Selvet.dk Danmarks spirituelle webmagasin

Log ind med Facebook
A+ R A-
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Når Mobilen tager magten...
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Når Mobilen tager magten...

Når Mobilen tager magten... 04/01/2017 07:40 #160482

Jeg synes at livsnærværet udfordres af mangt og meget.

Øverst på listen ligger (naturligvis) alle de kreative udfordringer som vi medmennesker tilbyder hinanden.

Dernæst, forsøget på at holde tungen lige i munden i forhold til penge (indtjening og økonomi).

Sidst men ikke mindst, så er der computeren og mobilen, alle de krav og forventninger der medfølger en digitale tidsalder.

Jeg har haft et helvedes hyr med min smartphone i de seneste uger.

Den er gået kaput.

På den ene side, så har jeg mest lyst til at leve HELT UDEN.

Men på den anden side, så er jeg tvunget til at følge med udviklingens (fordele og ulemper).

Hvordan balancerer I jeres digital liv?

Når jeg spørger, så er der fordi at jeg selv kæmper en brav kamp med at bevidstgøre mit eget Smartphone (tids)forbrug.

Hånden på hjertet, så savner jeg også indimellem mine medmenneskers øjekontakt og øjebliks nærvær.

Hvad tænker I om digital spritualisering? Fordelene og ulemperne ved online sanga, meditations APPS mm.???

KH. Swe

Sv: Når Mobilen tager magten... 04/02/2017 11:00 #160483

Forsat...

Denne søndag morgen har jeg rundt regnet brugt 2 timer online... incl. dette skriv.

Har skulle betale regninger, bestille syn til bilen, tjekke mail, nyheder, borger.dk. mm.

Oven i dette, så arbejder jeg hårdt på at få et "ressource projekt" op at stå, og det kræver konstant ajourføring i forhold til dokumentation, research, kontakter og lignende.

Når jeg vender ryggen til, så snupper Minime sin Ipad, og udnytter (min) fordybelse til egen fordel.

*Badumshi*.... Sådan får man liiiige 1. times ekstra spilletid, uden at "den gamle" klager.

Jeg har besluttet at købe et vækkeur.

Har bemærket, at når jeg bruger mobilen som vækkeur, så glor jeg nærmest på mobilskærmen før jeg får øjne.

Overvejer at indfører Mobilfri søndag - En moderne (digital) pendant til "bilfri søndag"?

VH. Swe
Sidste redigering: 04/02/2017 11:02 af Swedenborg.

Sv: Når Mobilen tager magten... 04/02/2017 21:17 #160485

• Khidr7
  • ER ONLINE
Hej Swedenborg

Jeg vil gerne kort angive mine opfattelser på dit spørgsmål.
Jeg balancerer mit digitale liv ved så vidt muligt at lytte til min indre intuition eller åndelige indre "selv". Og ved efter bedste evne at være tålmodig og omsorgsfuld overfor alt liv.

Men, du søger måske nogle mere specifikke løsning på bestemte problemstillinger?

de hjerteligste hilsner
Morten Nymann

Sv: Når Mobilen tager magten... 04/12/2017 19:42 #160515

• Kunia
  • IKKE ONLINE
Jeg har også virkelig lyst til at leve livet uden smartphone. Er total ked af at jeg fik mig en. Det er svært at løsrive sig fra den når jeg er gået online. Bruger mindre tid i nuet når jeg sidder på den. Og i bund og grund vil jeg sagtens kunne leve uden nyheder og andet godteri som jeg laver på nettet og hygger med. Men jeg får total dårlig samvittighed over at ha siddet på den istedet for at lege med mine børn feks. Eller istedet for at gå tidligt i seng så jeg kunne vågne frisk og glad op. Savner dengang den ikke eksisterede. Tiden var en anden. Man levede. Man åndede
Man så sig omkring når man var ude. Man smilte, man og man var til stede. Jeg skaffer mig snart en go gammeldags mobil tlf. Som kun kan ringe og skrive. Eneste grund til at jeg fik mig en smartphone var fordi jeg syntes at det var besværligt at gå på bibliotek hver gang jeg skulle tjekke min eboks.

