23 #27129

Ja, hvad er ego ? - skal vi helt hæve os op over det og befri os fra det eller....

Kan vi bruge vores ego ? - til hvad og hvordan ?

Kom med jeres bud....

KH

SV: Hvad er ego ? 08/16/2004 23:06 #27130

• Hope
  • IKKE ONLINE

Selvom Lystrup er en udmeldt bruger, syntes jeg dette var et godt emne, så jeg vil da gerne prøve at følge op på hans indslag...

Og hører jer andre om, hva det er, og om det er godt eller skidt at have ego...

Jeg mener selv at vi ikke skal ophæve os over det eller befri os fra vores ego, da jeg mener i nogle tilfælde at vi har brug for at have vores ego...

Nogen gange blir vi bar nød til at tænke på os selv, frem for andre...

Hva mener I??

SV: Hvad er ego ? 08/17/2004 01:28 #27131

• Mic
  • IKKE ONLINE

Tjae i egoet sidder vores jeg (tror jeg Om ikke andet er jeg overbevist om at uden det, ville det ikke gå så klassisk fedt som man skulle tro.

Handler vel om, lige som i alt andet her i livet, at have ballance.

Bare en lille hurtig tanke herfra lige før "lukketid"

M

SV: Hvad er ego ? 08/17/2004 01:28 #27132

• Poul P
  • IKKE ONLINE
For at få en større guddommelig bevidsthed bliver man nødt til at konfrontere sig med egoets følelser både de positive og de negative. Kort sagt har vi brug for egoet for at få en større guddomelig bevidsthed.

SV: Hvad er ego ? 08/17/2004 08:05 #27133

• Hope
  • IKKE ONLINE

Hejsa Poul...

Nu skriver du at vi har brug for egoet for at få større guddommelig bevidsthed, og nu er jeg ikke kristen, men vil gerne tillade mig at stille et spørgsmål uden nogen negativ/dårlig hensigt...

Jamen få større guddommelig bevisthed, kan vi så ikke bare ophæve os over det, det vil vel give endnu større guddommelig indsigt???

p,s mener stadig at vi har brug for vores ego, men kunne godt tænkte mig en dybere debat omkring det...

SV: Hvad er ego ? 08/18/2004 00:57 #27134

• Poul P
  • IKKE ONLINE

De fleste egoer har nogle skyggesider i sig. Fortrængte følelser og blokeringer. Disse blokeringer kan hindre vores adgang til vores egen sjæls bevidsthed. Sjælen har en større bevidsthed end kroppens normale bevidsthed. Vi kan vælge at hente lys ned fra de højere verden og lade dette lys skinne ud på andre mennesker og i de handlinger vi gør. I menneskets nuværende udviklingsstadie er der kun få mennesker som kan ophæve sig selv fuldstændig over egoet. De fleste mennesker har stadig brug for egoet for at kunne leve i denne verden. Hvis vi kan lade lyset komme ind i vores astrallegeme så vil dette lys forandre vores følelser. Man får måske en større følelse af enhed med alting. Det er guddommelig bevidsthed. Desuden føler man en stor kærlighed til næsten alt i livet. Her er det at blokeringer kan blokere for vores guddommelige bevidsthed. Gennem meditation kan man måske hæve sig midlertidigt over egoet så man midlertidigt får en større kontakt med sin sjæl. Man kan sagtens også rydde blokeringer af vejen uden at tage den guddommelige bevidsthed til sig. Man kan sagtens leve fuldt ud gennem sit ego uden at hive lyset ned fra de højere verdener. Så lever man bare mere i astrallegemet og den lavere mentale verden. Man kan leve meget nede på jorden og have en supergod jordforbindelse uden at være åben for de højere verdener.

Jeg vil normalt ikke råde folk til hele tiden at prøve at opnå guddommelig bevidsthed og hele tiden prøve at trække lyset ned bevidst for det ender bare med at man glemmer egoets blokeringer og det kan resultere i at blokeringerne bliver så store at de kan vælte en omkuld senere hen. Hvis man fortrænger egoet og dets behov kan det få store konsekvenser.

SV: Hvad er ego ? 08/18/2004 13:30 #27135

• Hope
  • IKKE ONLINE
Nu nævner du meditation hvor man måske kan hæve sig over egoet, men hvordan lukker man af for sit ego imens man meditere??? Altså slappe helt af i sig selv, uden tanker og alt andet forstyrre en???

SV: Hvad er ego ? 08/18/2004 18:17 #27136

• martin
  • IKKE ONLINE

For nu at sige det lidt dramatisk, så bløder mit hjerte for den så belastede egoisme, - som jo dog er en forudsætning for næstekærligheden.

Det er som om det er "finere" at være næstekærlig, vi nedvurderer egoismen, som har været os en tro følgesvend, og som vi nu, fordi der er noget bedre i sigte, tror, tror at vi kan lempe ud på et sidespor, for mig at se bliver vi ikke næstekærlige ad den vej.

Jeg vil i stedet foreslå, at vi tager hånd om denne tro følgesvend og giver den en human alderdom, og når tiden er inde, en værdig død.