Ville ønske der var en anden løsning. Noget som kunne styre at jeg kun kunne sidde må nettet 20 minutter om dagen feks. Men det er kun mig der kan styre det. Og det er svært fordi der er så mange muligheder lige så snart jeg har tændt for nettet på mobilen. Elsker for i øvrigt at læse nyheder. Men det kan der bare gå timevis med. Og vupti så er kl 23.00 om aftenen.

Så jeg kæmper også med at eje sådan en smartphone her. Det er ikke ligefrem glæde. Kun sommetider.

Hilsen Mig.

Sv: Når Mobilen tager magten... 04/14/2017 07:59 #160518

Kunia, måske skulle vi starte en lille bevægelse sammen (vi to)? *Mobilfri Søndag*

Jeg kan ihvertfald godt mærke et indre "oprør" imod Forældreintra, online læsetest, læringsapps, online trivselstest, modersmålstest, Matfessor, READ og 117 andre digitale platforme, som der dagligt stilles krav om, at vores (fri)tid skal bruges på.

Jeg synes at forbruget, dokumentations- og målings onlinekulturen sniger sig ind i form af krav der invaderer privatlivets fred, adfærden og tænkningen (på egen hjemmebane)

Vi har lige været til "påskekomsammen", hvilket vil sige fællesspisning... Da bordet var tømt greb flertallet deres Ipads og mobiler... (Væk var øjenkontakten og den tidligere fællesnævner).

Eller lad mig sige det sådan, at den overordnede fællesnævneren så i stedet blev nærværet med de digitale redskaber, og "fåtallet" derfor enten kunne stirre ud i luften, gå en tur i haven, eller forsøge at afbryde/forstyrrer fællesnævnerens aktivitet.

Ikke at adfærden nødvendigvis skal tolkes i kategorien kulsort eller engle hvidt, men nok snarer betragtes som et bidrag til observationerne over vores fælles onlineadfærd og sameksistens.

Jeg vil skynde mig at sige, at vi naturlig har mange forskellige venner, familiemedlemmer og bekendte - Og at der blandt disse naturligvis også er mange "bevidste væsner", der har fokus på hvordan de balancerer deres digitale(liv) mest hensigtsmæssigt.

Angående det at surfe nyheder, så kender jeg udmærket til aktiviteten/adfærden fra min gamle stationære computer.
Jeg havde valgt en startside på den, der ligesom gav et super lækkert overblik over diverse mediers nyhedsopdateringer/onlineplatforme.
Og vupti, så var min stenalderhjerne travlt beskæftiget med at sorterer, kontrollerer og plukke de bedste "nyhedsbær".

Må jeg tilføje et *TØHØ*: Hold da faster hvor medierne er dygtige til at udnytte og manipulerer med vores ubevidste.

Khidr7: Jeg søger at reflekterer over tanker, oplevelser og adfærd sammen med mine medmennesker...

KH. Swe
Sidste redigering: 04/14/2017 08:08 af Swedenborg.
Følgende bruger(e) synes godt om: Kunia

Sv: Når Mobilen tager magten... 04/17/2017 14:13 #160529

• Kunia
  • IKKE ONLINE
Kender ikke mange af de ting du nævner. Jo Forældreintra. Jeg må give dig svar en anden gang. Ville ha skrevet mere men mine Babier kravler over mig osv. Det er virkelig svært at fordybe mig i svar når jeg har dem hvilket også er grunden til at jeg tit svarer kort.

Sv: Når Mobilen tager magten... 04/17/2017 15:44 #160531

• Khidr7
  • ER ONLINE
Spændende indlæg. Og i mine øjne er der noget dybdegående lærerigt i dem. Tak for det.
Følgende bruger(e) synes godt om: Kunia
  • Side:
  • 1