Den skriger på forståelse, men bliver mødt med manglende accept og forlangende om at være næstekærlig, jeg kan godt forstå, at så mange af dem græmmer sig, en dag opdagede jeg hvor fortvivlet min egen var, den havde mistet gløden og håbet og var ved at gøre en ende på elendigheden.

Men en "ven", der hed Martinus, forklarede mig nogle ting, som gjorde, at jeg kom til at se på min egoisme på en helt ny måde, jeg begyndte at føle omsorg for den og af og til enda livsglæde, og i denne proces fik jeg mod til at møde de andres egoisme, stor som lille,ja, jeg blev faktisk mere og mere interesseret i at forstå dem, jeg har på fornemmelsen, at jeg en dag får lyst til også at lære næstekærligheden at kende.

Jeg takker min Gud og skaber for, at det ikke lykkedes at tage livet af min egoisme, men lærte at forstå, hvor værdifuldy og nødvendigt det er at værdsætte den, for derigennem at forvandles og blive i stand til at give slip på den. amen.

mkh.  martin.

Gud har ingen religion.

SV: Hvad er ego ? 08/19/2004 13:23 #27137

• Poul P
  • IKKE ONLINE

Det er lige præcis det jeg tænker på som du har skrevet Martin. Hvis man sørger for alle egoets behov og lyster kan man måske opleve en større kærlighed til alt i livet. Hvis man samtididig med er åben for de højere verdener kan man måske se de guddommelige væsen i alt. Man kommer til at føle sig tættere på det guddommelige hvis man tilfredsstiller egoets behov og lyster.

Mht. til meditation kan man opleve en slags væren og igennem den væren kan man måske opleve den ophøjede ro som findes i de højere verdener. Hvis der dukker tanker og følelser op i meditationen som helt klart stammer fra egoet så findes der den teknik at man lægger mærke til tanken og lader den glide videre. Hvis tanken/følelsen bliver hængende så er det måske bedre at stoppe meditationen og i stedet koncentrere sig om at bearbejde den følelse. Hvis følelsen er for stor så søg professionel hjælp.

SV: Hvad er ego ? 08/19/2004 21:47 #27138

• martin
  • IKKE ONLINE

Jamen Poul, vi er jo helt enige her, desværre får jeg mediteret for lidt for tiden, men du har ret, teknikken med blot at noterer sig de tanker/følelser som dukker op, og så lade dem glide videre, virker i reglen godt.

Gud har ingen religion.

SV: Hvad er ego ? 08/19/2004 22:04 #27139

• Hope
  • IKKE ONLINE
Tusind tak Poul for dit svar... Jeg vil tage det til stor efterretning

SV: Hvad er ego ? 09/22/2004 23:47 #27140

• gnosis
  • IKKE ONLINE

Min opfattelse af egoet er vist lidt anderledes. For mig så er der ikke tale om ét ego, men massevis af egoer. Hvert ego er en distraherende tanke, en ubevidst bevægelse, en negativ følelse, osv. Det er store og små ting, der forhindrer en i at leve bevidst og opnå oplysthed. Bagved egoet gemmer bevidstheden sig, den guddommelige gnist, vi har fra det Guddommelige, som vi stammer fra. Når vi er komplet årvågne, så handler vi med bevidstheden, som er udover egoet. I bevidstheden gemmer sig alle de overnaturlige sanser, som blot venter på at blive vækket til live igen. Der gemmer sig også ægte intelligens og mulighed for objektiv kundskab. Og højere følelser af kærlighed, medfølelse og sand fred. Egoet står blot i vejen for alle disse vidunderlige evner, derfor vil jeg i hvert fald arbejde med at udrydde det.

Min erfaring siger, at hvis man begynder at tilfredsstille sine egoer, så vil de bare kræve mere og mere. Jeg kender det fra mig selv, at mine begæringer har blevet mere og mere groteske efterhånden som jeg har fodret dem gennem mange år. Nu er jeg så i færd med en lang kamp for at befri mit for mine egoer, og jeg har erfaret at de groteske lyster til materialistiske ting (som egentligt ingen betydning fik for mig, da jeg endelig opnåede, hvad jeg ville) er blevet mere basale og "rene", om man så må sige.
Som gnostiker søger man dybt indeni sig selv for at opdage og blive fri for sit "selv". Det lyder måske lidt underligt og som om, at jeg ender med at blive en robot, som ikke har frygt, had, misundelse, ubevidst tankegang, og sådanne ting, men er vi ikke mere eller mindre robotter nu? Vores natur inderst inde er mekanisk og reaktiv. En bestemt ting hænder for os, og vi reagerer på en næsten forudbestemt måde. Vi laver alle mulige mærkelige ting, som vi ikke engang er klar over/bevidst om. Små ting som at fingerere med ting, mens vi snakker i telefon, eller at bekymre sig om næste gøremål, mens man gør rent. Alle disse småting skaber et spredt, meget aktivt sind, fodrer egoet, og gør øvelser som meditation og astralprojektion svære, siden vi ikke har evne til at koncentrere os fuldt ud.

Blot min ydmyge mening

SV: Hvad er ego ? 08/16/2005 23:18 #27141

• Lilla
  • IKKE ONLINE
ego betyder "jeg" på latin
  • Side:
  • 1